ولایتی: ما می‌خواهیم هرچه زودتر مذاکرات هسته‌ای به پایان برسد

کدخبر: 944960

وی در جمع خبرنگاران افزود: هرچه ما به تعهدات خود عمل کرده‌ایم طرف غربی به تعهدات خود عمل نکرده است/ اگر نماینده سازمان ملل در امور سوریه نمی‌خواهد به سرنوشت اخضر ابراهیمی دچار شود باید مستقل عمل کند

به گزارش خبرنگار «نسیم» علی‌اکبر ولایتی در حاشیه دیدار با وزیر امور خارجه نروژ و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نروژ کشوری مستقل و ثروتمند است گفت: روش دولت نروژ برای برقراری رابطه با کشورها بر اساس منافع ملی نروژ است؛ آنها وقتی می‌بینند جمهوری اسلامی ایران علیرغم فشارهای آمریکا و تحریم‌های فراوان توانسته ‌است تحریم‌ها را دور بزند و به خودکفایی برسد بیشتر علاقه‌مند به ارتباط با ایران می‌شوند.

وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای طرح موضوع هسته‌ای مذاکرات را رد نکرده است و برای حل مسائل مطرح شده در عرصه‌های بین المللی با وجود تحرکاتی که از سوی برخی کشورهای غربی وجود داشته است طالب مذاکره بوده و با توجه به اینکه از ابتدا ایران راه خود را مشخص کرده است به دنبال مصرف و تولید انرژی صلح‌آمیز است.

ولایتی با تأکید بر اینکه نیاز بشر روز به روز به انرژی هسته‌ای بیشتر می‌شود تأکید کرد: نباید روزی فرا برسد که ما انرژی هسته‌ای خود را از دیگران طلب کنیم که اگر این اتفاق بیفتد آنها اهرم فشار در برابر ما پیدا خواهند کرد و این روش جمهوری اسلامی است. وی ادامه داد: دولت ایران به آنچه که انجام داده است اطمینان دارد و درهای مراکز هسته‌ای ایران مانند نطنز، اراک و فردو به روی بازدیدکنندگان باز است و آنچه که به عنوان نقطه مشترک در تمامی گزارشات وجود داشته است این است که در فعالیت‌های ایران هیچ چیز شک برانگیزی درباره کاربرد نظامی هسته‌ای از ایران دیده نشده است و همچنین مذاکره کننده‌های ما از خط قرمزهای ترسیم شده مقام معظم رهبری تبعیت می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به آنچه که در مذاکرات ژنو سال گذشته بین ایران و 5 + 1 مقرر شد اظهار داشت: ما می‌خواهیم هر چه زودتر مذاکرات به پایان برسد اما متأسفانه هر چه ما به تعهدات خود عمل کرده‌ایم طرف غربی ما به تعهدات خود عمل نکرده است و آمریکا که بعضاً اظهار نظر خارج از قاعده می‌کند مورد اعتراض کشورهای بی طرف قرار می‌گیرد اما همچنان بر تحریم‌های ما افزودند.

ولایتی با بیان اینکه در سفر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه صحبت‌هایی در خصوص حل بحران سوریه داشتیم گفت: اگر نماینده سازمان ملل در امور سوریه نمی‌خواهد به سرنوشت اخضر ابراهیمی دچار شود باید مستقل عمل کند و تحت تأثیر برخی کشورهای منطقه که به دنبال سرنگونی بشار اسد هستند قرار نگیرند

ولایتی تأکید کرد: نماینده سازمان ملل در امور سوریه استقلال خود را حفظ کند و اگر سازمان ملل خواهان جایگاه ثابت در سوریه است باید کمی واقع‌بین‌تر باشد.

وی در ادامه افزود: دولت‌های غربی با مشاهده اینکه ایران در جهت مقابله با تروریسم بدون چشم داشت فعالیت می‌کند و کشورهای منطقه را در این خصوص حمایت می‌کند متوجه اهمیت ایران در منطقه شدند چرا که سران کشور عراق و دولت عراق از حمایت‌های ایران در مبارزه با تروریسم و داعش تقدیر کردند.

ولایتی در پایان خاطرنشان کرد: این روابط حکایت از باز شدن درهایی به روی جمهوری اسلامی ایران است و نوید می‌دهد که ایران توانسته به عنوان قدرت منطقه‌ای کار خود را پیش ببرد.

وی همچنین گفت: ایران بر خلاف برخی گفته‌ها با کشور عمان رابطه دوستانه‌ای دارد.

ارسال نظر: