چالش ها و راهکاری ها برای سلامت زنان

کدخبر: 2361043

بیشتر زنان آگاهی چندانی نسبت به بیماری‌های زنان و مشکلاتی که در اثر این بیماری‌ها ممکن است برایشان به‌وجود بیاید، ندارند. حتی ممکن است به دلایل مختلف از جمله شرم و خجالت، از مراجعه به مطب پزشک زنان خودداری کنند.هرچند امروزه این مساله در حال جا افتادن بین خانم‌ها است که با خیال راحت و بدون ترس از قضاوت به پزشک زنان مراجعه کنند، اما هنوز راهی طولانی تا بهتر شدن وضعیت بهداشت و سلامت زنان در پیش داریم. هدف ما در این مقالات افزایش آگاهی در مورد مسائلی و بیماری‌هایی است که بانوان را درگیر خود می‌کنند.

نسیم آنلاین : بیشتر زنان آگاهی چندانی نسبت به بیماری‌های زنان و مشکلاتی که در اثر این بیماری‌ها ممکن است برایشان به‌وجود بیاید، ندارند. حتی ممکن است به دلایل مختلف از جمله شرم و خجالت، از مراجعه به مطب پزشک زنان خودداری کنند. هرچند امروزه این مساله در حال جا افتادن بین خانم‌ها است که با خیال راحت و بدون ترس از قضاوت به پزشک زنان مراجعه کنند، اما هنوز راهی طولانی تا بهتر شدن وضعیت بهداشت و سلامت زنان در پیش داریم. هدف ما در این مقالات افزایش آگاهی در مورد مسائلی و بیماری‌هایی است که بانوان را درگیر خود می‌کنند.

عمده دلایل مراجعه به متخصص زنان

پزشک متخصص زنان، پزشکی است که با اتمام دوره عمومی پزشکی، دوره تخصص خود را در زمینه بیماری‌های زنان ادامه داده است. دلایل مختلفی وجود دارد که به‌خاطر آنها نیاز است تا با پزشک متخصص مشورت کنیم. از جمله مواردی که در مشاوره با متخصص زنان مطرح می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ناباروری:

ناباروری و نازایی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند که هم زنان و هم مردان را نی‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. گاهی اوقات تعیین دقیق علت ناباروری بسیار دشوار است. از جمله دلایل ناباروری می‌توان به سن، تغییرات در چرخه قاعدگی، نارسایی زودرس تخمدان، تخمدان پلی‌کیستیک، آندومتریوز و ... اشاره کرد. با مراجعه به متخصص زنان با تعیین علت ناباروری با توجه به امکانات و شرایط بیمار، راههایی برای درمان به مراجع پیشنهاد می‌شود و بر اساس آنها دوره درمانی آغاز می‌گردد.

سرطان:

سرطان‌هایی که فقط بانوان را درگیر می‌کنند، سرطان‌های مرتبط با دستگاه تناسلی یا سرطان پستان هستند. سرطان رحم و سرطان دهانه رحم، از جمله دلایل شایع مراجعه زنان به پزشک متخصص هستند. بررسی و چکاپ دوره ای بر اساس نظر پزشک می‌تواند به شما در پیشگیری از بسیاری از این بیماری‌ها و سرطان‌ها کمک کند. از جمله روش‌های تشخیص ابتلا به سرطان زنانه، تست پاپ اسمیر است که به پزشک در تشخیص نوع سرطان کمک می‌کند و به زنانی که از نظر جنسی فعال هستند توصیه می شود حداقل سالی یکبار این ازمایش را انجام دهند.

بارداری و مراقبت‌های دوران حاملگی:

یکی از موارد مراجعه به پزشک زنان بررسی شرایط بارداری و مراقبت‌های لازمه برای طی کردن این دوران است. اگر نمی‌دانید باردار هستید یا خیر، می‌توانید به بررسی علائم بارداری در هفته اول بپردازید یا از بیبی چک استفاده کنید. اما مطمئن‌ترین راه، مراجعه به پزشک زنان و انجام آزمایشات بارداری است. در صورت مثبت بودن جواب آزمایش می‌توانید تحت نظر پزشک متخصص، دوران بارداری خود را با خیالی آسوده از سر بگذرانید و با مشورت پزشک، روش زایمان خود را نیز انتخاب کنید.

بیماری‌ها و عفونت‌های زنانه:

دستگاه تناسلی زنان و واژن بانوان در طول دوران زندگی دچار عفونت‌های مختلفی می‌شود. این مساله حتی با وجود رعایت بهداشت و مراقبت‌های فراوان همچنان به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد و اجتناب ناپذیر است. از شایعترین موارد عفونت دستگاه تناسلی زنان می‌توان به عفونت‌های قارچی و عفونت‌های منتقل شده از طریق رابطه جنسی اشاره کرد.

پریودهای نامنظم:

اگر اختلالی در چرخه قاعدگی شما وجود دارد و عادت ماهانه شما به صورت منظم اتفاق نمی‌افتد یا دوران پیش از قاعدگی سختی دارید، بهتر است با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌ از علت اصلی این موضوع باخبر شده و اقدام به درمان آن کنید. غیر از مسائلی که پریود نامنظم در باروری شما به وجود می‌اورد، تاثیرات منفی بر خلق و خوی شما خواهد داشت.

راهکارهایی برای حفظ سلامت زنان

برای اینکه در هر سنی در بهترین شرایط سلامت خود باشید، مهم است که شیوه ی زندگی هوشمندانه و سالمی را انتخاب کنید. در اینجا راهکارهای برای حفظ سلامت و شادابی شما آورده شده که باید به صورت روزانه و منظم آن‌ها را انجام دهید:

  • رژیم غذایی سالم: حتما تا‌ به حال بارها درباره مضرات فست فود‌ها و مواد غذایی پرچرب یا شور مطالب مختلفی خوانده یا شنیده‌اید. شاید اگر سبک زندگی شما طوری باشد که زیاد از فست‌فود‌ها استفاده می‌کنید، تغییر ناگهانی این وضعیت برای شما دشوار باشد. بهتر است کم‌کم مواد غذایی سالم و کم کالری را جایگزین این مواد غذایی کنید و اگر اشتهای زیادی دارید تعداد وعده‌های غذایی‌تان را افزایش دهید و در هر وعده مقدار کمتری غذا بخورید. حتما میوه‌ها و سبزیجات مختلف را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید . از خواص آنتی اکسیدان اغلب سبزیجات و یوه‌ها بهره‌مند شوید.

  • ورزش روزانه: ساعاتی از هر روز خود را به ورزش و فعالیت‌های فیزیکی اختصاص دهید. ورزش هم به تناسب اندام و سلامت جسمی شما کمک می‌کند و هم باعث ایجاد روحیه‌ای با نشاط در شما می‌گردد.
  • الکل و دخانیات را ترک کنید: اگر عادت‌های ناسالمی درباره مصرف نوشیدنی‌های الکلی یا استعمال دخانیات دارید، باید بدانید که خود را در معرض ریسک ابتلا به انواع بیماری‌ها و مشکلات زنانه قرار داده‌اید. حتما برنامه‌ای برای حذف این عادات غلط از زندگی خود بچینید.
  • از استرس دوری کنید: شاید این جمله اندکی اغراق‌‌آمیز به نظر برسد. هر زنی در هر مقطعی از زندگی خود با فشار‌های مختلفی روبرو می‌شود و طبعا تحت استرس‌های مختلفی قرار می‌گیرد. ساعاتی از روز خود را صرف استراحت و مدیتیشن کنید و تا جای ممکن از فشار‌های روانی دوری کنید.
  • چکاپ‌های سالیانه را انجام دهید: تست‌های پزشکی مربوط به سرطان پستان و سرطان‌های زنانه را تحت نظر پزشک خود انجام دهید تا از ریسک ابتلا به بیماری‌ها و سرطان‌های زنانه در امان باشید.

همواره بالا بردن آگاهی نسبت به بیماری‌ها و راه‌های درمان آنها می‌تواند برای شما مشکل‌گشا باشد. چه بسا علایمی از بیماری را در خود مشاهده کرده‌اید، اما به دلایل مختلف از مراجعه به پزشک امتناع می‌کنید. چنانچه این مساله برای شما دردسرساز شده است همواره می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین سلامت استفاده کنید و نیازی هم به مراجعه حضوری به مطب پزشک نداشته باشید.

ارسال نظر: