روزه در درمان کبد چرب موثر است

کدخبر: 2352534

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: روزه داری یکی از روش‎های خوب و موثر در درمان بیماری‌های گوارشی به خصوص کبد چرب و سوء هاضمه است که افراد مبتلا به این بیماری از این موضوع به سادگی عبور نکنند.

دکتر کاترین بهزاد گفت: با توجه به اینکه در ایام ماه مباک رمضان قرار داریم و بسیاری از هموطنان ما مبادرت به روزه گرفتن می کنند ، لازم است به چند نکته در مورد تاثیرات روزه داری بر بیماری های دستگاه گوارش توجه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به بیماریهای مختلفی که در حیطه بیماری های گوارشی قرار دارند و تاثیر روزه داری بر هر کدام متفاوت است؛ بیان داشت: افراد مبتلا به کبد چرب منعی برای روزه گرفتن ندارند و می توانند روزه بگیرند و از آنجائیکه درمان اصلی کبد چرب کاهش وزن می باشد، در صورتی که این افراد بعد از افطار از مصرف تنقلات شیرین و غذاهای پرکالری اجتناب و سعی کنند ضمن روزه گرفتن بر کاهش وزن مبادرت ورزند، تاثیر مفیدی بر درمان آنها خواهد داشت.

وی افزود: دسته ای از مبتلایان به کبد چرب همزمان بیماری دیابت نیز دارند و داروهای کاهنده قند خون مصرف می کنند که این دسته از افراد لازم است با پزشک معالج در مورد روزه گرفتن مشورت کنند.

فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بیمارانی که علائم سوء هاضمه مانند احساس پری ، تورم و اتساع شکم بعد از مصرف غذا و سیری زودرس دارند ، به طور معمول روزه داری را براحتی تحمل می کنند لذا روزه گرفتن در بسیاری از آنها سبب تخفیف و کاهش علائم سوء هاضمه می شود.

مبتلایان به زخم معده یا اثنی عشر روزه نگیرند

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: مبتلایان به زخم های معده یا اثنی عشر ، در صورتیکه فرم شدید و فعال بیماری را داشته باشند، به خصوص افرادی که سابقه عوارضی مثل خونریزی از زخم دارند باید از روزه گرفتن اجتناب کنند، زیرا گرسنگی طولانی می تواند سبب تشدید و وخامت این دسته از بیماری ها شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: افرادی که به فرم های خفیف و درمان شده زخم ها ی گوارشی مبتلا بوده اند فقط در صورت تایید پزشک معالج می توانند روزه بگیرند.

وی گفت: در گروه بیماری های التهابی روده ( کرون و کولیت السروز) اگر بیماری در فاز فعال باشد و علائم گوارشی مانند اسهال ، درد شکم و خونریزی وجود داشته باشد، روزه گرفتن توصیه نمی شود ، به خصوص افرادی که به فرم شدید بیماری مبتلا هستند و از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند و افرادی که فرم خفیف بیماری التهابی روده را دارند و در حال حاضر به طور کامل بدون علامت هستند بعد از مشورت با پزشک می توانند روزه بگیرند به شرط اینکه داروها را قطع نکنند.

وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر در صورت رعایت نکات بهداشتی مربوط به تغذیه در حین روزه داری، قادر به روزه گرفتن هستند؛ گفت: در صورت تشدید علایم بیماری در اثر روزه داری سریع باید به پزشک مراجعه کنند و در صورت لزوم روزه نگیرند.

دکتر بهزاد افزود: در مبتلایان به سیروز و نارسایی کبدی روزه داری می تواند سبب تشدید علائم و وخامت حال بیمار شود و این افراد باید از روزه گرفتن اجتناب کنند . عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان کرد: بیماران دارای هپاتیت B یا C مزمن و یا سایر بیماری های کبدی که بیماری کنترل شده دارند و علائم نارسایی کبد درآنها وجود ندارد ضمن مشورت و تائید پزشک با مصرف داروهای مجاز به روزه گرفتن هستند.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: