هیچ وقفی درباره قله دماوند صورت نگرفته است

کدخبر: 2360001

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت وقف کوه امکان پذیر نیست و اساساً هیچ وقفی درباره قله دماوند صورت نگرفته است

ذبیح الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که صبح امروز در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد اظهار کرد: روستاهای متعددی در سطح کشور وجود دارند که اراضی فاقد اسناد مالکیت یا اسناد دفترچه‌ای در اختیارشان است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: همین اسناد فاقد مالکیت منجر به مشکلات متعددی شده است و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی ساماندهی اسناد روستاها و شهرها شده است و با همکاری سازمان ثبت این ساماندهی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه مستند کردن اسناد دولتی نقش مهمی در زندگی روستاییان دارد گفت: وقتی زمینی بدون سند است اجازه نمی‌دهد تا مزایایی از آن به دست بیاید و همین مشکلات منجر می‌شود تا روستاییان به شهرها کوچ کنند.

خداییان ادامه داد: اگر می‌خواهیم مانع مهاجرت روستاییان به شهرها شویم باید اسناد مالکیت زمین‌ها تعیین تکلیف شوند و سند کاداستری در اختیار روستاییان قرار گیرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به طرح کاداستر گفت: سعی کرده ایم در راستای اجرایی کردن این طرح همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشته باشیم و در مدت مشخصی ساماندهی را در روستاها به اتمام برسانیم و در همین راستا امروز تفاهم نامه‌ای منعقد می‌شود که زمینه همکاری هرچه بیشتر را در اراضی روستایی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: همکاران ما در شهرهای مختلف باید اطلاعات خود را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهند تا اراضی در طرح کاداستر جانمایی شوند و سند مالکیت صادر شود.

خداییان ضمن ابراز امیدواری از تفاهم نامه‌ای که امروز منعقد شد گفت: امیدوارم روزی زمینه رونق روستاییان را جشن بگیریم و شاهد اتمام تمام مشکلات حوزه اراضی باشیم.

وی درباره اراضی روستایی گفت: به موجب قانون ساماندهی تهیه نقشه‌ها بر عهده بنیاد مسکن است و سازمان ثبت بر اساس این نقشه‌ها سند صادر می‌کند و صدور این اسناد موجب ماندگاری روستاییان در روستاها می‌شود و تهیه اسناد نیز موجب رونق روستاها می‌شود، زیرا آن‌ها می‌توانند از اراضی خود استفاده اقتصادی داشته باشند.

خداییان با اشاره به حواشی پیرامون وقف قله دماوند گفت: کوه و جنگل اصلاً متعلق به کسی نیست که بتوان آن را وقف کرد و وقف کوه و جنگل اصلاً ممکن نیست آنچه درباره دماوند گفته شد زمین‌های روستایی بودند که با قله فاصله زیادی داشتند و خارج از محدوده کوه بودند و به همین دلیل سند برای اوقاف صادر شد و پس از توافق میان سازمان اوقاف و سازمان جنگل‌ها سند برای آن منطقه صادر می‌شود، اما باز هم تاکید می‌کنم هیچ وقفی درباره قله دماوند صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: برای آنکه زمین خواری در اطراف زمین‌های دماوند انجام نشود همکاران ما در سازمان ثبت به آن منطقه رفتند و آنجا را بررسی کردند تا اسناد صادر شود و این سند مالکیت برای سازمان جنگل‌ها است و اصلا بحث وقف مطرح نیست.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: