حریرچی: وضعیت سفید نشانه برگزاری مراسم عمومی نیست

کدخبر: 2352213

معاون کل وزیر بهداشت از کاهش بیش از ۵۰ درصدی موارد بستری و کاهش حدود ۷۰ درصدی مرگ ناشی از کرونا در کشور خبر داد.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت در نشست خبری مجازی با خبرنگاران اظهار داشت: نسبت به وضعیت اوج کرونا در کشور بیش از 50 درصد موارد بستری و حدود 70 درصد مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در اکثر استان‌ها روند نزولی بیماری کرونا مشاهده می‌شود و این نتیجه اقدامات موثر مردم و دولت بوده است.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه در اکثر استانها روند نزولی بیماری مشاهده می شود، گفت: تاکید می کنم در این شرایط که فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند و تدریجی که انجام می‌گیرد هرگونه تخلف می تواند عوارض شدید و جبران ناپذیر داشته باشد.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود تا کشف واکسن و دارو در اکثر کشورهای جهان دو تا 3 طغیان در یکسال اخیر داشته باشیم و مردم باید به شعار درخانه بمانیم و پرهیز از تردد غیر ضروری وفادار بمانند.

حریرچی با اشاره به اینکه قبل از وقوع کرونا در کشور، مردم به طور متوسط روزانه 2 میلیون و 350 هزار بار در روز به مراکز درمانی دولتی و خصوصی شامل مطب، داروخانه و آزمایشگاه مراجعه می کردند، افزود: در 2 ماه اخیر به طور قابل توجهی این مراجعه کاهش یافته است.

حریرچی یادآور شد: سالانه نزدیک به نزدیک به 15 میلیون بار واکسن به کودکان و افراد بالغ ارائه می شود، و هرگونه کاهش در واکسیناسیون می تواند عوارض جبران ناپذیر ی دارد و مثل بیماری های گزاز، دیفتری و فلج اطفال.

وی ادامه داد: سالانه یک میلیون و چند هزار بارداری در کشور داریم و سال گذشته یک میلیون و 200 هزار بارداری موفق داشتیم و مادران باردار نیاز به مراقبت های لازم دارند و حتما باید مراجعه کنند.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه هیچ داروی اختصاصی برای کرونا کشف و ساخته نشده و داروهایی که مصرف می‌شوند اثر کم، متوسط یا بی اثر هستند و راهنمای بالینی که منتشر می شود مبتنی بر شواهد معتبر و روز دنیا هستند.

حریرچی متذکر شد: هشدار می‌دهم هر دارویی که خارج از بیمارستان تهیه شود یا کاملا قاچاق بوده یا اعتمادی به سالم بودن آن نیست.

معاون کل وزیر بهداشت افزود: اینکه اعلام می شود این نوع غذا و میوه را بخورند؛ درحالی که قریب به اتفاق و اکثر آنها بی اثر است و آنچه مراجع علمی معتبر اعلام می کنند معتبر است و خواهش می کنم مردم به مطالب مراکز اصلی وزارت بهداشت بهداشت جهانی توجه کنند.

نیازمند اهدای خون هستیم

حریرچی افزود: در اواخر اسفند در تامین خون به بحران خوردیم اما مقداری از آن خارج شدیم اما عمل جراحی‌ها آغاز شد ه و احتیاج به خون داریم و باید خون اهدا شود و از بیماران کرونایی خواستیم بعد از اتمام دوره خود اهدای پلاسما داشته باشند.

معاون کل وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه سلامت مردم در اولویت قرار دارد، افزود: اگر ببینیم باز گشایی و تاثیر ات ان اثر مضر قابل توجهی داشته باشند دو اقدام انجام می شود.

وی ادامه داد: تاخیر در بازگشایی‌های است و دوم اینکه در بازگشایی آنها تجدید نظر شود و برگشت به قبل در آن خصوص انجام شود.

حریرچی بیان داشت: اگر بازگشایی زیاد باشد و حمل و نقل عمومی کشش نداشته باشد یکی از جاهایی که ممکن است شیوع وجود داشته باشد، همین حمل و نقل عمومی است.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما به 3 استراتژی اصلی مقابله وفادار هستیم، افزود: فاصله گذاری اجتماعی، رعایت بهداشت فردی و در حداکثر ممکن است ؛ یعنی چرخه اقتصاد بچرخد و اما چرخ کرونا نچرخد.

وی تصریح کرد: استراتژی دوم و سوم شناسایی بیماران مبتلا و اکثر افراد کم علامت یا بدون علامت است و ایزوله کردن آنهاست.

اثر بازگشایی‌ها در تعداد مرگ و میر بیماران یک‌ماه بعد نشان داده می‌شود

حریرچی متذکر شد: اقدام بعدی شناسایی افرادی است که با این بیماران ارتباط داشتند . هر باز گشایی اثر خود نشان می‌دهد؛ به طوری که 15 روز بعد در میزان بستری نشان داده می‌شود و یکماه بعد در میزان مرگ و میز خود را نشان می دهد.

کاهش بار مراجعه به بیمارستان‌ها

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه هر بیماری که در بخش آی سی یو قرار دارد بیمار بدحال نیست، افزود: ظرفیت آی سی یو ما نسبت به اسفند و فروردین بهتر است و ارجاع به این بخش و بار مراجعه به بیمارستانها کاهش داشته است.

هیچ تناقضی بین مسئولان وزارت بهداشت وجود ندارد

وی درباره وجود تناقض در اظهارات مسئولان در حوزه مبارزه با کرونا در تهران ،خاطر نشان کرد: تناقضی وجود ندارد. اما 300 مورد بستری در استان تهران و تعداد بیماران بستری در آی سی یو ما هنوز هشدار دهنده است و مرگ هر یک نفر نیز برای ما هشدار دهنده است.

سرو غذا در رستوران‌ها ممنوع است

حریرچی با بیان اینکه مصرف غذا در رستورانها فعلا ممنوع است، بیان داشت: فقط توزیع غذا به صورت بیرون بر مجاز است.

سلامت مردم اولویت اول وزارت بهداشت

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه هیچ اختلاف نظری بین وزارت بهداشت و مدیران محیطی آن وجود ندارد، گفت: ملاحظات اقتصادی مردم در نظر گرفته می شود اما سلامت مردم اولویت اصلی ما در وزارت بهداشت است و برای ما این موضع خاص تر است.

وی متذکر شد: تا زمانی که کرونا را کنترل نکنیم ما نگران هستیم ؛ البته اینکه نسبت به گذشته وضعیت بهتری داریم را نباید کتمان کنیم.

حضور در پارک‌ها انفرادی باشد

حریرچی با بیان اینکه باید رعایت فاصله گذاری فیزیکی در حمل و نقل عمومی انجام شود، بیان داشت: در برخی واحدها موارد رعایت پروتکل ها ضعیف است. حضور در پارک ها به معنای حضور چند خانواده و دورهمی نیست و پیاده روی و تفریح انفرادی مدنظر است.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه واحدهای صنفی باید موارد توصیه شده را رعایت کنند، تصریح کرد: توصیه می کنیم عوامل اجرایی از روش سلبی و پلمب و ارجاع به دادگاه خودداری کنند اگر چه عدم رعایت نکات توصیه شده نیز نقش بازدارندگی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طبق گزارش های دو سه روز گذشته رعایت فاصله گذاری در تاکسی ها بیشتر بوده است، متذکر شد: البته ما شرایط رانندگان تاکسی را هم درک می کنیم.

حریرچی اضافه کرد: هدف از اینکه طرح ترافیک برداشته شد این بود که میل به استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کند و این موضوع خواه ناخواه ترافیک را افزایش می‌دهد اما نباید به عنوان یک نقطه منفی آن را در نظر بگیریم.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به تردد مسافران در مترو، خاطر نشان کرد: وقتی بازگشایی‌ها انجام می‌شود در قسمت ورود و خروج مترو و واگن ها شلوغی اجتناب ناپذیر است؛ در نتیجه تاکید می‌کنیم روند باز گشایی ها طوری باشد که حمل و نقل عمومی دچار مشکل نشود.

احتمال از بین رفتن کرونا با گرم شدن هوا منتفی است

وی با بیان اینکه عموم ویروس ها سرما دوست هستند، افزود: اکنون ویروس به نیمکره جنوبی رفته است و احتمال اینکه در فصل گرما از بین برود و کم شود، خود به خود منتفی است؛ چراکه چرخه ویروس در نیمه جنوبی که سرد خواهد بود با وجود حمل و نقلی که به وسیله هواپیما توسط افراد انجام می‌شود احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

حریرچی در باره تعدیل نیروهای درمانی در بیمارستان‌های خصوصی خاطر نشان کرد: جنبه‌های فنی و بهداشتی و درمانی برعهده وزارت بهداشت است و جنبه های اشتغال و روابط کار بر عهده وزارت کار ورفاه است.

دریافتی پرستاران وپیراپزشکان بخش خصوصی 50 درصد کمتر از بخش دولتی

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه دریافتی پرستاران ، پیرا پزشکان و سایر کادر درمان در بیمارستانهای خصوصی حدود 40 درصد و در مواردی تا 55 درصد نسبت به بیمارستانهای دولتی کمتر است، تصریح کرد: توصیه می‌کنیم از محل وام ها و کمک‌های دولت به سایر خدمات که انجام می‌شود به بخش خصوصی در بیمارستانها نیز پرداخت شود و پیگیر آن هستیم.

تشدید نظارت بر عرضه مواد غذایی در ماه رمضان

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره نظارت بر مراکز فروش مواد غذایی در ماه رمضان، گفت: مواد غذایی بسته بندی شده در حوزه وزارت بهداشت است و نظارت بر مواد فله ای مثا محصولات کشاوری بر عهده سایر وزارتخانه هاست.

حریرچی با تاکید بر اینکه نظارت بر عرضه مواد غذایی در ماه رمضان تشدید می شود، ضافه کرد: مسائل مربوط به رستورانها بر عهده ماست اما مردم باید توجه کنند که مواد غذایی را که از بیرون تهیه می کنند مانند میوه ها و غذاهای آماده بسته بندی در صورت آلودگی می تواند سرایت کننده باشد و باید توجه لازم را داشته باشند؛ چه فردی که آن را عرضه می‌کند و چه خریدار آن می‌توانند ایجاد الودگی کنند.

جناح های سیاسی سلامت را وارد برخوردهای جناحی نکنند

معاون کل وزیر بهداشت درباره برخوردهای سیاسی با موضوع مقابله با کرونا، اظهار داشت: از همه جناح های سیاسی خاضعانه درخواست می‌کنم و دست آنها را می‌بوسم.ما اکنون در جنگ همه جانبه با ویروس کرونا هستیم و واقعیت این است که مدیران ، پزشکان ، پرستاران و همه نیروهای بهداشتی در کشور در مقابل این ویروس سینه سپر کرده‌اند و هرگونه تحریکی از جبهه پشت می‌تواند تمرکز آنها را بهم بزند.

وی یادآورشد: سیاست در جای خود مقدس است و آن را به ساحت خود محدود کنند و موضوع سلامت را به عنوان اینکه به جناح خاصی حمله کنند مربوط نکنند و نارضایتی از سایر حوزه ها را در آن حوزه حل کنند و به سلامت ارتباط ندهند.

حریرچی افزود: اگر چه قبول دارم انتقاداتی نسبت به حوزه سلامت وجود دارد اما می‌خواهم با کشورهای توسعه یافته شرایط ما را مقایسه کنند و ببینند چقدر موفق بوده ایم.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اظهارات رئیس جمهور آمریکا، بیان داشت: اینکه رئیس جمهور کشوری که داعیه رهبری جهانی و هدایت دموکراسی جهانی را دارد، این طور حرف می زند در شان خود نمی‌دانم جواب آن را بدهم.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: