نظر ۸ اقتصاددان درباره برداشت از صندوق توسعه ملی برای کمک به بورس

کدخبر: 2361245

غیر از آثار تورمی، حتی از منظر عدالت هم استفاده از منابع سازمان بورس یا خود شرکت‌ها، حتما ترجیح دارد بر برداشت از ذخیره کل ملت ایران (صندوق توسعه ملی) آن هم در شرایط تحریم.

نسیم آنلاین :

سیداحسان خاندوزی نماینده مردم تهران در مجلس:

غیر از آثار تورمی، حتی از منظر عدالت هم استفاده از منابع سازمان بورس یا خود شرکت‌ها، حتما ترجیح دارد بر برداشت از ذخیره کل ملت ایران (صندوق توسعه ملی) آن هم در شرایط تحریم.

رضا غلامی پژوهشگر پول و بانک:

دولت قصد دارد از منابع صندوق توسعه ملی که متعلق به من و شماست دارایی هایی را به چند برابر قیمت بخرد تا نگرانی سفته بازان و دارندگان پس اندازها اندکی ولو بطور موقت کاهش یابد.

حجت‌الله عبدالملکی اقتصاددان:

مادامی‌که زیرساخت‌های قانونی، اداری و فرهنگی برای سفته‌بازی آماده‌تر از کارآفرینی باشد، تلاش برای تورم زدایی بیش از یک شوخی بی‌مزه نخواهد بود!

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین:

اگر صندوق توسعه «ملی» است، یعنی بنده هم به اندازه یک ایرانی در آن سهم دارم، به سهم خود راضی نیستم هرکس که از سهم من به بورس بدهد و هرکس که از سهم من منتفع شود بداند که غصب نموده و مال غصبی حرام است، اگر هم روسا حلال و حرام نمی‌دانند ، خود دانند.

هادی سبحانیان دکتری اقتصاد دانشگاه تهران:

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تثبیت بازار سرمایه به زبان خودمانی‌اش همان چاپ پول است برای حمایت حداکثر چند روزه از بازار و به بهای برداشت از جیب ملت با تورم.

علی نیکبخت اقتصادخوان:

صندوق توسعه بازار باید منابع داشته باشد ولی نه اینکه این منبع از محل خلق پایه پولی به قیمت رشد تورم و تشدید بیماری هلندی اقتصاد باشد. هرگونه تبدیل منابع صندوق توسعه ملی چه برای جبران کسری بودجه دولت، چه هر کار دیگری، از محل خلق پایه پولی و یا نقدینگی اتفاق می افتد.

مهدی حق‌باعلی اقتصاددان از دانشگاه جورجیا آمریکا:

اختصاص حتی 1 ریال پول از منابع صندوق توسعه ملی به بورس، تحت هر قانون و ماده هر ساز و کاری یک فاجعه است، چه از بعد درک مبانی فایننس، چه از بعد بازتوزیع منابع کشور از بعضی از مسئولان که انتظار بیشتری نیست، ولی از دکتر قالیبافِ بورس واقعا واقعا واقعا بعید بود حتی فکر به همچین چیزی.

حسینی کارشناس اقتصاد و مشاور سازمان بورس:

برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای تزریق به بورس، شبیه سیاست دلار ۴۲۰۰ است، که تنها موجب هدر رفت منابع میشود و تاثیری در کنترل بازار نخواهد داشت. جلوی سازوکار بازار را نمی‌توان با دستور گرفت.

ارسال نظر: