همه‌ی روسای جمهور خود را غیرحزبی می‍دانند

کدخبر: 2373685

کمالی با بیان اینکه حتی روسای جمهور هم خود را غیر حزبی می‌خوانند، گفت: شما کمتر رئیس جمهوری را در ایران دیده‌اید که بعد از انتخابات احزاب را در پیروزی خود موثر معرفی کنند و این نشان می‌دهد که حتی در عالی‌ترین سطوح سیاسی نیز نگرش نسبت به احزاب و فعالیت‌شان مثبت نیست.

حسین کمالی رئیس خانه احزاب ایران و دبیر کل حزب اسلامی کار با اشاره به این مسئله که احزاب هر مقدار که کنش‌ و تبلیغات انجام می‌دهند باز مورد اقبال مردم قرار نمی‌گیرند، گفت: در جامعه ما موضوع حزب و مسئله تحزب و اینکه مردم بخواهند و بتوانند از طریق احزاب خواسته‌ها و سیاست‌ها و اهداف خودشان را تعقیب کنند، پذیرفته شده و جا افتاده نیست و مردم ما مانند کشورهای توسعه یافته از فعالیت احزاب بهرمند نبوده و آشنایی زیادی با مکانیزم فعالیت احزاب ندارند.

وی ادامه داد: دلیل آن هم این است که سکانداران نظام سیاسی کشور و کسانی که جامعه را اداره می‌کنند به فعالیت احزاب معتقد نبوده و هیچگاه به گونه‌ای عمل نکرده‌اند تا احزاب بتوانند در جامعه نقش آفرین باشند و عموما روش‌هایی را در پیش گرفته‌اند تا احزاب در حاشیه باقی بمانند.

دبیر کل حزب اسلامی کار با بیان اینکه حتی روسای جمهور هم خود را غیر حزبی می‌خوانند، اظهار کرد: شما کمتر رئیس جمهوری را در ایران دیده‌اید که بعد از انتخابات احزاب را در پیروزی خود موثر معرفی کنند و وقتی سر کار می‌آیند معمولا اعلام می‌کنند که «من غیرحزبی هستم یا حزبی نبوده‌ام»؛ این نشان می‌دهد که حتی در عالی‌ترین سطوح سیاسی نیز نگرش نسبت به احزاب و فعالیت‌شان مثبت نیست و جدی نگرفتن احزاب برای نقش آفرینی، مطلوب و درست بصورت یک واقعیت تکراری در آمده است.

کمالی افزود: تا بحال بیشتر سعی شده احزاب و گروه‌هایی که تشکیل می‌شود را علی رغم نقش بسیار مثبت و ارزنده‌ای که می‌توانند داشته باشند، به نوعی عامل تفرقه و اختلاف در جامعه معرفی کنند‌؛ کسانی هم که به عضویت احزاب و گروه‌ها در آمده‌اند بعدها در برخی وقایع و اختلافات سیاسی با مشکل مواجه شده‌اند و به مراتب خانواده‌ها از این مسائل بیم دارند که اگر اجازه دهند جوان‌شان برای فعالیت وارد احزاب و گروه‌ها شوند، با مشکل اشتغال یا سوء سابقه سیاسی روبرو شوند.

رئیس خانه احزاب ایران با تاکید بر اینکه احزاب باید نقش سازنده داشته باشند، بیان کرد: طبیعتاً مردم زمانی به سمت احزاب و گروه‌ها حرکت می‌کنند که ببینند این احزاب و گروه‌ها در زندگی اجتماعی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آنها اثری سازنده داشته باشند؛ اگر قرار است احزاب نقش و اثر نداشته باشند، اولین سوالی که برای هرشخص حقیقی پیش می‌آید این است که، «چرا باید در احزاب عضو شوم؟».

وی افزود: زمانی که جریانات به این سمت و سو حرکت کنند و فعالیت‌ها به گونه‌ای بی‌اثر باشند، مردم به سمت فعالیت در احزاب حرکت نمی‌کنند.

دبیر کل حزب اسلامی کار گفت: در واقع احزاب می‌آیند تا نماینده و بیانگر اندیشه‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای خاصی باشند. یعنی هر گروهی که می‌آید، یک برنامه مشخصی ارائه می‌دهد تا مردم در تفاوت بین برنامه‌ها، حق انتخاب داشته باشند و به توسعه انسانی دست پیدا کنند؛ اما زمانی که حضور یا عدم حضور احزاب چندان اثرگذار نباشد علی‌رغم تلاشی که احزاب فعلی انجام می‌دهند، شاهد هستیم که احزاب جایگاه ویژه‌ای در کشور ما پیدا نمی‌کنند.

کمالی با بیان اینکه روحانی اعتقاد چندانی به همکاری با احزاب نداشت، بیان کرد: نقش و تعامل آقای روحانی نسبت به احزاب اندکی بهتر از گروه و دولت قبلی بود. البته روحانی هم اگر چه با حمایت حزب اعتدال و توسعه و البته کمک احزاب دیگر و جریانات اصلاحات و اصولگرایان معتدل روی کار آمده بود، اما اعتقاد چندانی به فعالیت و همکاری با احزاب نداشت.

وی افزود: آقای روحانی فقط یارانه بسیار اندکی به احزاب پرداخت می‌کرد که شاید هزینه پرداختی برای چند سال به اندازه هزینه یک ماه یک حزب کوچک هم نبود؛ البته دولت قبل، همین را هم پرداخت نکرد.

رئیس خانه احزاب ایران در رابطه با تعامل دولت سیزدهم با احزاب، گفت: در رابطه با تعامل دولت سیزدهم با احزاب نمی‌توان هیچگونه پیش بینی داشت و امکان هرگونه برخورد و یا تعاملی وجود دارد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: