مردم کاری با احزاب ندارند

کدخبر: 2373965

دبیرکل حزب اراده ملت گفت: تفسیم‌بندی‌ جریانات سیاسی کاملاً بهم ریخته و مرزبندی‌ها دیگر شفاف نیست و مردم به هر جریانی نگاه می‌کنند تفاوتی با دیگری ندارد و حرف همه یکی است چراکه رقابت سیاسی در ایران اصولی نیست و به موازات تغییرات قدرت، شکل عوض می‌کند.

احمد حکیمی‌پور با اشاره به ویژگی‌های جریانات سیاسی ریشه‌دار و وجهه تمایز آنها با احزاب و گروه‌های فصلی، اظهار کرد: معمولاً جریانات سیاسی در کشورهایی که نظام سیاسی‌شان مبتنی بر رای مردم و انتخاب جامعه است، شکل می‌گیرد که اصل هدفشان دستیابی و سپس حفظ قدرت سیاسی است و این امر را از طریق ایجاد پیوندی وثیق با مردم پیگیری می‌کنند و می‌کوشند تا در زمان فعالیت برای کسب قدرت به مطالبات مردم توجه کنند و در صورت دستیابی به قدرت نیز اهداف مردم را پیگیری  و بر اساس آن حرکت کنند.

وی افزود: اهداف مورد نظر جریانات سیاسی البته ریشه در شرایط هر جامعه دارد و بسته به اوضاع و احوال و زمان و مکان ممکن است متفاوت باشد یا یکی بر دیگری اولویت داشته باشد اما به طور خلاصه این اهداف همگی ریشه در منافع ملی دارند که آن هم ریشه در تامین رفاه و آسایش مردم دارد و از همینجاست که میان احزاب و نگاهشان به امور جامعه تفاوت ایجاد می‌شود. چرا که هرکدام خاستگاه‌هایی متفاوت دارند و مثلاً یکی برآمده از خاستگاهی ایدئولوژیک است، دیگری خاستگاهش بازار است یا نهادهای مذهبی در شکل‌گیری‌شان نقش داشته‌اند.

دبیرکل حزب اراده ملت با اشاره به تغییرات چنددهه اخیر در اولویت‌ها، مطالبات و دغدغه‌های احزاب سیاسی در سراسر جهان، اظهار کرد: با پررنگ‌ترشدن مباحث اقلیمی، حفظ محیط زیست، رعایت حقوق اقلیت‌ها و مسئله مهاجرت در چنددهه اخیر و نقش آنها در آینده هر جامعه‌ای، شاهدیم که احزاب مختلفی در کشورهای اروپایی و آمریکا بیشتر از گذشته بر این موارد تاکید می‌کنند و همین امور را مبنای فعالیت، جهت‌گیری و انتقادات خود قرار می‌دهند. در ایران هم می‌دانیم که پس از انقلاب یکی از مهمترین عوامل و شاید ریشه شکل‌گیری احزاب و جریان‌های سیاسی برمبنای تفاوت دیدگاهشان در امر اقتصاد بود و در ادامه به تفاوت نظر در امور دیگر هم رسید.

حکیمی‌پور با بیان اینکه مشکل حال حاضر احزاب و جریانات سیاسی این است که از ریشه‌های خود فاصله گرفته‌اند، اظهار کرد: الان دیگر نمی‌توان به همین راحتی درباره تفاوت جریان های سیاسی صحبت کرد. این تقسیم‌بندی‌ها کاملاً بهم ریخته است و مرزبندی‌ها دیگر شفاف نیست، مردم به هرکدام از گروه‌ها و جریانات که نگاه می‌کنند تفاوتی با آن دیگری ندارد و حرف همه یکی است یا لااقل به هم شباهت بسیاری پیدا کرده است، البته علت این امر هم همین است که رقابت سیاسی در ایران اصولی نیست و به موازات تغییراتی در قدرت، شکلش عوض می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر می‌بینیم که جریانات یا شخصیت‌های سیاسی هر سال یک حرف می‌زنند و هر روز مواضع تازه‌ای اتخاذ می‌کنند به این علت است که دیگر جریانات سیاسی نیستند که افکار عمومی را شکل می‌دهند یا به آن جهت‌دهی می‌کنند، بلکه این افکار عمومی است که راه و روش جریانات سیاسی را تعیین می‌کند و در عین حال باید توجه داشت که شکل‌گیری جریانات سیاسی هم از نظم اخلاقی برخوردار نیست و سامان سیاسی ما هم چون مبتنی بر همین شرایط استوار شده، اوضاع فعلی به وجود آمده است.

دبیرکل حزب اراده ملت ادامه داد: افکار عمومی هم در ایران سامان پیدا نکرده است و دارد راه خودش را می‌رود و از طرفی جریانات سیاسی هم چون فضا و مجال اثرگذاری واقعی در انتخابات ندارند کوچک و بی‌اثر می‌شوند. در این حالت تنها گروه‌های ذی‌نفوذ باقی می‌مانند که حرف‌ها و شعارهای مردم‌پسند را بر زبان می‌آورند و قدرت را به دست می‌گیرند. این امر البته به بی‌اعتمادی افکار عمومی و مشارکت‌گریزی مردم می‌انجامد و حتی در کوتاه‌مدت هم اثرات منفی و ضررباری به همراه دارد.

حکیمی‌پور با بیان اینکه باید جریانات سیاسی واقعی و از هر لحاظ شفاف، جایگزین گروه‌های ذی نفوذ شوند، اظهار کرد: با این روندی که در زمینه فعالیت‌های سیاسی در کشور شاهدیم نتیجه‌ای جز بالارفتن هزینه‌های اداره کشور منتظرمان نیست و روز به روز هم مشکلات بزرگتر خواهد شد و به تدریج نیروهای سیاسی هم بی‌انگیزه می‌شوند. این راهکار هم که برخی در نظر دارند تا به‌جای احزاب، گروه‌ها و نهادهای دیگری به میان آیند و ابتکار عمل را به دست گیرند، قطعاً هزینه‌های بیشتری ایجاد می‌کند.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: