اولویت های اقتصادی مجلس یازدهم توجه به ظرفیت‌های داخلی باشد

کدخبر: 2345465

یک استاد دانشگاه گفت: اولویت های اقتصادی مجلس آینده باید توجه به ظرفیت ها و توانمندی‌های داخلی باشد که هم اشتغال ایجاد کند و هم چرخ تولید را بچرخاند.

نج صاحب نظر اقتصادی در نشست بررسی اولویت های اقتصادی مجلس یازدهم و اعلام موجودیت پویش راه نو بر رویکرد کارشناسی و توجه به ریشه مسائل اقتصاد ایران و همچنین بهره گیری از نشاط جوانی و داشتن روحیه جسارت و شجاعت تأکید کردند.

داوود دانش جعفری، فرشاد مومنی، احمد توکلی، حسین راغفر و الیاس نادران در این نشست سخنرانی کردند.

در ابتدای این نشست مصطفی زمانیان و احسان خاندوزی از موسسان پویش اقتصادی "راه نو" اولویت های اقتصادی مجلس یازدهم را ارائه کردند.

خاندوزی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد که این اولویت ها محصول یک کار تیمی است که اساتید و پژوهشگران جوان علوم اقتصادی در حوزه های مختلف اقتصادی تهیه کردند.

این اولویت ها در حوزه های بودجه، مالیات، بانک، کسب و کار، انرژی، اقتصاد دیجیتال، سیاست ارزی، بازار سرمایه و تعارض منافع ارائه شد. اعضای کمیته های تهیه کننده این اولویت ها نیز در این نشست حضور داشتند.

در ادامه میهمانان و اساتید نشست به تبادل نظر درباره این برنامه ها پرداختند.

ابتدا داوود دانش جعفری با تحسین حرکت جمعی جوانان متخصص اقتصادی گفت: چنین پویشی اگر با قدرت اجماع سازی همراه شود می تواند تاثیرگذار باشد.

او با یادآوری این نکته که مجلس مظهر حرکت جمعی است، به الزام ایجاد تفاهم مجلس و دولت برای پیشبرد امور اشاره کرد و از تجربه تلخ برنامه ششم توسعه گفت که دولت خود را ملزم به ارائه برنامه نمی دانست و با فشار صرفا سی ماده ارائه کرد و مجلس آن را شخم زد و تبدیل به دویست ماده کرد و به دولت ابلاغ کرد اما دولت آن را به دستگاه های اجرایی ابلاغ نکرد.

وی تأکید کرد که اگر تفاهم نباشد امکان تاثیرگذاری کاهش پیدا می کند.

در ادامه فرشاد مومنی نیز موفقیت این پویش را در ضرورت نگاه ساختاری و اندیشه ای به عوامل وضع موجود دانست و گفت مومنی درباره اعلام موجودیت پویش راه نو گفت: این احساس دغدغه و نگرانی نسبت به اوضاع کشور از سوی این جمع پویش حائز اهمیت است. این گزاره شما در اولویت های این پویش بسیار مهم است که تصمیمی در مجلس گرفته نشود مگر پشتوانه کارشناسی داشته باشد. اما دقت کنید که نظام حکمرانی ایران با یک چالش های خیلی اساسی روبرو است .

وی افزود: اگر بپذیریم مشکلات کشور ریشه ای و ساختاری است، مشکلات ساختاری راه حل ساختاری می طلبد و بنابراین باید برای اصلاح این مشکلات وقت گذاشت و طبیعتا نباید محدود به اصلاح قوه مجریه شد.

مومنی تصریح کرد: اقتصاد ایران با مسائل بنیادی روبروست و اساساً باید اول یک تصویر کلان از اقتصاد سیاسی باید ارائه داد و سپس تجویزها و راه حل ها را بر اساس آن ارزیابی کرد.

در ادامه احمد توکلی از اعلام موجودیت این پویش اقتصادی اظهار خرسندی کرد و تأکید کرد که هرچه این هم افزایی متخصصان جوان بیشتر شود، آثار مطلوبی به دنبال دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت افزود: متأسفانه مجلس ما درگیر مناسبات رانت و فساد شده است و حتی برخی روسای کمیسیون ها هم از این وضعیت مصون نماندند. با این وضعیت سخت کار اصلاح می شود.

وی تصریح کرد: اما با این حال معتقدم اگر این جمع متعهد بر پاکدستی بماند و پایبند باشد و با دلسوزی دغدغه های مردم را دنبال کند، قطعاًً شاهد تحولات مثبتی در اداره کشور و بویژه مجلس آینده خواهیم بود.

سپس حسین راغفر نیز به ایراد سخن پرداخت و اهداف این پویش اقتصادی را مثبت ارزیابی کرد و تأکید کرد که اگر به ظرفیت های بسیار زیاد قانون اساسی توجه کنیم، مطمئناً وضع ما بهتر خواهد شد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: برای همه این مشکلات راه حل وجود دارد اما به‌شرطی که به اصول پایبند بمانیم و در راه تحقق آنها تلاش کنیم. قطعاًً قانون اساسی به عنوان میثاق مشترک همه ایرانیان، می تواند راهنما و مبنای عمل همه ما باشد.

در ادامه الیاس نادران نیز به امکان اصلاح اوضاع اقتصادی با یک رفرم همه جانبه اشاره کرد و ضمن تأکید بر بهره گیری از ظرفیت های جوانان با انگیزه و متخصص، تصریح کرد: اولویت های اقتصادی مجلس آینده باید توجه به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی باشد که هم اشتغال ایجاد کند و هم چرخ تولید را بچرخاند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: