سهم ایران از اکتشاف نفت و گاز جهان چند درصد است؟

کدخبر: 2361770

شرکت ملی نفت ایران نوشت: ایران در سال ۲۰۱۹ در مجموع ۴.۹۷ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال کشف کرده که این عدد معادل ۲۵ درصد اکتشافات نفت و گاز جهان در سال ۲۰۱۹ است.

صالح هندی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه اکتشاف، اولین حلقه زنجیره ارزش نفت است، اظهار کرد: تمام شرکت های بزرگ اکتشاف و تولید در جهان در سال ۲۰۱۹، بودجه خود را کاهش دادند، موسسه مکنزی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۰۰ چاه انحرافی حفر شده که ۲۲۰ میدان و مخزن جدید را به دنبال داشته است.

وی افزود: حدود ۲۱ میلیارد بشکه معادل نفت خام قابل استحصال کشف شده است و این موسسه کشفیات گاز را نیز تبدیل به نفت کرده و نفت درجا را محاسبه نکرده است. هندی با بیان اینکه در سال۲۰۱۹ دو برابر سال ۲۰۱۸ ذخایر کشف شده و این عدد در ۵ سال گذشته بی نظیر است، تصریح کرد: بیشتر اکتشافات به سمت گاز رفته و مجموعا ۷۵ درصد کشفیات مربوط به گاز است.

وی با بیان اینکه ۲۰ کشف بزرگ معادل ۷۵ درصد اکتشافات است، گفت: سهم ایران از این ۲۰ اکتشاف بزرگ، اکتشاف اول و سوم است. ایران در سال ۲.۱۹ میدان ارم را با ۲.۷ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال و ۱۳ درصد از کل نفت کشف شده رتبه اول و میدان نام اوران با ۲.۲ نفت رتبه سوم این رتبه را به دست اورد. هندی با بیان اینکه ایران در یک رقابت نابرابر است و در این شرایط تحریم موفق شدیم بزرگترین کشف ۲۰۱۹ را از آن جمهوری اسلامی کنیم، تصریح کرد: با اقدامات انجام شده توانستیم ۲۴ درصد از اکتشافات ۲۰۱۹ را با کشف ۴.۹۷ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال را برای ایران ثبت کنیم.

وی ادامه داد: رتبه دوم مربوط به گاز پروم روسیه با ۳.۱۸ میلیارد بشکه، رتبه سوم مربوط به بریتیش پترولیوم با ۱.۴ میلیارد بشکه، رتبه چهارم مربوط به اکسون موبیل با ۰.۹ میلیارد کشف و رتبه پنجم نفت فلات قاره چین معادل ۰.۷ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال است و ایران بین ۵ کشور اول رتبه اول را کسب کرده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه امیدواریم این منابع تبدیل به ثروت شوند و به عنوان هزینه مصرف نشوند و اقتصاد مبتنی بر نفت و غیر متکی بر نفت را ایجاد کنیم، گفت: با توجه به اکتشافات انجام شده حفظ این رتبه دور از دسترس نیست.

وی افزود: از ۲۰ کشف بزرگ زیر ۵۰۰ میلیون بشکه نفت را گزارش کردند و این در حالی است که ما این ارقام را گزارش نمی کنیم و به عنوان کشف عادی به حساب می آوریم.

هندی با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۱۸ هزار متر حفاری صورت گرفت که چهار چاه تکمیل شده که دو چاه مربوط به همین اکتشافات است، گفت: در سال ۱۳۹۹ فعالیت ها گسترده تر خواهد بود و با توجه به اینکه در سال آخر برنامه هستیم. امسال شش چاه نهایی و حفاری هشت چاه نیز آغاز خواهد شد. وی ادامه داد: اکتشاف به مناطق جدید ورود کرده و دو چاه در این مناطق حفاری خواهد شد. یک چاه در گرگان برای کشف گاز و یکی در مغان به دنبال نفت حفر می شود. وی با تاکید بر اینکه میدان ارم در برنامه توسعه قرار گرفته و گاز این میدان نیز شیرین است و نیاز به پالایش ندارد، اظهار کرد: لایه نفتی نام آوران نیز در ذیل میادینی مانند اب تیمور، سپهر و جفیر به توسعه می رسد. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هزینه هر چاه اکتشافی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار است گفت: حدود ۲۵ درصد سرمایه گذاری در اکتشاف نفت و گاز جهان کاهش پیدا کرده است. وی با تاکید بر اینکه اگرچه می توان افزایش ظرفیت تولید ضربتی داشت اما نمی توان در اکتشاف ضربتی عمل کرد، تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در سال ۱۳۹۹ حتما کشف های جدیدی خواهیم داشت. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اهمیت جذب سرمایه خارجی و انتقال تکنولوژی گفت: این اقدامات در شرایط فعلی نزدیک صفر است. وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ مجوز واگذاری بلوک های اکتشافی اخذ شد، روز بعد از آن خروج امریکا از برجام اتفاق افتاد و اکنون هیچ بلوک اکتشافی با شرکت های خارجی نداریم، ادامه داد: ما دست بسته نیستیم. اگر دست بسته بودیم در این ۴۰ سال اکنون نوک تیز حملات دشمن به سمت صنعت نفت نبود و این نشان می دهد اثر گذار است. وی با بیان اینکه ضریب نفوذ گاز در ایران بی نظیر است، گفت: ایران در بهمن سال ۱۳۹۸ در یک روز به اندازه کل مصرف اروپا گاز مصرف کرد. باید خودمان را آماده کنیم، هر زمان گشایشی حاصل شد آن زمان منابعی داشته باشیم که به کشور کمک کنیم. وی تاریخ شروع حفاری در گرگان را اول دی ماه سال جاری عنوان و اظهار کرد: این پروژه هشت ماهه خواهد بود.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: