مزایا و معایب سقف دال بتنی

کدخبر: 2363090

سقف یکی از مهمترین بخش‌های یک سازه است که بیشتر تمرکز و فشار ساختمان به آن وارد می‌شود. یک سقف استاندارد باید از استحکام و مقاومت کافی برخوردار باشد تا بتواند ایمنی لازم را برای افراد تامین کند. سقف‌ها در انواع و اشکال و با استفاده از متریال مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام نیاز یک نوع سازه را برآورده می‌کند.

نسیم آنلاین : سقف یکی از مهمترین بخش‌های یک سازه است که بیشتر تمرکز و فشار ساختمان به آن وارد می‌شود. یک سقف استاندارد باید از استحکام و مقاومت کافی برخوردار باشد تا بتواند ایمنی لازم را برای افراد تامین کند. سقف‌ها در انواع و اشکال و با استفاده از متریال مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام نیاز یک نوع سازه را برآورده می‌کند. سقف دال بتنی یکی از انواع سقف‌هایی است که جایگاه ویژه‌ای در ساختمان‌سازی پیدا کرده است. در ادامه با بررسی مزایا و معایب سقف دال بتنی و تاثیر قیمت روز میلگرد بر آن دید متفاوتی به این نوع سقف پیدا خواهیم کرد.

سقف دال بتنی چیست؟

برای دانستن مزایا و معایب سقف دال بتنی ابتدا می‌بایست بدانیم سقف دال بتنی اساسا چیست. از بین همه انواع سقف‌هایی که در سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند نوعی سقف وجود دارد که به آن سقف دال بتنی گفته می‌شود. سقف دال بتنی یک سقف کاملا یکپارچه است که از بتن و فولاد تولید می‌شود و منظور از فولاد در اینجا میلگرد است. سقف دال بتنی بیشتر در ساختمان‌های چند طبقه دیده می‌شود و ضخامت آن بین ۱۰ الی ۵۰ سانتیمتر متغیر است‌. سقف دال بتنی هم به روش پیش‌ساخته و هم به روش ساخت در محل پروژه تولید می‌شود. برای ساخت سقف دال بتنی در محل پروژه خمیر بتن را در قالب‌های مخصوص که از جنس چوبی، فولادی یا پلاستیکی هستند می‌ریزند. قبل از ریختن بتن در قالب‌ها، میلگردهای آجدار را با گیره‌های پلاستیکی درون قالب‌ها ثابت می‌کنند و بعد بتن را روی آن می‌ریزند تا تبدیل به دال بتنی مسلح شود. بعد از عمل‌آوری و خشک شدن دال‌های بتنی را در سقف جا می‌دهند. اما در روش پیش‌ساخته دال‌های بتنی درون کارخانه ساخته شده و بعد به محل پروژه حمل می‌شوند. اندازه دال‌های بتنی و تکیه‌گاه در سقف باید به دقت اندازه‌گیری شود تا دال‌ها به‌طور منظم و صحیح در جای خود قرار بگیرند. البته باید به این نکته توجه شود که قیمت روز میلگرد بر قیمت نهایی دال‌های بتنی پیش‌ساخته تاثیر می‌گذارد؛بنابراین پیمانکاران ترجیح می‌دهند برای دقت بیشتر و قیمت مناسب‌تر دال‌های بتنی را در محل اجرای پروژه بسازند.

انواع سقف دال بتنی

قبل از بررسی مزایا و معایب سقف دال بتنی ابتدا بهتر است به معرفی انواع این نوع سقف بپردازیم. سقف‌های دال بتنی بسته به نوع کاربرد و استفاده در انواع مختلفی تولید می‌شوند.

سقف دال بتنی تخت

در این نوع سقف دال بتنی هیچ تیری استفاده نمی‌شود و همه دیوارهای برشی و همچنین ستون‌ها از طریق دال‌های بتنی باهمدیگر متصل می‌شوند. نمونه‌هایی از سقف دال بتنی تخت شامل سقف‌های یوبوت و کوبیاکس می‌شود که امروزه در برخی سازه‌ها دیده می‌شوند. متاسفانه سقف دال بتنی تخت به دلیل عدم استفاده از تیر استحکام کمتری نسبت‌ به دیگر سقف‌های دال بتنی دارد و ازین رو استفاده از آن همیشه امکان‌پذیر نیست و محدودیت‌هایی شامل آن می‌شود.

سقف دال بتنی یا تیردال بتنی

در این نوع سقف برخلاف سقف دال بتنی تخت از تیر بتنی در کنار دال بتن هم استفاده می‌شود. وزن سازه‌های با سقف تیردال بتنی به نسبت سازه‌های دیگر مثل سقف تیرچه بلوک یا سقف عرشه فولادی خیلی سنگین‌تر است ولی به دلیل استحکام بالا و مقاومت زیاد کاربرد بیشتری نسبت به دیگر سقف‌ها دارد.

سقف دال بتنی مجوف

در این نوع سقف دال بتنی تیرها به صورت عمود بر هم قرار می‌گیرند و استحکام سازه را خیلی بیشتر می‌کنند. دال‌های بتنی در این نوع سقف دارای حفره‌هایی در شکل ظاهری خود هستند و سطح آنها صاف و یکدست نیست، ازاین‌رو به آنها دال مجوف بتنی گفته می‌شود. استحکام این سقف دال بتنی بیشتر از تیردال است و استفاده از آن برای دهانه‌های بزرگ‌تر بیشتر توصیه می‌شود.

سقف دال بتنی پیش‌تنیده

یکی از جدیدترین و پرکاربردترین سقف‌های دال بتنی همین نوع پیش‌تنیده است. این نوع سقف دال بتنی بسیار سبک‌تر و نازک‌تر از دیگر انواع سقف‌های دال بتنی است ولی با این وجود کاربرد وسیع‌تری نسبت به سایر سقف‌های بتنی دارد زیرا استحکام و مقاومت آن بیشتر است.

انواع دال‌های بتنی

دال‌های بتنی براساس موقعیت مکانی و اجرا به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. انواع دال بتنی شامل دال‌های آویزان (آویخته)، دال بتن مسلح و دال‌های زمینی است که هرکدام کاربردهای خاص به خود را دارند و تکیه‌گاه آنها نیز متفاوت است.

مزایای سقف دال بتنی

سقف دال بتنی مزایای زیادی دارد که مهندسان را وادار به استفاده از آن می‌کند: - سقف دال بتنی دارای مقاومت خمشی و برشی بیشتری نسبت به سایر سقف‌ها دارد. - این نوع سقف استحکام بیشتری به هنگام زمین لرزه از خود نشان می‌دهد. - استفاده از سقف دال بتنی هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد. - یکی از مهمترین مزایای سقف دال بتنی عایق بودن آن به صوت است که استفاده از عایق صوتی مجزا را غیرضروری می‌کند. - از دیگر مزایای سقف دال بتنی عمر طولانی آن است. - به هنگام آتش‌سوزی، سقف دال بتنی از انتشار آتش جلوگیری می‌کند و این یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. - سقف دال بتنی سرعت اجرای بالاتری نسبت به سایر سقف‌ها داشته، ضمن اینکه از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر است. - سقف دال بتنی به نسبت بقیه سقف‌ها به مصالح کمتری نیاز دارد و به دلیل استفاده از میلگرد به مقدار  محدود، نوسان قیمت آهن روی آن تاثیر چندانی نمی‌گذارد.

معایب سقف دال بتنی

در کنار مزایای سقف دال بتنی لازم است معایب آن را نیز بررسی کنیم: - اجرای سقف دال بتنی به دلیل عمل‌آوری بتن ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. - برخلاف مقاومت خمشی و برشی بالا در این سقف، مقاومت کششی آن به نسبت بقیه سقف‌ها کمتر است. - یکی از مهمترین معایب سقف دال بتنی وزن بسیار زیاد آن است. سخن پایانی بررسی مزایا و معایب سقف دال بتنی قبل از اقدام به اجرای آن امری حائز اهمیت است. قیمت آهن نیز بر قیمت تمام‌شده دال بتنی تاثیر می‌گذارد، زیرا برای تهیه این دال‌‌ها از میلگرد استفاده می‌شود. بنابراین برای تعیین قیمت نهایی، قیمت روز میلگرد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مقاله سعی شد تا به سقف دال بتنی و انواع آن به جهت افزایش اطلاعات شما پرداخته شود و در نهایت با بررسی مزایا و معایب سقف دال بتنی به مطلب پایان داده شد که امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

منبع: : https://www.markazeahan.com

ارسال نظر: