درآمد آموزش و کاشت ناخن اشکال دارد؟

کدخبر: 2341785

آیا درآمد حاصل از آموزش و کاشت ناخن اشکال دارد؟ آیا می‌توانیم از درآمد کاشت ناخن و آموزش کاشت ناخن استفاده کنیم؟

با سلام. مدتی است که کار آموزش آرایشگری ازجمله کاشت ناخن مشغول هستم. می خواستم بدانم آیا درآمد کاشت ناخن برای من روی خانمهایی که خود مایل به این کار هستند اشکال دارد؟

پاسخ اجمالی

1. کاشت ناخن در صورتی که برای وضو و غسل نتوان آن را برداشت اشکال دارد. 2. بیشتر فقها کسب درآمد از این طریق را حرام نمی دانند ولی برخی مراجع[1]، به این دلیل که این کار منجر به ایجاد مانعی برای وضو و غسل می شود، کسب در آمد از این راه را جایز ندانسته اند.

ضمائم:

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: [2] حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در آمد حاصله از این کار اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): این کار شما حرام است. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): ایجاد مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید. در مواردی که کاشت ناخن اشکال ندارد درآمد شما از این راه نیز اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جواز آن چنانچه کاشت دائمی باشد و موجب وضوء و غسل جبیره ای باشد از جهت اعانه بر اثم محل اشکال است. حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته): کاشت ناخن حرام نیست و درآمد حاصل از آن اشکالی ندارد. پی نوشت: [1]. آیات عظام سیستانی و صافی گلپایگانی. [2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، خامنه ای، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.

«اسلام کوئست»

ارسال نظر: