چه مشکلاتی ستون فقرات انسان را تهدید می کند؟

کدخبر: 2364241

بیرون‌زدگی دیسک یکی از شایع‌ترین مشکلات ستون فقرات است که ممکن است در بخش‌های مختلف آن مانند مهره‌های ناحیه گردن یا کمر اتفاق بیفتد که در هر صورت مشکلاتی را برای انسان به دنبال دارد. در این مقاله به معرفی بیرون‌زدگی دیسک پرداخته و اطلاعاتی را در مورد علائم و راه‌های درمان دیسک کمر و گردن در اختیارتان قرار می‌دهیم.  

نسیم آنلاین : یکی از مهم‌ترین بخش‌های اسکلت بدن، ستون فقرات می‌باشد که از 26 مهره روی هم تشکیل شده است. مهره‌های ستون فقرات با یک صفحه از جنس غضروف از هم جدا می‌شوند که به آن دیسک گفته می‌شود. دیسک‌ها از ساییده شدن مهره‌ها بر روی یکدیگر جلوگیری کرده و باعث حرکت ستون فقرات می‌شوند. دیسک‌های بین‌مهر‌ه‌ای از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند. بخش داخلی یک ماده ژله‌ای مانند است که در یک پوسته سخت از جنس غضروف قرار دارد. اگر لایه خارجی به هر دلیلی شکاف بردارد، باعث بیرون زدن محتویات هسته داخلی می‌شود که به این حالت بیرون‌زدگی دیسک گفته می‌شود.

بیرون‌زدگی دیسک یکی از شایع‌ترین مشکلات ستون فقرات است که ممکن است در بخش‌های مختلف آن مانند مهره‌های ناحیه گردن یا کمر اتفاق بیفتد که در هر صورت مشکلاتی را برای انسان به دنبال دارد. در این مقاله به معرفی بیرون‌زدگی دیسک پرداخته و اطلاعاتی را در مورد علائم و راه‌های درمان دیسک کمر و گردن در اختیارتان قرار می‌دهیم .

بیرون‌زدگی دیسک

بیرون‌زدگی یا فتق دیسک ، یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به ستون فقرات است که سالانه افراد بسیاری را درگیر می‌کند. در این‌جا بخش ژله‌ای مانند درون دیسک از پوسته سخت آن بیرون زده و باعث ایجاد درد و التهاب در ناحیه آسیب‌دیده می‌گردد. در صورتی که این بیرون‌زدگی باعث ایجاد فشار بر روی نخاع شود، بی‌حسی، گزگز و اختلالات حرکتی را برای بیمار به دنبال دارد که حتی ممکن است منجر به فلج شدن او گردد. از این رو، در صورت بروز علائم دیسک باید سریعا به پزشک مراجعه شود تا درمان لازم برای بیمار لحاظ گردد .

از جمله مهم‌ترین علل ابتلا به بیرون‌زدگی دیسک می‌توان به کهولت سن و اختلالات ژنتیکی اشاره کرد. وزن بالا، ضربه به ستون فقرات، بلند کردن اجسام سنگین به صورت غیر اصولی و قرار دادن بدن در حالت نامناسب، از دیگر علل ابتلا به دیسک می‌باشند .

دیسک کمر

کمر انسان از 5 مهره تشکیل شده است که بین هریک از آن‌ها نیز یک دیسک وجود دارد. زمانی که یکی از دیسک‌های ناحیه کمری دچار پارگی شود، می‌گوییم دیسک کمر رخ داده است . دیسک‌ کمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ستون فقرات است که اغلب در دهه سوم زندگی انسان اتفاق می‌افتد و در موارد بسیار نادر در سنین پایین‌تر نیز دیده می‌شود. دیسک کمر دلایل متعددی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به کهولت سن، آسیب‌دیدگی کمر در اثر ضربه، نشستن طولانی‌مدت و انجام فعالیت‌های سنگین اشاره کرد .

این بیماری علائمی چون درد، گزگز یا بی‌حسی در ناحیه پا، تیر کشیدن کمر و گرفتگی یا اسپاسم عضلانی را از خود بروز می‌دهد و در موارد شدیدتر، فلج شدن پا و بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع را به دنبال دارد. دیسک کمر یکی از صعب‌العلاج‌ترین بیماری‌های ستون فقرات محسوب می‌شود، اما غیرقابل درمان نیست. راهکارهای متعددی برای التیام درد دیسک و بهبود آن وجود دارد که شامل استراحت، ماساژ، گرمادرمانی و سرمادرمانی، فیزیوتراپی و ... می‌باشد. در موارد شدیدتر و زمانی که بیمار نتیجه‌ای از این درمان‌ها نگیرد، پزشک عمل جراحی را پیشنهاد می‌دهد .

دیسک گردن

7 مهره از ستون فقرات مربوط به گردن می‌باشد که سر انسان را نگه داشته و باعث چرخش و حرکت آن به سمت جلو و عقب می‌شود. بین این 7 مهره نیز دیسک‌ وجود دارد که اگر یکی از آن‌ها دچار پارگی شود، درد و مشکلاتی را برای انسان ایجاد می‌کند . دیسک گردن از جمله اختلالاتی است که در اثر بالارفتن سن و فرسایش بخش خارجی رخ می‌دهد، اما علل دیگری نیز دارد که از میان آن‌ها می‌توان به اختلالات ژنتیکی، فعالیت‌های سنگین، آسیب‌دیدگی و کشیدن سیگار اشاره کرد .

دیسک گردن معمولا به دو صورت بروز پیدا می‌کند. شکل اول درد مکانیکی است که در بخش ستون فقرات و عضلات گردن ایجاد می‌شود و نوع دیگر به سمت شانه‌ها، ساعد، کف دست و حتی انگشتان انتشار پیدا می‌کند و باعث ایجاد کوفتگی در این مناطق می‌شود. فردی که دچار دیسک گردن می‌شود معمولا در ناحیه گردن احساس درد و خشکی دارد و به راحتی نمی‌تواند سر خود را بچرخاند. موارد دیگری چون بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در ناحیه شانه، بازو یا انگشتان دست نیز از دیگر علائم دیسک گردن است. در صورتی که دیسک باعث فشار بر روی نخاع گردد، فرد مبتلا اختلالاتی در دفع ادرار یا مدفوع خود نیز مشاهده خواهد کرد .

درمان دیسک گردن

دیسک گردن نیز راه‌های درمانی متعددی دارد که با توجه به میزان آسیب و شدت آن از طرف پزشک تجویز می‌گردد. پزشک در مراحل اولیه استفاده از گردنبند طبی، فیزیوتراپی و داروهای رفع درد و التهاب را برای بیمار تجویز می‌کند و در مراحل شدیدتر اوزون‌تراپی، پی ار پی، مانیپولاسیون یا جراحی را به بیمار پیشنهاد می‌دهد .

در این مقاله در مورد فتق دیسک صحبت کردیم و اطلاعاتی در مورد دیسک گردن و کمر، علائم و راه‌های درمانی آن در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که گفتیم، این اختلال اغلب در سنین بالا و به دلیل فرسایش دیسک‌های بین مهره‌ای رخ می‌دهد، اما علل دیگری نیز دارد که با مراقبت می‌توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد. ورزش کردن مداوم یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای تقویت عضلات و استخوان‌های خود انجام دهید و با این کار از ابتلا به بیماری‌های ستون‌ فقرات از جمله فتق دیسک در امان بمانید. تناسب اندام، قرار دادن بدن در حالت صحیح، رعایت نکات اصولی در هنگام ورزش و فعالیت‌های سنگین، از دیگر مواردی است که به پیشگیری از دیسک کمک می‌کند .

ارسال نظر: