افزایش درخواست‌ها برای تعطیلی پایتخت

کدخبر: 2364250

پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران در حالی از چند هفته پیش مطرح است که بنابر سخنان زالی، فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا در تهران، تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های تابعه استان بالغ بر ۶۱۲۵ بیمار گزارش شده است و تنها ظرف روز پنج‌شنبه بالغ بر ۱۰ هزار و ۷۰۰ بیمار به‌صورت سرپایی با تشخیص کرونا یا شبه‌کرونا به بخش‌‌های بهداشتی و درمانی مراجعه کردند.

تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ روز پنج‌شنبه به ۸۲۹۳ بیمار جدید رسید. رقمی که از زمان آغاز شیوع کرونا در کشور بی‌سابقه است. میزان موارد ابتلا به کرونا و مرگ بر اثر کرونا در مهرماه یعنی اولین ماه پاییز سیاه کرونایی چند بار رکورد زد اما وضعیت در هشت روز اول آبان ماه تلخ‌تر از ماه‌های گذشته بوده است. مرگ ۲۸۲۶ نفر و ابتلای ۵۴ هزار و ۱۹۵ نفر تنها در ۸ روز نشان می‌دهد با سردتر شدن هوا باید در انتظار روزهای سخت‌تر و قربانی شدن زندگی‌های دیگری باشیم. در این میان وضعیت در استان تهران هولناک‌تر از سایر نقاط کشور گزارش شده است، تا آنجا که یک‌بار دیگر بسیاری از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر درخواست تعطیلی دو هفته‌ای شهر تهران را ارائه کرده‌اند تا شاید از بار مراجعات به بیمارستان‌های کشور برای مدتی کاسته شود. درخواستی که البته تاکنون دولت پاسخی به آن نداده و به‌نظر می‌رسد با توجه به آنچه اهمیت موضوع معیشت و اقتصاد کشور می‌داند تمایلی به انجام آن ندارد.

در همین راستا روز پنج‌شنبه جلسه‌ای با حضور عبدالحسین روح‌الامینی، اقبال شاکری و زهره الهیان اعضای کمیته سلامت مجمع نمایندگان تهران و استاندار تهران، رئیس شورای شهر تهران، روسای سه دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، فرمانده انتظامی تهران بزرگ و معاون شهردار تهران در محل ستاد فرماندهی کرونا تهران برگزار شد. پس از آن روح‌الامینی رئیس کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران اعلام کرد که تمامی اعضا در نشست فوق بر اتخاذ تصمیمات قاطعانه فوری مانند تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تاکید کردند و تنها راه قطع زنجیره و بازسازی توان مدافعان سلامت و امکانات بهداشتی درمانی شهر تهران را این موضوع دانستند. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر در این جلسه مقرر شد تا رایزنی‌های فوری برای تحقق تعطیلی تهران و جلوگیری از شیوع بیش از پیش کرونا انجام شود.

همزمان علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در پایتخت در توییتر خود با بیان این موضوع نوشت: ‌در شهرداری و شورا، محدودیت‌هایی برای حضور اعمال کرده‌ایم. پیشنهاد قطعی ما به ستاد ملی همچنان، تعطیلی دو هفته‌ای تهران است. به‌دنبال این پیشنهاد روز گذشته حمیدرضا گودرزی، معاون استاندار تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنابر تصمیم‌ کمیته سلامت استان تهران مبنی بر تعطیلی دوهفته‌ای استان تهران برای کنترل شیوع ویروس کرونا، جلسه‌ای فوری در این خصوص با حضور استاندار تهران به‌زودی برگزار می‌شود.

زمان مشخص شدن نتیجه محدودیت‌ها

درخواست برای تعطیلی دو هفته‌ای تهران در شرایطی ارائه شده که از میان توابع تهران تنها ورامین و دماوند مشمول محدودیت‌های سختگیرانه شده و در خود شهرستان تهران مقررات محدودی درنظر گرفته شده است؛ مقرراتی که تاکنون نتوانسته مانع عطش ویروس کرونا برای قربانی کردن میزبان‌هایش باشد. یکی از این مقررات دورکاری ۵۰درصدی کارمندان ادارات است که به گفته علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی کارکنان ادارت فقط می‌‌تواند بخشی از ترددها را کاهش دهد و لازم است محدودیت‌های بیشتری برای پیشگیری از شیوع گسترده‌‌تر ویروس اعمال شود ضمن اینکه نتیجه مداخلات روزهای گذشته در هفته‌‌های پیش‌رو مشخص خواهد شد.

از سوی دیگر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا گفت: تا دو هفته آینده نتیجه اعمال محدودیت‌ها در کاهش موارد مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها و سه تا چهار هفته بعد در کاهش مرگ‌ومیرها مشاهده خواهد شد.

مردانی افزود: موج اپیدمیک ۴ تا ۸ هفته بیشتر طول نمی‌کشد و ما در مراحل آخر این موج اپیدمیک هستیم ولی نمی‌توان نسبت به بالا یا پایین رفتن موارد واکنش چندانی نشان داد؛ زیرا نه نشان‌دهنده وضعیت مطلوب است و نه نشان‌دهنده وضعیت وخیم؛ ما باید روند بیماری را در یک بازه زمانی ببینیم و نمود هر اتفاق و رفتاری بلافاصله حس نخواهد شد. وی همچنین گفت: فکر نمی‌کنم درحال ورود به موج چهارم باشیم؛ زیرا هنوز بسیاری از شهرها در موج دوم بیماری هستند و حتی به موج سوم بیماری هم نرسیده‌اند.

رکورد مرگ و ابتلا در مهر ماه تهران

اما پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران در حالی از چند هفته پیش مطرح است که بنابر سخنان علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا در تهران، تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های تابعه استان بالغ بر ۶۱۲۵ بیمار گزارش شده است و تنها ظرف روز پنج‌شنبه بالغ بر ۱۰ هزار و ۷۰۰ بیمار به‌صورت سرپایی با تشخیص کرونا یا شبه‌کرونا به بخش‌‌های بهداشتی و درمانی مراجعه کردند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، زالی افزود: مجموعا ۸۹۰ نفر فقط روز پنج‌شنبه در بیمارستان‌های استان تهران بستری شده‌اند.

وی ضمن اظهار تاسف از شیوع گسترده کرونا در تهران تاکید کرد: از ابتدای مهرماه تا امروز برای ۹ بار رکورد مرگ‌ومیر و رکورد موارد جدید ابتلا به کرونا در تهران شکسته شد.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا ادامه داد: آخرین وضعیت منحنی ابتلا و بستری موارد جدید و بستری، گواه این موضوع است که در پیک سوم کرونا متاسفانه هیچ کاهشی نداشته و وضعیت آمار سیر فزاینده را می‌‌پیماید. وی با اشاره به فعالیت بیمارستان‌های تهران به‌عنوان مهم‌ترین مراکز ارجاعی کشور گفت: بالغ بر ۴۰ درصد بیماران بدحال کرونایی کشور در بخش مراقبت‌‌های ویژه بیمارستان‌های تهران بستری هستند و کماکان بالاترین سهم بیماران با حال عمومی وخیم و نیازمند مراقبت ویژه مربوط به بیمارستان‌های تهران است. در همین حال قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه درحال‌حاضر ۵۰ درصد تخت‌های ICU کشور در اشغال بیماران مبتلا به کروناست، گفت: فعلا از نظر تجهیزات بیمارستانی و ونتیلاتور در هیچ بیمارستانی کمبود یا مشکل خاصی نداریم.

لزوم خودداری از برگزاری مراسم عروسی

در چنین شرایطی روز گذشته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به آغاز ماه ربیع‌الاول، با بیان اینکه یکی از نگرانی‌ها در این ایام برگزاری جشن‌های عروسی است تاکید کرد از هرگونه برگزاری مراسم عروسی جدا خودداری شود. او همچنین از بیماران کووید-۱۹ خواست تا بدون تجویز پزشک از هیچ دارویی برای درمان بیماری استفاده نکنند.

عبورمجموع مبتلایان از ۶۰۰ هزار نفر

لاری همچنین روز گذشته از شناسایی ۸۰۱۱ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته خبر داد و گفت که از میان آنها ۲۷۵۴ نفر بستری شدند. وی همچنین گفت: متاسفانه در این بازه زمانی ۳۶۵ تن نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۴ هزار و ۴۷۸ نفر رسید. روز پنج‌شنبه هم ۸۲۹۳ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده و ۳۹۹ نفر نیز جان خود را از دست داده بودند. در همین حال به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۶۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر رسیده است؛ آن‌طور که لاری اعلام کرده ۵۱۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: