تفاوت کارت طلایی و بیمه بدنه

کدخبر: 2364432

کارت طلایی و بیمه بدنه هر دو برای جبران خطراتی و زیان های مالی هستند که به خودروی ما وارد می شوند. اما واقعا کدام یک از آنها را باید بخریم؟ خرید بیمه بدنه بهتر است یا کارت طلائی ؟ برای آنکه بتوانیم پاسخ مناسبی برای این سوال بدهیم ابتدا لازم است هر کدام را به طور کامل بشناسیم تا بتوانیم مقایسه بهتری داشته باشیم.

نسیم آنلاین :

کارت طلایی یا بیمه بدنه؟ کدام یک بهتر است؟

کارت طلایی و بیمه بدنه هر دو برای جبران خطراتی و زیان های مالی هستند که به خودروی ما وارد می شوند. اما واقعا کدام یک از آنها را باید بخریم؟ خرید بیمه بدنه بهتر است یا کارت طلائی ؟ برای آنکه بتوانیم پاسخ مناسبی برای این سوال بدهیم ابتدا لازم است هر کدام را به طور کامل بشناسیم تا بتوانیم مقایسه بهتری داشته باشیم.

کارت طلایی ایران خودرو چیست؟

کارت طلائی ایران خودرو دست کم یکبار به گوش همه ما خورده است. این کارت برای ارائه خدمات پس از فروش خودرو از سوی ایران خودرو ارائه می شود. خرید این کارت به منزله خرید خدماتی مثل جبران خسارت های ناشی از آتش سوزی، تعمیر خودرو و تعویض لوازم و سرویس های دوره ای است. این خدمات تنها به خودرو های تولیدی شرکت ایران خودرو اختصاص دارد .

کارت طلائی در انواع مختلفی به مشتریان ارائه می شود. در حالت کلی کارت طلائی ایران خودرو به 5 دسته تقسیم می شوند. که بخشی از خدمات در بین همه انواع کارت طلائی مشترک هستند. این خدمات بصورت امداد خودرو سیار یا مراجعه به نمایندگی های مجاز ایران خودرو می باشند. البته در بعضی از شرایط امکان دریافت مشاوره بصورت تلفنی وجود دارد.

پوشش های مشترک (پایه ) در بین همه کارت های طلائی

  • جبران خسارت هایی که در پوشش پایه بیمه بدنه ارائه میشود (سرقت کلی، حادثه (تصادف)، آتش سوزی)
  • جبران خسارت ناشی از ریختن مواد اسیدی و شیمیائی بر روی خودرو
  • جبران سرقت کامپیوتر خودرو (ECU)
  • حمل رایگان خودرو در صورت خرابی و عدم امکان حرکت خودرو (در صورتی که خرابی در جاده های بین شهری اتفاق افتد، سرنشینان خودرو بصورت رایگان به نزدیکترین شهر منتقل می گردند.)
  • درصورتی که خسارت وارده به خودرو بیش از 60 درصد باشد، خودرو تعویض می گردد. این موضوع بر اساس نظر کارشناس و تعمیرکار رسمی ایران خودرو تصمیم گیری می شود.
  • امداد سیار درون شهری و برون شهری با پرداخت هزینه
  • جبران خسارت ناشی از ترکیدگی لاستیک خودرو در حین رانندگی
  • مشاوره و امداد تلفنی

علاوه بر موارد فوق در بسته به نوع کارت طلائی خدمات متفاوتی ارائه می شود. در ادامه پوشش های هر 5 دسته را باهم بررسی می کنیم :

  • کارت طلائی سال : پوشش های پایه
  • کارت طلائی تک ستاره : جبران خسارت های شکست شیشه ، سیل و زلزله و تگرگ و سایر بلایای طبیعی
  • کارت طلائی دو ستاره: تعمیر جلوبندی، دیسک، موتور خودرو ، تعویض رایگان روغن موتور به ازای هر 10 هزار کیلومتر تا دوبار در سال، تعویض باتری خودرو (یکبار در سال)
  • کارت طلائی سه ستاره : علاوه بر پوشش های بالا، سرویس تعویض روغن، لنت، شمع، فیلترهای مختلف به ازای هر 20 هزار کیلومتر. همچنین در صورتی که تعمیر خودرو طولانی شود به ازای هر روز 20.000 تومان به مالک پرداخت خواهد شد.
  • کارت طلائی چهار ستاره: سرویس های دوره ای تا 60 هزار کیلومتر، تعویض لاستیک خودرو در صورت کارکرد بیش از 60 هزار کیلومتر، تعویض تسمه تایمینگ و تسمه دینام از جمله سرویس های این نوع کارت طلائی می باشند.
  • کارت الماس: آخرین و کاملترین نوع کارت است، که برای خواب خودرو در مدت تعمیر بصورت روزانه مبلغ 60 هزار تومان لحاظ می گردد. سرویس های دوره ای تابستانه مانند سرویس کولر و سرویس های زمستانه مانند تعویض برف پاک کن. از خدمات این کارت می باشد. همچنین سرویس های دوره ای در پیمایش با ضریب 10 و 20 هزار کیلومتر صورت می گیرد.

هزینه کارت طلایی ایران خودرو چقدر است؟

همانطور که گفتیم کارت طلایی ایران خودرو به 5 دسته تقسیم می شوند که هر نوع کارت طلایی پوشش های بخصوصی را متعهد می باشد. انتخاب هر نوع کارت طلایی برابر با پرداخت قیمت متناسب با شرایط و پوشش های آن است. شایان ذکر است در بعضی از خودرو های تولیدی شرکت ایران خودرو بدلیل محدودیت های کارخانه امکان خدمات دهی در طرح های الماس و کارت طلایی 4 ستاره وجود ندارد. مثلا در حال حاضر برای خودروی سوزوکی به دلیل توقف تولید کارت طلائی 4 ستاره به بالا صادر نمی شود.

نکته مهم : برای خودرو های بالای 5 سال تنها کارت طلائی تک ستاره و سال صادر می شود.

مزایای کارت طلایی چیست؟

وقتی از تفاوت کارت طلائی و بیمه بدنه صحبت می کنیم نا خودآگاه این سوال ایجاد می شود که که کارت طلائی چه مزیتی نسبت به بیمه بدنه دارد؟ در این قسمت می خواهیم به چند مزیت کارت طلائی نسبت به بیمه بدنه اشاره کنیم .

  1. امکان حمل و نقل خودرو و سرنشینان در صورت خرابی خودرو، از سرویس های کارت طلائی می باشد که بیمه بدنه این پوشش را ندارد.
  2. کارت طلائی سرویس دوره ای و خدمات تعمیر و تعویض برخی از قطعات (بعضا کل خودرو) برای مشتریان ارائه می کند، درحالیکه در بهترین بیمه بدنه خودرو نیز این سرویس وجود ندارد.
  3. ارائه طرح تحت عنوان "نوسوار" ؛ بدین صورت که در صورت از بین رفتن 60% خودرو یک خودرو صفر هم نوع خودرو قبلی بدون کسر فرانشیز و تنها با پرداخت ما بالتفاوت قیمت خودروی صفر و خودروی آسیب دیده
  4. ارائه سرویس هایی از جمله امداد سیار و تعمیر در محل و همچنین امداد تلفنی برای مشتریان

بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه یک بیمه نام آشنا برای همه ماست. همه ما می دانیم که بیمه بدنه آسیب و زیان مالی وارد شده به خودرو را جبران می کند. این بیمه بر طبق آیین نامه بیمه مرکزی خطراتی را تحت پوشش قرار می دهد. خطرات تحت پوشش بیمه بدنه در حالت کلی به دو دسته پوشش اصلی و پوشش های اضافی تقسیم می شوند .

پوشش های اصلی بیمه بدنه

شرکت بیمه پوشش هایی را در حالت عادی تحت پوشش بیمه بدنه قرار می دهد. این پوشش ها غیر قابل تغییر است و با پرداخت حق بیمه بدنه تمامی این خطرات تحت پوشش بیمه بدنه قرار می گیرند. این پوشش ها شامل :

  • آتش سوزی
  • صاعقه
  • انفجار
  • سرقت کلی خودرو
  • حادثه
  • واژگونی خودرو

پوشش های اضافی بیمه بدنه

علاوه بر پوشش های فوق شرکت بیمه پوشش های دیگری را تحت عنوان پوشش های اضافی با پرداخت حق بیمه مازاد متعهد می شود. این پوشش ها شامل :

  1. شکست شیشه
  2. پاشیدن رنگ و اسید و مواد شیمیائی
  3. بلایای طبیعی (سیل و زلزله )
  4. سرقت در جای قطعات
  5. جبران زیان ناشی از کاهش ارزش خودرو
  6. حذف فرانشیز
  7. کشیدن میخ و اشیاء مشابه
  8. نوسان قیمت
  9. خسارت وارده در مسابقات اتومبیلرانی و یا آزمایش سرعت
  10. ایاب و ذهاب (هزینه خواب خودرو در مدت تعمیر)

همچنین در پوشش حادثه بیمه بدنه دو خطر زیر تحت پوشش قرار می گیرد:

  • در صورتی که در یک حادثه رانندگی مقصر نباشید

در این شرایط خسارت وارده به خودروی شما بر عهده راننده مقصر می باشد. اگر پوشش تعهدات مالی بیمه شخص ثالث خودروی مقصر پاسخگوی جبران خسارت مالی وارد به خودروی زیاندیده نباشد، جبران الباقی خسارت وارده به خودرو زیاندیده را می توان از بیمه بدنه همان خودرو استفاده نمود. جالب است بدانید در این حالت تخفیفات عدم خسارت بیمه بدنه از بین نخواهد رفت. علاوه بر آن شرکت بیمه خسارت پرداختی را بعدا از راننده مقصر می گیرد.

  • اگر خودروی شما جزو خودرو های گران قیمت باشد

در این حالت اگر در یک حادثه رانندگی خودروی شما جزو خودرو های گران قیمت باشد، بیمه شخص ثالث خودروی مقصر تا سقف مشخصی از خسارت را می پردازد. بر این اساس جبران الباقی خسارت بر عهده مالک خودرو می باشد. شایان ذکر است خودروی گران قیمت به خودرویی گفته می شود که قیمت آن از نصف دیه در ماه حرام بیشتر باشد.

در سال 1399 دیر هر نفر 440 میلیون تومان استبنابراین به خودرو های بالای 220 میلیون تومان خودروی گران قیمت گفته می شود.

هزینه بیمه بدنه چقدر است؟

هزینه بیمه بدنه به عوامل متعددی بستگی دارد. عواملی از جمله نوع خودرو، کاربری، سال ساخت، ارزش روز خودرو ، نوع پوشش های بیمه بدنه و ... . اما باید بدانید تاثیر گذار ترین عامل در تعیین حق بیمه بدنه سرمایه بیمه شده است. یعنی قیمت خودرو تاثیر بسیاری در تعیین نرخ بیمه بدنه دارد. عامل تاثیر گذار بعدی نوع پوشش هایی است که بیمه گذار انتخاب می کند. همانطور که گفتیم بیمه بدنه دو نوع پوشش اصلی و اضافی را تحت پوشش قرار می دهد. برای پوشش های اصلی نیازی نیست هزینه مازاد بر بیمه بدنه پرداخت شود ولی برای خرید بیمه بدنه به همراه پوشش های اضافی ، بسته به نوع پوشش درخواستی می بایست حق بیمه متناسب با آن را پرداخت نمایید. برای مثال در ادامه قیمت دو بیمه بدنه را مقایسه کردیم.

مزایای بیمه بدنه چیست؟

  1. اولین و بزرگترین تفاوت بیمه بدنه با کارت طلائی این است که بیمه بدنه برای کلیه خودروها امکان صدور دارد و مختص تولیدات هیچ یک از شرکت های خودرو ساز نیست. این در حالی است که کارت طلائی مختص خودرو­های تولیدی شرکت ایران خودرو می باشد.
  2. بیمه بدنه میزان خسارت برآورد شده را بصورت نقدی به بیمه گذار می پردازد و در این صورت بیمه گذار می تواند در هر تعمیرگاهی و با هر هزینه و کیفیتی خودروی خود را تعمیر کند. این در صورتی است که در کارت طلائی حتما باید به تعمیر گاه مجاز ایران خودرو مراجعه شود. پس در بیمه بدنه هیچ محدودیتی در انتخاب تعمیرگاه وجود ندارد.
  3. نرخ بیمه بدنه نسبت به کارت طلائی بسیارکمتر است. بدین صورت که حق بیمه یک خودروی سمند صفر کیلومتر معادل 2 میلیون تومان و مبلغ کارت طلایی 2.300 میلیون تومان است. درنتیجه قیمت کارت طلائی بیشتر از قیمت بیمه بدنه می باشد.
  4. استعلام نرخ بیمه بدنه با ارائه اطلاعات مختصری امکان پذیر است در صورتی که استعلام نرخ کارت طلائی منوط به بازدید و نظر کارشناس می باشد.
  5. در بیمه بدنه تخفیف عدم خسارت بصورت سالانه وجود دارد و این تخفیفات قابلیت  انتقال بیمه بدنه به خودروی دیگر را دارد در صورتی که امتیاز کارت طلائی غیر قابل انتقال می باشد.
  6. تنوع پوشش های بیمه بدنه نسبت به کارت طلائی بیشتر است و در موارد خاص نیز از بیمه گذار نسبت به خسارت­های مالی وارده حمایت می شود.
  7. بیمه بدنه می تواند بصورت کوتاه مدت ارائه شود همچنین در صورت درخواست بیمه گذار در مدتی که بیمه نامه جاری است می تواند بیمه نامه را فسخ و تمام یا بخشی از حق بیمه را پس بگیرد. این در حالیست که در کارت طلائی قابلیت فسخ وجود ندارد و نمیتوان بصورت کوتاه مدت کارت طلائی خریداری نمود.

کارت طلایی بهتر است یا بیمه بدنه

تا الان فرق کارت طلائی با بیمه بدنه را باهم بررسی کردیم. در حال حاضر برای آنکه بدانیم کارت طلائی بهتر است یا بیمه بدنه باید اولویت های خود را در نظر بگیریم. اگر خودرویی دارید که شرکت سازنده آن ایران خودرو است، هدف از خرید بیمه بدنه یا کارت طلایی را در ارائه خدمات با حداقل هزینه در نظر می گیریم ؟ یا دریافت خدمات تکمیلی ؟ ، برایمان دریافت خسارت نقدی مهم است ؟ یا تعمیر در نمایندگی های فروش ؟ با پاسخ گویی صریح به این سوالات می توانید ببینید که کدام یک منطبق بر انتظارات شما از بیمه طلایی ایران خودرو و بیمه بدنه است. جدول زیر مقایسه ای از خدمات کارت طلایی و بیمه بدنه را نشان می دهد.

با در نظر گرفتن هر کدام از شرایط بالا و هزینه ای که بابت خرید کارت طلایی یا بیمه بدنه باید بپردازید می توانید تصمیم بگیرید که کدام یک را انتخاب کنید .

ساده ترین راه خرید بیمه بدنه به صورت اینترنتی کدام است؟

این روز ها خرید بیمه بسیار آسان شده است. خرید آنلاین بیمه جایگزین روش های سنتی مثل مراجعه به دفاتر بیمه و منتظر شدن در صف صدور گردیده است. در حال حاضر شما می توانید تنها با چند کلیک ساده بیمه نامه خود را خرید کنید. برای خرید بیمه بدنه کافی است وارد سامانه بیمی لایک شوید و گزینه بیمه بدنه را بزنید. با وارد کردن مشخصات خودروتان و بیمه نامه سال قبل (در صورت وجود) می توانید قیمت بیمه بدنه را استعلام بگیرید. البته ما شرایطی را فراهم آوردیم تا بتوانید قیمت چندین شرکت بیمه را با هم مقایسه کنید. علاوه بر آن می توانید رتبه بندی شرکت های بیمه را در همان صفحه ببینید و هوشمندانه تر انتخاب کنید. نگران بازدید خودروی خود نباشید. سامانه بیمی لایک از بازدید سلامت خودرو تا ارسال و تحویل بیمه نامه را بصورت رایگان انجام می دهد.

ارسال نظر:
  • مینا قاسمی

    گول تبلیغات بیخود کارت طلایی رو نخورید
    در قالب ستاره کلی هزینه های گزافی میگیرند
    اون جدولی که میبینید رو در صورتی میتونید داشته باشید که طرح الماس یا ۴ستاره رو داشته باشید
    با سقف ۲ میلیون بیمه فقط کارشناس جواب تون و میده
    واقعا فقط تبلیغات بیخود میکنید که پول بگیرید ، موقع پرداخت خسارت و رسیدگی هزارتا ادا در میارید
    من ۲ سال از کارت شما متاسفانه استفاده کردم و سال سوم بازاریاب به من گفت شما چون ۲ سال مشترک ما هستید بهتون آفر تعلق گرفته و تا ساعت ۳ امروز حتما از طریق خودپرداز ملت پول و واریز کنید که شامل این آفر کارت بشید ، الان موقع خدمات که من تصادف کردم میگن نه یکبار فقط بدون گزارش پلیس خسارت میدیم چون شما آفر کارت دارید
    من چطوری اون الاغی که باهاش تصادف کردم و نگهمیداشتم نره ، هیچ آسیبی به ماشینش نرسید چون رنو داستر بود ، ماشین من آشغالی و قوطی حلبی بود کاپوتم و له کرد
    دیگه تمدید نمیکنم
    به همه هم میگم که خدماتتون آشغالیه
    مثلا کارت طلایی گرفتم خیالم بابت تصادف و خرابی راحت باشه
    یه ریالشم راضی نیستم
    من باید برم شورای حل اختلاف ۵۰۰ هزار تومن الکی خرج کنم که بهم اجازه بدن از کارت کوفتیم استفاده کنم ؟؟؟
    واقعا که مدیریت نالایق و پرسنل نالایق تری داره ایران خودرو