صادق خرازی:

شاید گزینه‌های دیگر به‌جز روحانی هم مدنظر اصلاح‌طلبان باشد/ به بخشی از عملکرد روحانی انتقاد داریم

کدخبر: 2067193

مؤسس حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان با بیان اینکه شاید گزینه‌های دیگری به‌جز روحانی هم مدنظر اصلاح‌طلبان باشد، گفت: حمایت دولت از لاریجانی علت شکست عارف در انتخابات ریاست مجلس بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: صادق خرازی عصر امروز در جمع خبرنگاران امنیت را نعمتی بی‌بدیل در ضمیر زندگی انسان‌ها دانست و اظهار کرد: اگر کنشگران سیاسی امنیت موجود در کشور را قدر ندانند، معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد.

وی با بیان اینکه امروز کشور ما به لحاظ امنیت یکی از منحصر به فردترین کشورها محسوب می‌شود، اضافه کرد: برای درک آن کافی است به کشورهای دیگر از جمله عراق، عربستان، سوریه، یمن، پاکستان، افغانستان، حتی روسیه و از اروپا به لندن، بروکسل و نیویورک نگاه شود و در واقع امنیت در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه زندگی بشر شده است و هیچ جای دنیا امن نیست.

مؤسس حزب اصلاح‌طلب «ندای ایرانیان» امنیت فراهم آمده در ایران را حاصل تلاش جمعی و بی‌تکلف بهترین فرزندان کشور توسط برادران بسیج، سپاه اعلام و اضافه کرد: این کاری که دوستان در تجلی امنیت کشور کردند، قابل مقایسه با هیچ چیزی نیست و باید قدر دانسته شود.

* حزب ندای ایرانیان به روحانی به عنوان گزینه جدی نگاه کند

خرازی در پاسخ به پرسشی در مورد ریشه تاریخی داشتن عدم قدرشناسی در مورد امنیت در ایران گفت: ریشه تاریخی ندارد، بلکه مردم ایران همواره حسرت چیزی را می‌خورند که ندارند و قدر چیزی را که دارند، نمی‌دانند و اسمش ریشه تاریخی نیست هر چند امیدوارم جامعه مدنی ایران درک کند مسائل مهمی را که به نفع کشور است.

وی با تأکید بر ارزیابی از عملکرد دولت روحانی برای تصمیم‌گیری توسط حزب ندای ایرانیان افزود: کنشگری سیاسی اصلاحات به گونه‌ای هستند، که چشم‌بسته عملکرد روحانی و دولت روحانی را تأیید کنند در حالیکه که ما بخشی از عملکرد دولت روحانی را تأیید و به بخشی از آن نقد داریم.

مؤسس حزب اصلاح‌طلب «ندای ایرانیان» با بیان اینکه در مورد ریاست جمهوری ایران عقل جمعی تصمیم‌گیری می‌کند، ادامه داد: برداشت من این است که اگر روحانی باشد و اگر مشکلی نداشته باشد، حزب ندای ایرانیان به روحانی به عنوان گزینه جدی نگاه کند، هر چند ممکن است گزینه‌های دیگری هم باشند ولی در مورد آن‌ها هنوز فکر نشده است.

* حضور ظریف در انتخابات آینده ریاست جمهوری را در صورت حضور روحانی محال می‌دانم

خرازی حضور ظریف در انتخابات ریاست جمهوری را با حضور روحانی بعید دانست و تأکید کرد: من حضور ظریف در انتخابات آینده ریاست جمهوری را در صورت حضور روحانی محال می‌دانم.

وی با طبیعی دانستن انتقادات مطرح شده توسط اصلاح‌طلبان به دولت روحانی گفت: بعید می‌دانم این انتقادات به گونه‌ای باشد که بخواهند گزینه‌ دیگری به غیر را روحانی را مورد حمایت قرار دهند.

مؤسس حزب اصلاح‌طلب «ندای ایرانیان» مهم‌ترین دفاع و موفقیت دولت روحانی را سیاست خارجی اعلام و اضافه کرد: دولت روحانی در سیاست خارجی کار مهمی انجام و قطار در حال حرکت تحریم‌ها بر ضد ایران را متوقف و جلوی زیان‌های اقتصادی را گرفته و در واقع باب گفت‌وگو با جهان را باز کرده است که موجب شده در مجامع عمومی نمره قبولی بگیرد، و گام‌های مهم منطقه‌ای بردارد که نمونه آن همراهی دولت ترکیه در کودتای انجام شده بود در حالیکه همه می‌دانند بین ایران و ترکیه فاصله وجود دارد.

خرازی نحوه عملکرد دولت در کودتای ترکیه را بیانگر شناخت دولت از فعل و انفعالات خارجی عنوان و تصریح کرد: این عملکرد نشان می‌دهد که روحانی و دولتش، بحران شناخت و معرفت در سیاست خارجی ندارد.

* بزرگان اصلاحات برای ماندگار شدن فرهنگ دموکراسی باید گام‌های جدی و استراتژیک بردارند

وی در پاسخ به سؤالی در مورد مسائل به وجود آمده بین شورای سیاستگذاری و هماهنگی اصلاح طلبان گفت: بروز این مشکل ناشی از سهم خواهی آن‌ها است، از این رو چرخه دموکراسی در ایران نیاز به ساز و کار جدید دارد و بزرگان اصلاحات برای ماندگار شدن فرهنگ دموکراسی حتماً باید گام‌های جدی و استراتژیک بردارند.

مؤسس حزب اصلاح‌طلب «ندای ایرانیان» با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان در مورد انتخابات ریاست جمهوری بر اساس عقل جمعی تصمیم‌گیری می‌کنند، افزود: در این میان طوری تصمیم‌گیری که نه سیخ بسوزد و نه کباب، انجام می‌شود.

وی در مورد وقایع مربوط به انتخاب رئیس مجلس و عدم انتخاب عارف گفت: این موضوع بستگی به عملکرد لیست‌های انتخاباتی از جمله عملکرد لیست امید داشت که به طرف لاریجانی برای ریاست مجلس گرایش پیدا کرد که از جمله آن حمایت دولت به ویژه جهانگیری از لاریجانی بود.

وی اذعان کرد: لیست‌های اصلاح‌طلبی در انتخابات نمایندگی مجلس در سطح شهرستان‌ها رأی بالایی نداشته است.

مؤسس حزب اصلاح‌طلب «ندای ایرانیان» با بیان اینکه در بین اصولگراها هم هنوز کسی به عنوان نقطه ثقل انتخاب نشده است، ادامه داد: در بین اصولگراها هم هنوز چیزی مشخص نیست.

* رأی بالای احمدی‌نژاد بیشتر از اینکه واقعیت داشته باشد یک فضا‌سازی و فرافکنی بود

خرازی با اشاره به اینکه جریان اصولگرایی در صدد ایجاد وحدت در سطح کشوری هستند، ادامه داد: اگر اصولگراها به مانند اصلاح‌طلبان به یک انتخاب واحد برسند، انتخابات ریاست جمهوری سال آینده پیچیده می‌شود، هر چند باید منتظر اتفاقات چند ماه آینده ماند.

وی خارج شدن احمدی‌نژاد از جریان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را از دلایل پیچیده و چند مجهولی شدن انتخابات ریاست جمهوری آینده دانست و گفت: من معتقد هستم، رأی بالای احمدی نژاد بیشتر از اینکه واقعیت داشته باشد یک فضا‌سازی و فرافکنی بود و رأی وی از روحانی پایین‌تر بود.

موسس حزب اصلاح‌طلب «ندای ایرانیان» با تأکید بر اینکه نباید برای انتخابات آینده بر اساس حدس و گمان تحلیل کرد، زیرا این تحلیل‌ها در انتخابات ایران پاسخگو نیست، ابراز کرد: می‌توان منتظر مشخص شدن گزینه اصولگرایان در انتخابات آینده ماند و آنوقت برنامه‌ریزی کرد.

ارسال نظر: