کاخ یاقوت، موزه می‌شود

کدخبر: 2355199

شهردار منطقه ۱۳ گفت: در صورت توافق شهرداری و سازمان تامین اجتماعی کاخ یاقوت در داخل پهنه بیمارستان شهید لواسانی تبدیل به موزه خواهد شد.

مرتضی رحمان زاده، شهردار منطقه ۱۳، درباره استفاده از کاخ یاقوت به عنوان دفتر مدیر بیمارستان لواسانی به شهر گفت: از زمان ساخت بیمارستان مجموعه کاخ یاقوت در اختیار قسمت ساختمان اداری بیمارستان بوده و این اتفاق جدیدی نیست. این کاخ در یک مرحله مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته اما کاربری اداری آن همچنان پابرجاست.

وی افزود: در جلسه بین شهرداری منطقه ۱۳ با معاون مالی و اداری سازمان تامین اجتماعی داشتند مقرر شد با ادامه مذاکرات توافقی حاصل شود که از کاخ یاقوت در قالب یک طرح مشارکتی به عنوان موزه بهره برداری شود.

شهردار منطقه ۱۳ با بیان اینکه قرار است جای دیگری به عنوان ساختمان اداری در اختیار بیمارستان قرار داده شود تا بنای کاخ یاقوت آزاد شود، ادامه داد: این بنا به عنوان بخشی از املاک سهامداران سازمان تامین اجتماعی است. برای جلوگیری از متضرر شدن این سهامداران یک سری موضوعات حقوقی درباره توافق و انتقال ساختمان اداری بیمارستان در جریان است تا مشکلات حل و فصل شود.

رحمان زاده در پاسخ به پرسشی در مورد زمان تبدیل این کاخ به موزه گفت: انجام این پروژه برای امسال کمی دور از ذهن است چرا که موضوعات حقوقی آن پیچیده است اما مدیریت شهری تلاش می کند هر چه زودتر این مساله را به نتیجه برساند.

قصر یاقوت از کاخ‌های شرق تهران در سال ۱۲۶۲ خورشیدی و در دوران ناصرالدین شاه قاجار در منطقه سرخه حصار بنا نهاده شد. عمارت قصر یاقوت، کاخ یاقوت یا کاخ سرخه حصار نام‌های دیگر آن هستند. این کاخ درون پهنه کنونی «بیمارستان شهید لواسانی» جای دارد. این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۴۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

در سال ۱۳۳۶ با تصویب مجلس شورای ملی باغ این قصر و تأسیسات همراه با آن به سازمان بیمه‌های اجتماعی واگذار شده و به بیمارستان ریوی تبدیل شد و در دهه بعد بخش‌های روانی و جراحی نیز به آن افزوده شد که در سال ۱۳۵۵ با تصویب مجلس، تبدیل به یک بیمارستان عمومی شد و اکنون بیمارستان و مرکز فوق تخصصی قلب دکتر لواسانی نام دارد.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: