کاهش ۳۳ درصدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت‌ و ساز در دوران آخوندی

کدخبر: 2360029

طی دوره حضور آخوندی در وزارت راه‌وشهرسازی رقم ارزش حقیقی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت‌ و سازهای جدید شهری از ۱۱۶۴ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۱ با کاهش نزدیک به ۳۳ درصدی به ۷۸۴ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران، طی دوره ۵ ساله‌ای که عباس آخوندی در مسند وزارت راه‌ و شهرسازی بوده، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید شهری از ۶۱ هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۱ (سال پایانی دولت احمدی‌نژاد) به ۱۰۷هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ رسیده است. آمار مذکور در ظاهر نشان از رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت‌وساز دارد، اما اگر به جای ارزش اسمی سرمایه‌گذاری از ارزش حقیقی سرمایه‌گذاری (تورم‌زدایی‌شده) استفاده کنیم، در آن صورت با حذف اثر تورم، مشاهده می‌شود طی دوره حضور آخوندی در وزارت راه‌وشهرسازی رقم ارزش حقیقی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت‌وسازهای جدید شهری از ۱۱۶۴ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۱ با کاهش نزدیک به ۳۳ درصدی به ۷۸۴ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

قابل ذکر است ارزش حقیقی سرمایه‌گذاری عبارتست از محاسبه ارزش سرمایه‌گذاری بر حسب قیمت‌های سال پایه و حذف اثرات تورم از آن. همچنین نحوه محاسبه آن نیز بدین شکل است که رقم ارزش اسمی سرمایه‌گذاری هر سال تقسیم بر شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) همان سال می‌شود.

«نود اقتصادی»

ارسال نظر: