نشتی آب در خانه‌های مسکن مهر ماهدشت!

کدخبر: 2357935

با وجود اینکه حدود پنج ماه است که از چاله آسانسور تعدای از واحد های مسکن مهر ماهدشت نشتی آب مشاهده می‌شود اما پیگیری اهالی به نتیجه ای نرسیده است.

مسکن مهر، طرحی که با هدف ایجاد عدالت اجتماعی از طریق تأمین سریع، ارزان و باکیفیت مسکن برای گروه‌های کم درآمد در دولت نهم آغاز شد و با توجه به دنبال نکردن جدی این پروژه از طرف دولت دهم و یازدهم پرونده آن هنوز باز است و هنوز پروژه های مسکن مهری در گوشه و کنار کشور تکمیل نشده و در تحویل مردم نیستند. در برخی موارد عدم مکان یابی مناسب و نداشتن زیرساخت های لازم از ایراداتی بوده که مشکلات جدی را برای مردم ساکن مسکن های مهر ایجاد کرده است.

مسکن هر ماهدشت از جمله پروژه هایی است که از ابتدا با حاشیه هایی همراه بوده است و امروز هم که چندین خانوار در آن ساکن هستند هنوز حاشیه ها ادامه دارد و مشخص نیست که بالاخره پروژه به اتمام رسیده و به عنوان حوزه استحفاظی شهرداری ماهدشت تعریف می‌شود یا نه؟!

اما مشکل امروز ساکنان مسکن مهر ماهدشت، نه فقط کمبود وسایل حمل نقل، فضای آموزشی،و امکانات فرهنگی و عدم ارائه خدمات مناسب از سوی شهرداری ماهدشت است که به قول ساکنان این شهرک، شهرداری مسئولیت تحویل این شهرک از مسکن و شهرسازی را نمی پذیرد و گویا در این خصوص زیر بار توصیه ها و دستورات نهاد های بالا دستی هم نمی رود؛ بلکه مشکلی که گریبانگیر بخشی از ساکنان این شهرک شده، فراتر از امکانات و خدمات است و جان آنها را تهدید می کند.

چه بسا که ترس فرو ریختن هر لحظه این ساختمان‌ها، خواب آرام را از آن‌ها گرفته تا مبادا هر کدام از این واحدها که با هزار دردسر و وام و خون دل تهیه شده، روی سرشان فرو بریزد.

ماجرا از آنجا شروع می‌شود که از ۵ ماه پیش تا کنون اهالی پروژه «ماراب ماهبد» از بلوک ۲۹ تا ۳۲ مسکن مهر ماهدشت متوجه وجود آب در چاله آسانسور ساختمان‌ها می شوند به طوریکه ابتدا تا ارتفاع ۱۰ سانتی متر آب بوده و حالا چاله لب به لب پر از آب است.

پیگیری ها از ادارات مختلف آغاز می شود اما به نتیجه نمی رسد. حالا پس از ۵ ماه زمین از کف پارکینگ ساختمان‌ها بر آمده و موزائیک ها شکسته، باغچه های پشتی ساختمان پر از آب است.

آبی زلال و بدون بو که هیچ نشانه‌ای از فاضلاب ندارد و از یک سطحی در باغچه بالاتر نیامده اما با مشاهده وضعیت، این موضوع از ذهن هر بیننده ای می‌گذرد که احتمالا پی این ساختمان ها را آب گرفته و امکان دارد هر لحظه بر سر ساکنان فرو بریزد.

با شنیدن این موضوع در محل حاضر می شویم. چند نفری از ساکنان منتظر ما هستند و رفته رفته به تعدادشان افزوده می شود.

آقای محمدی یکی از ساکنان که اطلاعات بیشتری از سایرین دارد؛ می گوید: در روزهای اول با سطل، آب را خالی می کردیم اما بی فایده بود. با اداره آب تماس گرفتیم پس از بررسی گفتند که لوله های آب از بخش دیگری از ساختمان رد شده و این موضوع به لوله های آب شهری مربوط نمی شود. آب و فاضلاب نیز پس از بررسی گفتند که مشکل از فاضلاب نیست. خودمان فاضلاب ساختمان را شکافتیم؛ باز هم مشکلی نبود. دوباره با اداره آب تماس گرفتیم که گفتند منطقه بررسی شده، انشعاب اصلی خیابان در بالا دست، نشتی دارد که اصلاح شده و به زودی آب قطع می شود. اما آب قطع نشد که هیچ، سطح آن بالاتر آمده و همچنان چاله پر از آب است‌.

آقای خادم پور یکی دیگر از ساکنان می گوید: از هر جایی که ممکن بود درخواست کمک‌کردیم. به استانداری و بخش آب های زیرزمینی اداره آب نامه زدیم که موضوع توسط آب های زیر زمینی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد این منطقه از قبل قنات یا نهر آب نبوده است.

وی ادامه می دهد: شک بین اینکه آب موجود در آسانسور ، آب سطحی یا لوله کشی است همچنان ادامه دارد و مشکل ما پابرجاست؛ پی ساختمان ها پر از آب شده و با از دست رفتن زمان نگرانی ها از فرو ریختن ساختمان بیشتر می شود.‌

تخلیه کنید؛ خطرناک است!

خانم شریفی می گوید: با پیگیری های اهالی هر روز یکی از مسئولان می آید اما کاری انجام نمی شود. دیروز کارشناسان شهرداری و آتش نشانی گفتند باید تخلیه کنید، خطرناک است. ۶۴ خانوار و بیشتر از ۲۰۰ نفر در این ساختمان‌ها زندگی می کند. کجا برویم با این شرایط کرونایی و وضعیت اقتصادی؟! هر کدام از ما در تهران زندگی داشتیم و با مشکلاتی روبرو شدیم. با هزار بدبختی این واحدها را خریدیم و حالا می گویند بروید. کجا برویم؟! کجا را داریم که برویم؟!

در همین اثنا شهردار ماهدشت و اخگری عضو شورا آمدند و پس از بازدید از محل و تماس با آبفا و فرمانداری، قرار شد جلسه به فوریت در شهرداری برگزار شود و بازدید مجددی به همراه حافظی رئیس آبفای استان با نماینده فرمانداری و مدیران شهری از محل انجام شود.

اما نماینده فرماندار به تنهایی آمد و او هم وعده بررسی توسط کارشناسان آبفا را داد. پس از چند ساعت انتظار، کسی نیامد. طی تماسی تاری قلی شهردار ماهدشت گفت: من متخصص این کار نیستم تا به تنهایی نظر بدهم و باید این موضوع با حضور همه دستگاه های ذیربط مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص آن اقدام شود که مقرر شده چنین نشستی برای بررسی جوانب امر در فرمانداری کرج برگزار شود.

وی افزود: باید علاوه بر بررسی علت نشتی آب، موضوع استحکام بنا توسط کارشناسان خبره سازمان نظام مهندسی مورد رسیدگی قرار گیرد‌ و هرجا هزینه و یا اقدامی از سوی شهرداری لازم باشد؛ آماده هستیم.

آبفا وجود نشتی در محلی نزدیک را تایید می‌کند

با پیگیری یکی از اعضای شورا از حافظ مدیر عامل آبفای البرز، ظاهرا وجود نشتی در این بلوک ها را تایید کرده و گفته که این نشتی‌ها درز گیری شده و ظرف یک ماه آب موجود در آسانسورها قطع می شود و در غیر اینصورت باید بررسی زیربنایی صورت گیرد.

آنچه از شواهد امر برمی آید هیچ مسئولی نگرانی این مردم از شرایط موجود را درک نکرده و نمی داند چگونه شب را به صبح می رسانند. اگر در طول این دست دست کردن‌ها و پاسکاری مسؤولیت این اتفاق، فاجعه ای رخ بدهد چه کسی پاسخگوست؟! در شرایط کنونی که مسئولیت نشتی این آب را کسی بر عهده نمی گیرید؛ یا اقدام عاجلی برای جلوگیری آن نمی شود؛ اگر نظر کارشناسان برتخلیه این ساختمان ها باشد، تدبیر مسؤولان برای اسکان و کمک به این مردم که از چاله به چاه افتادند، چیست؟!

عزیز الله شهبازی استاندار البرز در رابطه با این مشکل به خبرنگار فارس گفت: دستور پیگیری این موضوع صادر شده است و به زودی مسؤولان مربوطه مردم را در جریان تصمیمات و اقدامات قرار می دهند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: