خیز مجدد کرونا در تهران

کدخبر: 2361536

معاون بهداشت وزیر بهداشت از خیز مجدد کرونا در تهران و برخی استانهای دیگر خبر داد و گفت: میزان بیماران ناشی از این بیماری در تهران، طی یک هفته گذشته و در مقایسه با هفته قبل از آن، دو برابر شد.

علیرضا رییسی با اشاره به پیچیدگی های ویروس کرونا، گفت: اما با این حال این ویروس یک صداقتی هم در وجودش هست و آن این است ک هر کسی به قلمرویش وارد شود را حتما مبتلا می کند و تنها چیز ثابت در دنیا درباره این ویروس همین موضوع است. بنابراین هر زمان میزان رعایت پروتکلهای بهداشت پایین می آید، خیز بیماری شروع می شود؛ این افت و خیزها را در این بیماری زیاد مشاهده کرده ایم.

وی افزود: اسفندماه که این بیماری شروع شد و اوج گرفت؛ ابتدا موارد بیماری را در دو استان قم و گیلان داشتیم و سپس کل کشور و بعد از آن شاهد بودیم مردم بسیار خوب پروتکلها را رعایت کردند و مسافرتها نیز کم شد و به این ترتیب شاهد افت بیماری بودیم تا اردیبهشت ماه که تقریبا بیماری به سمت مهار شدن حرکت می کرد.

رییسی ادامه داد: بعد از آن در تعطیلات عید فطر دوباره مسافرتها زیاد و عدم رعایت پروتکلها را شاهد بودیم؛ به طوری که میزان رعایت پروتکلها در فرودرین ماه ۷۸ درصد و در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به حدود ۱۷.۵ درصد رسید و به دنبال آن خیز شدید بیماری را در اواخر خرداد و مردادماه شاهد بودیم.

وی افزود: بعد از آن نیز مجددا رعایت پروتکلها و زدن ماسک را شاهد بودیم و مسافرتهای آنچنانی نداشتیم و این موضوع باعث افت بیماری شد. به این ترتیب اواخر مردادماه شاهد افت بیماری بودیم؛ به طوری که میزان بستری ها و مرگ و میر ناشی از این بیماری کاهش یافت.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اما در حال حاضر و بعد از تعطیلات اخیر، عده قلیلی از مردم رعایت نکردند و مسافرتها آغاز شد. این درحالی است که ثابت شده مسافرت رفتن باعث خیز مجدد بیماری می شود و این اتفاق متاسفانه دارد می افتد؛ به طوری که هفته پیش نسبت به هفته قبل از آن، شروع خیز مجدد بیماری را شاهد هستیم و به عنوان مثال در تهران در مقایسه دو هفته با یکدیگر، میزان بیماران از روزانه ۹۰۰ بیمار به ۱۸۰۰ بیمار افزایش یافت؛ یعنی طی یک هفته میزان بیماران دو برابر شد.

وی گفت: در برخی استانهای دیگر هم شاهد خیز بیماری هستیم و امیدواریم بتوانیم دوباره با رعایت پروتکلها بتوانیم این خیز را مهار کنیم و به آرامش نسبی بازگردیم.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: