میرسلیم در گفتگو با شبکه جام‌جم:

سیاست‌های دولت در مهار تورم باعث بیکاری شد/ تلاش می‌کنیم منزلت ایرانیان خارج از کشور محترم شمرده شود

کدخبر: 2095599

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: سیاست‌های دولت در مهار تورم به کاهش سرمایه گذاری منجر شد و به معیشت مردم فشار آمد و بیکاری رشد کرد.

به گزارش «نسیم آنلاین»، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مصطفی میرسلیم که در برنامه تلویزیونی جام جم برای ایرانیان خارج از کشور سخن می‌گفت، به تشریح دو اولویت اصلی خود در کارزار انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گفت: سیاست‌های دولت در مهار تورم به کاهش سرمایه گذاری منجر شد و به معیشت مردم فشار آمد و بیکاری رشد کرد.

وی مشکلات اقتصادی کشور را برگرفته از ۱۵ سال اخیر دانست و گفت: راهی را که دولت یازدهم اتخاذ کرده منجر به تشدید حالت رکود و از بین رفتن رونق کسب و کارشده است.

نامزد حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: لازم است موجبات رونق گرفتن تولید و اشتغال را فراهم کنیم و در نتیجه این دو امر معیشت مردم سر و سامان پیدا می‌کند.

میرسلیم افزود: در این ۳۸ سال پس از انقلاب اگر به آرمان هایی که در قانون اساسی تدوین و ارائه شده و همچنین به سیاست هایی که در نظام ما ابلاغ شده و همچنین به وصیت نامه مرحوم امام (ره) توجه کنیم درمی یابیم که علیرغم فعالیت‌های خوب انجام شده در دولت‌های مختلف، بسیاری از حقوق احقاق نشده و پیشرفت هایی که باید بدست می‌آوردیم به نتیجه نرسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تصمیم حزب متبوعش برای ورود به کارزار انتخابات در مورد نقش ایرانیان خارج از کشور گفت: ما راهی بهتر از کمک گرفتن از ایرانیان مقیم خارج از کشور برای معرفی فرهنگ و تمدنمان که سابقه چند هزار ساله دارد، نداریم.

میرسلیم افزود:‌ایران همواره ایران مانده، اما جلوه‌های مختلفی پیدا کرده و امروز ایران اسلامی است و افتخار می‌کند که در بسیاری از کشورهای آسیایی پیام آور اسلام بوده است.

نامزد دوزادهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: ایران انقلابی به پا کرده که نشان از اقتدار معنوی و فرهنگی دارد. پس از پیروزی انقلاب جایگاه ایران ارتقا پیدا کرد و همه قدرت‌های بزرگ سر تعظیم در مقابل مقام و منزلت این کشور فرود آوردند. هرچند توطئه هایی نیز در این فاصله انجام شده، اما ایران برپا بوده و برپا خواهد ماند.

میرسلیم ادامه داد:‌ این استواری و جلوه‌های فرهنگی را ایرانیان خارج از کشور به عنوان سفرای ایران اسلامی به کسانی که با کشور ما آشنایی ندارند معرفی کنند.

وی تاکید کرد: ایرانیان خارج از کشور مانند ایرانیان داخل کشور عزیز هستند و شرایطی موجب شده آنان رنج غربت را بچشند.

نامزد حزب موتلفه اسلامی گفت: ایرانیان خارج از کشور باید به اتصال روحی که با خواهران و برادران داخل کشور و نظام دارند این زیبایی‌ها را به بیگانگان معرفی کنند. هروقت این معرفی به خوبی صورت گرفته آثار ارزشمندی داشته و خیلی از بیگانگان به همین دلیل شیفته ایران شده اند و در نتیجه خواسته اند آرامگاه ابدی آنان در ایران باشد که این نشان از معنویت و قدرت فرهنگی ما است و سفیران این مهم ایرانیان خارج از کشور هستند.

وی افزود: سعی می‌کنیم این جایگاه محترم شمرده شود و به شکل‌های ضروری از جمله رایزنی فرهنگی تقویت شده و حرمت ایرانیان آنگونه که به حق است، ارتقا یابد.

میرسلیم در ادامه درباره نحوه تعامل با دیگر کشورها اظهار کرد: ما باید مبادلات منطقی در موضع برابر و نه از موضع ضعف با سایر کشورها داشته باشیم و این مبادلات جنبه علمی دارد. برخی خواستند این مبادلات علمی را کم اهمیت جلوه داده یا کوچک کنند، اما جلوی مبادله علمی را نمی‌توان گرفت.

وی یادآور شد: ایرانیان دانشمند در همه جا حضور داشتند و بسیاری از خارجی‌ها به کشور ما آمده اند و این رفت و آمدها موجب مبادلات علمی بسیاری شده و آثار آن را در دانشگاه‌ها دیده ایم. از سوی دیگر باید به مبادلات فرهنگی توجه کرد.

به گفته این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در مبادلات فرهنگی را نمی‌توان بست؛ آثار فرهنگی هنری از خارج از کشور به داخل کشور راه پیدا می‌کند و با توجه به وسایل نوین رسانه ای، این امر تسریع شده است.

میرسلیم ادامه داد: چه به روش‌های نوین و چه به روش‌های متعارف سنتی با عرضه محصولات فرهنگی ایران در خارج از کشور در زمینه‌های مختلف که جنبه هنری و فرهنگی و صنعتی پیدا می‌کند، می‌توانیم در جایگاه خود موفق باشیم و این امر در خنثی کردن توطئه‌ها اثرگذار است.

وی توضیح داد: صادرات ما به کشورهای اروپایی و صادرات آنان به ما مطرح است و باید این امر به گونه‌ای باشد که به سود ما بشود. ما نباید بازار مصرف کشورهای دیگر باشیم و باید در مجموعه معادلات اقتصادی تعاملمان با دیگر کشورها دارای توجیه اقتصادی باشد و از فعالیت‌های ما نکاهد و جبران نواقص کشور اتفاق بی افتد.

میرسلیم درباره برنامه‌های خود برای مقابله با تروریسم اظهار کرد: اقدامات داخل کشور در مقابله با تروریست موجب شده ما از امنیتی برخوردار باشیم که اگر نگوییم در جهان بی نظیراست می‌توانیم بگوییم کم نظیر است و این مهم، ارزان به دست نیامده است.

وی عنوان کرد: برای مقابله جدی با گروه‌های تروریستی باید ریشه‌های تقویت کننده این گروه‌ها را که شناسایی کردیم با همکاری کشورهای همسایه و منطقه از بین برده و کارها را به گونه‌ای پیش ببریم که نگذاریم این تهدیدها به مرزهای ما نزدیک شود.

به گفته میرسلیم، با جان فشانی‌های ایرانی‌های غیور و متعهد، خدمت‌های بسیاری به کشورهای اروپایی و آمریکایی شده است و امیدواریم بقیه دنیا قدر این اقدامات را بدانند که در جهت استقرار صلح جهانی است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت کنترل واردات از کشورهای دیگر گفت: شناخت بازارشکنی برای دولت‌ها مشکل نیست و باید در مقابل آن ایستادگی شود. نمایندگی‌های ما در کشور در بخش اقتصادی می‌دانند چگونه قیمت گذاری و تولید محصول انجام می‌گیرد و صادرات از کشورها چگونه به ایران اتفاق می‌افتد و باید کارشکنی‌ها در این زمینه قطع شود.

وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: برخی واردات جز نیاز ما نبوده و با فرهنگ ما سازگار نیست. باید توجه کنیم بازار خود را نباید از کالاهایی پر کنیم که به ان‌ها نیاز نداریم. در برخی فروشگاه‌ها مجسمه هایی وارد شده که با فرهنگ ما همخوانی ندارد و کالای تجملی و ضد فرهنگی است.

میرسلیم ادامه داد: در زمینه رقابتی باید دقت داشته باشیم. تولید کنندگان ما نباید تن‌ها به فکر افزایش کمیت باشند؛ متاسفانه برخی تولید کنندگان به کیفیت محصول و اهمیت توجه نداشتند و در مقابل کالای وارداتی از کیفیت خوب برخوردار بوده و بسته بندی خوب و فریبا داشته و رغبت مردم به سمت استفاده از چنین کالایی رفته است. ایا ما توانایی تولید کالای با کیفیت با بسته بندی خوب نداشتیم؟ استعدادهای خوبی در این زمینه وجود دارد و باید چنین استعدادهایی تشویق شوند.

وی تصریح کرد: نمی‌خواهیم به هر قیمتی کالاهای بی کیفیت به مردم عرضه شود و این امر نادیده گرفتن حق مردم است. نیاز مردم باید با کیفیت خوب و قیمت مناسب برطرف شود. اگر تولیدکنندگان ما آمادگی این کار را دارند این آمادگی را محترم شمرده و آنان را رقابت پذیر کنیم.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: برخورد با قاچاق کالا نیازمند مدیریت قوی است و ۲۰ تا ۲۵ درصد کالاهای وارداتی از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود و شبکه‌های گسترده‌ای که در زمینه قاچاق شکل گرفته باید شناسایی و از بین بروند.

میرسلیم درباره ارتباط با کشورهای همسایه، منطقه و جهان گفت: همکاری‌های ما با دنیا ابعاد مختلفی دارد. این ابعاد شامل همکاری‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و زمینه‌های مشترک اعتقادی می‌شود. با کشورهای همسایه مسلمان به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس مناسبات ما جنبه اعتقادی دارد و باید امنیت همدیگر را محترم بشماریم و برنامه ریزی‌های ما به صورت دقیقی بر اساس احترام مشترک باید شکل بگیرد.

وی افزود: محصولاتی که در کشور ما تولید می‌شود می‌توان به این کشورها صادر شود و معتقدیم پیشرفت ما وقتی موفق است که سرمنشا ارتقاء کشورهای منطقه نیز باشد و نباید رقابت به قیمت تخریب یکدیگر باشد و تضعیف کشورهای منطقه بر ما نیز اثر منفی دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: علوه بر این با آفریقا، اروپا و آمریکایی نیز ارتباطات داریم، اما به لحاظ سنتی به کشورهای آسیایی نزدیک هستیم و این به تمدن مشترک ما بر می‌گردد. با اروپایی‌ها قراردادهای خوبی داشتیم، اما در این قراردادها منافع مشترک ما تامین نشده است. در سال‌های اخیر تلاش شده این قراردادها در زمینه فرهنگی نیز شکل گیرد.

میرسلیم تاکید کرد: سعی می‌کنیم مبادلات اقتصادی با سایر کشورها بر اساس موازنه صحیح باشد و این مبادلات تن‌ها شامل کالا نیست و به خدمات مهندسی و فرهنگی نیز منجر می‌شود.

وی در ادامه گفت: وگوی زنده تلویزیونی خود درباره راهکار مقابله با ایران هراسی در دستگاه غرب توضیح داد: سیاستی که غرب در سال‌های اخیر در دستور کار قرار داده که مفتضح بوده شامل ایران هراسی و ا. سلام هراسی است. اسلام ناب و ایران با فرهنگ و تمدن غنی جز صلح خواهی و آرامش طلبی و ارتقای کرامت انسانی نیست. هرجا که ایرانیان را در دنیا ببینید نمونه‌ای از صلح طلبی و دوستی و جلوه‌های قوی فرهنگی هستند.

این نامزد انتخاباتی گفت: ایرانیان در زمینه‌های علمی برجستگی‌های قابل توجهی داشته و در زمینه فنی خود را نشان دادند. سال‌ها در خارج از کشور زندگی کرده و ۶۸ کشور را دیدم و دریافتم ایرانیان در این کشورها چه منزلت و فعالیتی داشتند و همه جا ایرانیان به صفا و صمیمیت و صلح شناخته می‌شوند.

میرسلیم ادامه داد: رفتار خوب فرهنگی ایرانیان خارج از کشور، خنثی کننده سیاست اسلام هراسی و ایران هراسی است. برخی مهاجران ایرانی را در حد کارگردانی که باید فعالیت دوری داشته باشند می‌شناسند، اما ایرانیان افرادی فهیم و معتقد به هویت خود هستند و خود و دیگران را محترم می‌شمارند. این حضور، خنثی کننده نقشه‌های ایران هراسی و اسلام هراسی است. اسلام دین سلامت بوده و به ارمغان آورنده صلح است.

وی درباره معرفی فرهنگ دفاع مقدس به ایرانیان خارج از کشور نیز یادآور شد: در زمینه دفاع مقدس جنگی که بر ما تحمیل شد و شهیدانی که ما در این راه و برای رسیدن به پیروزی دادیم اقدامات گسترده‌ای باید انجام شود. تاکنون به یک دهم این مهم نیز نرسیدیم و کوشش‌های مورد نظرم در این زمینه برای ایرانیان خارج از کشور و نسل سوم و چهارم داخل و خارج کشور می‌تواند موثر باشد. این قشر انقلاب و رشادت‌ها در دوران دفاع مقدس را ندیده اند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر فعالیت هایی از جمله تشکیل موزه هایی در نظر گرفته شده است. خاطرات، عملیات، مبارزات و دستاوردها و کوشش‌های رزمندگان برای همه ما آموزنده است. نسل جوان دنبال الگو می‌گردد و این الگو بهترینش در میان رزمندگانی است که برای حفظ میهمن و این تمدن غنی جان باختند.

میرسلیم ادامه داد: در این بخش فصل نوینی از ادبیات باز شده و برخی آثار دربردارنده خاطرات رزمندگان و برخی آثار داستان زندگی و تعدادی اثر نیز روحیات رزمندگان به رشته تحریر درآمده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور اظهار کرد: نمایندگی‌های فرهنگی در دوران وزارت من شکل گرفت و سازمان فرهنگ و ارتباطات در آن دوران تاسیس شد. هر فعالیتی که نمایندگان ما به عنوان فرستادگان فرهنگی انجام می‌دهند وقتی اثرگذار است که با فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی ما هماهنگ باشد. ما سعی کردیم این هماهنگی وجود داشته باشد و جای ترقی در این زمینه داریم.

این نامزد انتخاباتی ادامه داد: برای اثرگذاری، نمایندگان ما باید با فرهنگ کشور حوزه ماموریتشان آشنایی کامل پیدا کنند. در کشورهای مسلمان شکلی از اقدام موثر است و در کشورهای اروپایی شکل دیگری و در آسیای شرقی و امریکا نحوه اثرگذاری متفاوت است.

میرسلیم افزود: با این شناخت می‌توانیم به نقاط تبادل دست یابیم. درِ کشور را به ویژگی‌های دیگر کشورها نبستیم و با این اتفاق می‌توانیم نقاط برجسته فرهنگی خود را به مردم دیگر کشورها بشناسانیم. همچنن غیر از برنامه‌های رسمی باید به نوعی مشوق افراد کارشناس، دانشمند و استادان دانشگاه در سایر کشورها باشیم.

وی درباره رفتارهای غیر قانونی و برخورد بد با ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: شان و منزلت ایرانی هر جایی که باشد برای ما مقدس است. ایرانی پایبند فرهنگ و تمدن کشور خود است و هر کشوری این تمدن را ندارد و دنیا باید سر تعظیم به این تمدن فرود آورد.

اگر برخی کشورها به نادانی برای حضور ایرانیان در کشورشان محدودیت ایجاد می‌کنند به زودی به اشتباه خود پی می‌برند.

این نامزد انتخاباتی تاکید کرد: در سیمای ایرانی برازندگی فرهنگی به چشم می‌خورد. این باید محترم شمرده شود و دولت ما از چنین جایگاهی دفاع کرده و با بی احترامی‌ها مقابله خواهد کرد. متاسفانه در سال‌های اخیر برخی زمینه‌ها بوده که شاهد بی احترامی نسبت به ابرو و جان ایرانیان بودیم. آنچه در کشور عربستان رخ داد حکایت از بی توجهی به کرامت انسانی و شان ایرانی می‌کند و نمی‌توان از کنار این مهم به سادگی گذشت.

میرسلیم تصریح کرد: ایرانی باید محترم شمرده شود و ایرانی در هر جای دنیا با خیرخواهی حضور پیاده می‌کند. باید به دیگران بفهمانیم مسائلی که درباره ایرانیان مطرح می‌کنند واهی است و سعی می‌کنیم از طرق مختلف این مهم را به آنان بفهمانیم.

ارسال نظر: