رشد شاخص بورس واقعیست یا حباب؟

کدخبر: 2351462

توتونچیان در خصوص رشد شاخص بورس در ماه‌های اخیر نوشت: در دنیای سفته بازی اتفاقی می افتد که پیکره نحیف اقتصاد کشور را در هم تنیده و اجازه سرمایه گذاری و ایجاد شغل را نمی دهد.

دکتر ایرج توتونچیان استاد تمام اقتصاد و معاون وزیر اقتصاد در دوران جنگ: برخی از اقتصاددانان درباره حبابی بودن رشد شاخص بورس نکاتی را مطرح کردند، من در مورد اعدادی که مطرح می شود بحث نمی کنم، ولی بیان این افراد در مورد حوادثی که‌ در دنیای سفته بازی (بازار ثانویه بورس) اتفاق می افتد کاملا صحیح است.

همین بازار سفته بازی در دلار، زمین، طلا و سایر کالاهای با دوام است که پیکره نحیف اقتصاد کشور را در هم تنیده و اجازه سرمایه گذاری و ایجاد شغل را نمی دهد. از طرفی درک این موضوع و موضوعات مشابه از توانایی ضعیف علمی کمیته اقتصادی دولت بر نمی‎آید.

راه چاره کوتاه مدت این است که در این بازار که کاملا بی بند و بار است، مالیات‎های سنگین بر اختلاف قیمت (که متاسفانه آنرا به غلط و برای اغفال عامه بازدهی سرمایه می‎نامند) وضع شود،(مثلا ۹۹ در صد) که ورود به این بازارها برای سفته بازان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

متاسفانه اقتصاددانان نئولیبرال این گونه افزایش قیمت ها را صحه می‎گذارند، در حالی که همین سفته بازی ها، باعث ایجاد نرخ بهره (ربا) می‌شود. ‌به عبارت دیگر نرخ بهره باعث سفته بازی و سفته بازی نیز باعث‌ ایجاد ربا می‌شود.

«نود اقتصادی»

ارسال نظر: