آشنایی با شرکت حسابداری و وظایف آن

کدخبر: 2364601

شرکت حسابداری وظیفه دارد تا امور مرتبط با حسابداری نظیر مسائل مالیاتی و اظهارنامه را انجام دهد. ممکن است برخی افراد میان یک شرکت و یک موسسه حسابداری تفاوتی قائل نشوند. اما حقیقت این است که این دو نهاد با هم تفاوت دارند. اگر می‌خواهید متوجه این تفاوت شوید و هم‌چنین با مراحل ثبت یک شرکت حسابداری آشنا شوید این مطلب را از دست ندهید

نسیم آنلاین : شرکت حسابداری وظیفه دارد تا امور مرتبط با حسابداری نظیر مسائل مالیاتی و اظهارنامه را انجام دهد. ممکن است برخی افراد میان یک شرکت و یک موسسه حسابداری تفاوتی قائل نشوند. اما حقیقت این است که این دو نهاد با هم تفاوت دارند. اگر می‌خواهید متوجه این تفاوت شوید و هم‌چنین با مراحل ثبت یک شرکت حسابداری آشنا شوید این مطلب را از دست ندهید .

شرکت حسابداری، شرکتی است که خدماتی مانند امور مالی، موارد مربوط به مسائل مالیاتی و حسابداری را به شکلی تخصصی ارائه می‌دهد. ادارات و کسب‌وکارهای مختلف برای انجام امور خود به چنین شرکت‌هایی مراجعه می‌کنند .

از جمله خدمات  شرکت حسابداری که این شرکت‌ها ارائه می‌کنند می‌توان به اموری نظیر ارزش افزوده، اظهارنامه مالیاتی، گزارشات تفصیلی و مواردی از این دست اشاره کرد. این شرکت‌ها در قبال انجام این خدمات، حق‌الزحمه دریافت می‌کنند .

یک شرکت حسابداری ممکن است در زمینه‌های گوناگونی فعالیت کند، اما به هر حال در یک حیطه به شکلی تخصصی فعالیت می‌کند. به همین ترتیب از ابزار مورد نیاز برای ارائه بهتر خدمات و انجام وظایف و امور مرتبط با حسابداری بهره می‌برد. زمانی که شما امور موسسه خود را به چنین شرکتی واگذار می‌کنید، مسئولیت تمام اسناد مالی‌تان به عهده آن‌ها خواهد بود. پس به طور کلی این امر به آن معناست که از این به بعد آن شرکت حسابداری مسئول امور شماست .

زمانی که شرکتی انجام امور حسابداری شما را تقبل می‌کند، با این عمل پذیرش مسئولیت صورت‌ها و اسناد مالی نیز هم‌زمان صورت می‌گیرد. در واقع احتمال اشتباهات و عواقب آن نیز بر عهده شرکت حسابداری مذکور است. اما اگر شرکتی که به آن مراجعه می‌کنید از سابقه و اعتبار مطلوبی برخوردار باشد تا حد زیادی خیال‌تان راحت خواهد بود؛ چرا که احتمال خطا و اشتباه در چنین محیطی کمتر است. البته باید دید که شما چه سطحی از خدمات را دریافت می‌کنید .

اگر هنگامی که به دنبال یافت یک شرکت حسابداری معتبر بوده‌اید، سر در گم شده‌اید، حق دارید. چرا که بسیاری از افراد ممکن است از تمایز میان یک شرکت و موسسه حسابداری آگاه نباشند. در ادامه تفاوت میان این دو را شرح خواهیم داد .

تفاوت شرکت حسابداری و موسسه حسابداری

آن‌چه که می‌توان از آن به عنوان اصلی‌ترین عامل تفاوت میان این دو نهاد نام برد، نگرش آن‌ها به امور حسابداری است. این دو نهاد هنگام ثبت شرکت و فراهم کردن مجوزهای لازم برای آغاز فعالیت‌شان هدف‌های متفاوتی دارند. شرکت حسابداری به دنبال سودآوری است اما موسسه حسابداری نمی‌تواند چنین اهدافی را دنبال کند. در حقیقت موسسات حسابداری به صورت غیرانتفاعی ثبت می‌شوند اما شرکت‌های حسابداری مسئولیت محدودی دارند و به عنوان سهامی خاص در قالب مجموعه‌های انتفاعی فعالیت می‌کنند .

پس نوع فعالیت، مجوزها، سازوکار سرمایه و هم‌چنین اساسنامه این دو نهاد با هم تفاوت دارد .

برای ثبت شرکت‌هایی که در زمینه امور و خدمات حسابداری و مالی فعالیت می‌کنند، لازم است که یکی از اعضای هیئت‌مدیره‌ مدرک کارشناسی رشته حسابداری داشته باشد. این قبیل شروط و پیش‌نیازها در ثبت موسسه حسابداری وجود ندارد و روال کار آسان‌تر است .

شرایط ثبت شرکت حسابداری

ثبت یک شرکت حسابداری نیازمند مجوزهایی است. گفتیم که این شرکت‌ها در قالب سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود فعالیت می‌کنند. هنگام ثبت شرکت‌های حسابداری سهامی خاص حداقل باید سه نفر به عنوان عضو و دو نفر به عنوان بازرس حضور داشته باشند. هم‌چنین حداقل سرمایه موردنیاز برای ثبت شرکت یک میلیون ریال است که 35 درصد از آن باید در آغاز کار به صورت نقدی پرداخت شود .

اما برای ثبت شرکت حسابداری با مسئولیت محدود باید حداقل دو نفر عضو وجود داشته باشند و حداقل میزان سرمایه همان یک میلیون ریال است. تعهد لازم با پرداخت کل میزان سرمایه حاصل می‌شود .

مدارک لازم برای ثبت شرکت حسابداری

شرکت سهامی خاص :

• کپی کارت ملی و شناسنامه اعضای شرکت

• اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری

• اقرارنامه امضا شده

• وکالتنامه (در صورتی که امور ثبتی شرکت توسط یک وکیل انجام شود .)

شرکت با مسئولیت محدود :

• کپی کارت ملی و شناسنامه اعضای شرکت حسابداری

• تکمیل و ارائه دو نسخه از اساس‌نامه شرکت

• اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری

• تکمیل و ارائه فرم تقاضانامه در دو نسخه

• اقرارنامه امضا شده (ارائه مجوز با توجه به موضوع و در صورت نیاز به مجوز )

• تکمیل و ارائه شرکت‌نامه

هم‌چنین اگر سهام‌داران یا اعضای هیئت‌مدیره شخصیت‌های حقوقی باشند، یک کپی از معرفی‌نامه نماینده نیاز است که باید در سربرگ ارائه شود. تحویل مدارک شناسایی نماینده فرد حقوقی و آخرین روزنامه رسمی شخصیت حقوقی نیز در این خصوص لازم است .

مراحل تاسیس شرکت حسابداری

به منظور صدور آگهی تاسیس شرکت، لازم است که پس از انجام مراحل ثبت شرکت، پیش‌آگهی آن از طریق اداره ثبت شرکت‌ها صادر گردد. بعد از این مرحله این پیش‌آگهی باید در یک روزنامه رسمی به صورت آگهی چاپ شود .

برای انجام این موارد لازم است که مدارک ثبتی شرکت اعم از اظهارنامه، تقاضانامه، شرکت‌نامه، اساس‌نامه و صورت‌جلسه به امضای شرکا برسد. سپس باید این موارد توسط اداره ثبت شرکت‌ها تایید و به مهر این اداره ممهور شود. به این صورت شرایط برای چاپ در روزنامه رسمی مهیا خواهد شد. آگهی روزنامه رسمی به عنوان یک سند قطعی و دولتی تلقی می‌شود. نکته‌ای که در این خصوص مهم است این است که باید آگهی تاسیس شرکت حسابداری در روزنامه‌ای چاپ شود که به قوه قضاییه وابسته است

شرکت‌های سهامی خاص می‌توانند روزنامه را با نظر خودشان انتخاب کنند. در خصوص هزینه نیز باید گفت که مبلغ آگهی با توجه به روزنامه متغیر است. به عنوان مثال هزینه چاپ آگهی در روزنامه‌هایی مانند اطلاعات و کیهان بیشتر است. متن پیش‌نویس آگهی نیز باید در دفاتر ثبتی شرکت‌های اداره ثبت تنظیم شود و شرکا آن را امضا کنند .

همچنین شرکت محاسبان تلاشگر خبره در زمینه خدمات مالی نیز به مراجعان خدمات ارائه می دهد.

درآمد شرکت حسابداری

شرکت‌ها و ادارات همیشه با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بنابراین به یک شرکت حسابداری نیاز دارند تا به امور مالی‌شان رسیدگی کند .

به همین دلیل است که اکنون این حرفه یکی از پردرآمدترین مشاغل در ایران محسوب می‌شود. انجام خدمات حسابداری به ویژه در بخش مالیات اکنون بیش از پیش است. فارغ از ابعاد شرکت‌ها می‌توان گفت هر کسب‌وکار حداقل به منظور تنظیم اظهارنامه مالیاتی به شرکت حسابداری نیازمند است .

یک حسابدار می‌تواند سود حاصل از یک کسب‌وکار را محاسبه کند. چنین امری مبنای محاسبه مالیات شرکت‌هاست. به همین دلیل است که نیاز به شرکت‌های حسابداری امری جدی به شمار می‌رود .

می‌توان این‌طور بیان کرد که تا زمانی که شرکت‌ها و سازمان‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند، شرکت‌های حسابداری نیز پابرجا خواهند بود. در نتیجه در این میان شرکت حسابداری همیشه بازارکار داغ و فعالی خواهد داشت. هر چقدر تبحر و تجربه و کیفیت انجام خدمات حسابداری توسط این شرکت‌ها بیشتر باشد، به مراتب درآمد بیشتری نیز کسب خواهند کرد .

لیست درآمدهای شرکت حسابداری

• استخدام حسابدار پاره‌وقت برای کسب‌وکارهای نوپا

• آموزش حسابداری به افراد متقاضی که قصد ورود به بازار کار دارند

• اعزام و استقرار نیروی ماهر تمام وقت

• مشاوره بیمه‌ای در خصوص قراردادهای کارمندان و لیست حقوق آن‌ها

• حسابرسی و کنترل حساب موسسه‌ها

• مشاوره مالیاتی

.

ارسال نظر: