ایمپلنت دندان

کدخبر: 2354385

اگر تا به حال دندان از دست داده باشید یا افرادی را بشناسید که به دنبال جایگزینی دندان های از دست رفته شان هستند ، حتماً نام ایمپلنت دندان به گوشتان خورده است. ایمپلنت دندان یکی از نوین ترین و پر طرفدارترین روش های جایگزینی دندان های از دست رفته یا پوسیده است. در این روش از یک پایه فلزی در داخل استخوان فک استفاده می شود. این پایه حکم همان ریشه دندان را خواهد داشت و سپس روکش دندانی بر روی آن سوار می شود. ایمپلنت به طور کلی محبوبیت زیادی دارد که با هم به علت آن را در زیر بررسی می کنیم.

نسیم آنلاین : اگر تا به حال دندان از دست داده باشید یا افرادی را بشناسید که به دنبال جایگزینی دندان های از دست رفته شان هستند ، حتماً نام ایمپلنت دندان به گوشتان خورده است. ایمپلنت دندان یکی از نوین ترین و پر طرفدارترین روش های جایگزینی دندان های از دست رفته یا پوسیده است. در این روش از یک پایه فلزی در داخل استخوان فک استفاده می شود. این پایه حکم همان ریشه دندان را خواهد داشت و سپس روکش دندانی بر روی آن سوار می شود. ایمپلنت به طور کلی محبوبیت زیادی دارد که با هم به علت آن را در زیر بررسی می کنیم.

متخصص ایمپلنت دندان

مانند هر تخصص دیگری ایمپلنت نیز یکی از شاخه های تخصصی در عرصه دندان پزشکی به حساب می آید. بنابراین نیاز به متخصص مربوط به خود را دارد. متخصص ایمپلنت کسی است که مطالعه ، آموزش و تحقیقات طولانی مدت و در این زمینه را داشته و مانند دندان پزشک عمومی به کلیه زمینه های دهان و دندان اشراف ندارد ولی به طور اختصاصی در زمینه ایمپلنت دندان مهارت کافی دارد و معمولاً در مراکز تخصصی ایمپلنت نیز مشغول به کار هستند.

اجزای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان از سه قسمت اصلی تشکیل می شود. در نظر داشته باشید که این سه قسمت همیشه ثابت نیستند. به عنوان مثال مینی ایمپلنت ها از دو قسمت تشکیل می شوند. اما نکته ای که مهم است این است که این سه قسمت سه رکن اصلی ایمپلنت و در اغلب آن ها ثابت هستند.

این سه قسمت شامل فیکسچر ، اباتمنت و تاج دندان هستند.

فیکسچر پایه فلزی ایمپلنت است که باید در داخل استخوان فک چفت و محکم شود و قرار است ریشه جدید دندان مصنوعی باشد. بنابراین بار اصلی ایمپلنت بر دوش آن است و بسیار مهم است که توسط متخصص به درستی کاشته شود.

اباتمنت عضو میانی یا همان رابط در ایمپلنت دندان است. از این رو به آن رابط می گویند به واسط ارتباطی میان پایه و روکش دندان است و این دو قسمت اصلی را به یکدیگر متصل می کند.

روکش یا همان تاج دندان که بار زیبایی ایمپلنت دندان را به دوش می کشد ، محصول نهایی است که بیرون از لثه برای نمایش باقی می ماند. روکش های ایمپلنت به طور مختص برای هر شخص متناسب با ظاهر دندان های طبیعی وی تهیه و تولید می شوند. از این رو از منظر طبیعی بودن در سطح بالایی قرار دارند.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

ایمپلنت یکی از طولانی ترین عمل های دندان به حساب می آید. حال با هم پروسه انجام صفر تا صد آن را بررسی می کنیم.

در ابتدا فرد پس از تشخیص اینکه ممکن است به ایمپلنت دندان احتیاج داشته باشد به مرکز تخصصی ایمپلنت و نزد یک متخصص مربوطه مراجعه می کند. بعد از بررسی های لازم و مشاهده عکس ها و رادیولوژی های مربوط به دندان تصمیم نهایی با مشورت متخصص اتخاذ می شود. در صورتی که پیش نیاز هایی قبل از عمل مورد نیاز باشد ابتدا باید آن ها را رفع و رجوع کرد. یکی از این موارد احتمال کمبود استخوان در منطقه تحت عمل است. از آنجایی که مستقیماً با استخوان فک سر و کار داریم باید استخوان فک به میزان کافی وجود داشته باشد و در غیر این صورت پیش از انجام ایمپلنت دندان باید پیوند استخوان انجام شود تا میزان استخوان به حد کافی برسد.

همچنین پیش نیاز دیگر این است که اگر قرار است ایمپلنت به جای دندان پوسیده این جایگزین شود ، آن دندان کشیده شود.

بعد از رفع همه این موارد در نخستین روزی که برای انجام اصل عمل مراجعه می کنید کار با بی حسی موضعی آغاز می شود. هدف نخست دستیابی به استخوان فک است. بنابراین کار با برشی بر روی لثه در منطقه مورد نظر جهت دسترسی به استخوان ادامه می یابد. حال نیاز به یک مته برای ایجاد حفره بر روی استخوان فک می باشد. این حفره باید دقیقاً در جای مورد نظر ایجاد شود تا مبادا صدمه ای به سایر عصب های حساس استخوان بزند و همچنین اندازه آن باید به میزان مناسب باشد تا ایمپلنت بدون مشکل در آن جاسازی شود. پس از محکم شدن فیکسچر در داخل استخوان محافظی بر روی آن گذاشته می شود و سپس بیمار مرخص می شود. اکنون استخوان فک نیاز به چند ماه استراحت برای برقراری پیوند میان پایه و استخوان را دارد. در طول این مدت باید استراحت برقرار باشد و فشاری به ایمپلنت وارد نشود تا از جایش تکان بخورد و ریسک شکستش را بالاتر ببرد. همچنین در طول این مدت تاج دندان مورد نظر فرد در لابراتور تولید می شود.

پس از گذشت زمان استراحت و مراجعه مجدد و بررسی های لازم توسط متخصص جها اطمینان از برقراری پیوند و استحکام وضعیت بین استخوان و پایه به سراغ ادامه ماجرا می رویم.

اکنون نوبت به قراردهی اباتمنت رسیده است. پس دوباره برشی بر روی لثه انجام می شود و اباتمنت همانند پیچ بر روی فیکسچر قرار می گیرد و سپس تاج دندان تهیه شده بر روی آن سوار می شود و بخیه های نهایی و کار تمام است.

در نهایت تذکر های نهایی و توصیه های پزشکی توسط جراح به شما توضیح داده می شود. این توصیه ها جهت بالا رفتن طول عمر ایمپلنت لازم الاجرا است.

فیلم واقعی ایمپلنت

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از عمل ایمپلنت دندان معمولاً دو دسته کلی دارند. یکی مراقبت های اولیه و دیگری مراقبت های طولانی مدت.

در مورد مراقبت های اولیه مراقبت از تحت فشار قرار نگرفتن ایمپلنت و همچنین استفاده از مواد غذایی و نرم در همین راستا است.

در مورد مراقبت های طولانی مدت مسواک زدن روزانه ، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان شویه می تواند بسیار کارساز باشد.

قیمت ایمپلنت دندان

برای اطلاع از جدید ترین قیمت های ایمپلنت دندان به سایت مراجعه کنید.

هزینه ایمپلنت

ارسال نظر: