آشنایی با مراحل تکمیل شکایت سرقت تلفن همراه

اولین اقدام بعد از سرقت موبایل چیست؟

کدخبر: 2365043

اگر تلفن همراهتان توسط فرد یا افرادی سرقت شد و یا مورد سرقت به عنف (خفت‌گیری) واقع شدید، بهترین کار پناه بردن به محلی امن مثل مغازه های اطراف و تماس با پلیس ۱۱۰ می باشد.

با رشد چشمگیر صنعت مخابرات در دهه‌های اخیر و به تبع آن افزایش روز افزون گوشی های همراه و خیل عظیم استفاده‌کنندگان از آن، شاهد اتفاقات گسترده ای پیرامون این مسئله هستیم، از انواع تبلیغات گوشی های مختلف تا اینترنت همراه، قانونهای وضع شده در باره آن و جرایم شکل گرفته از طریق گوشی و….

یکی از مهمترین این موارد که همه روزه افراد زیادی را درگیر خود میکند، گم شدن و یا سرقت گوشی های همراه میباشد.

اگر گوشی همراهتان گم شد و یا به سرقت رفت بهترین راهکار چیست؟

اولین و عاقلانه ترین کار در صورتی که از سرقت گوشی مطمئن نیستید، تماس گرفتن با شماره خود است، شاید خوش شانس باشید و کسی آن را پیدا کرده و پاسختان را بدهد.

اگر از راه اول به نتیجه نرسیدید، قدم بعدی اقدام برای سوزاندن و یا یک طرفه کردن سیم کارت از طریق اپراتور مربوطه می باشد، تا مسئولیت حقوقی و کیفری در قبال انجام اعمال مجرمانه دیگران توسط سیمکارت سرقتی گریبانگیرتان نشود.

در فرضی که تلفن همراهتان توسط فرد یا افرادی سرقت شد و یا مورد سرقت به عنف (خفت‌گیری) واقع شدید، بهترین کار پناه بردن به محلی امن مثل مغازه های اطراف و تماس با پلیس ۱۱۰ می باشد.

توجه داشته باشید اگر شاهدی در محل سرقت حضور داشته مشخصات و شماره همراه وی را بگیرید و به پلیس بدهید تا نام فرد مورد نظر به عنوان شاهد در پرونده شما ثبت گردد.

مأمور نیروی انتظامی پس از حضور در صحنه جرم، صورت جلسه سرقت را مکتوب کرده و به شما آدرس کلانتری محل جرم را می دهد تا در وقت معین به محل کلانتری رفته و شکایت خود را کامل کنید.

مراحل تکمیل شکایت سرقت تلفن همراه

برای شکایت در این مورد دو راه پیش بینی شده است: ۱_ اولین راه مراجعه به کلانتری محل وقوع جرم که پیشتر مأمور نیروی انتظامی اعلام کرده‌ بود با کارت ملی و کارتن گوشی میباشد. روی کارتنهای گوشی کد IMEI ک مختص همان گوشی است ثبت شده و از طریق همین کد گوشی رهگیری میشود. اگر سرقت معمولی باشد مثل قاپیدن و مواردی از این دست، در کلانتری فرمی به شما ارئه خواهد شد که در آن اطلاعات دقیق‌تری در مورد حادثه از شما پرسیده میشود که برای رسیدن به نتیجه سریعتر باید دقیق جواب داده شوند. ولی اگر همانطور که گفته شد سرقت به عنف یا به اصطلاح خفت گیری باشد، به علت حساسیت مسئله، توسط نامه‎ای از طرف کلانتری به پلیس آگاهی ارجاع داده می‌شوید تا مراتب تعقیب با دقت و جدیت بیشتری پیگیری شود. ۲_ دومین راه شکایت از طریق دادسرا میباشد، بدین ترتیب که به دادسرای محل وقوع جرم رفته و پس از تشکیل پرونده شکایت خود را تقدیم مینمایید. در این صورت با دستور مقام قضایی، کلانتری محل وقوع جرم شروع به تحقیقات در این زمینه خواهد کرد. عملا تفاوتی بین این دو روش نیست، فقط وقتی از طریق کلانتری اقدام میکنید، نیروی انتظامی خودش تحقیقات را آغاز کرده و شما را به دادسرا ارجاع خواهد داد، ولی در صورتی که در دادسرا شکایت خود را مطرح کنید بازپرس به کلانتری محل دستور انجام تحقیقات را خواهد داد. پس از انجام مراحل اداری کلانتری یا دادسرا با صدور نامه ای به تمامی اپراتورها، درخواست ردیابی گوشی با شماره سریال مربوطه را می‌دهند تا سارق یا فردی که گوشی را پیدا کرده است به محض روشن کردن سیمکارت خود بر روی گوشی مسروقه در شبکه اپراتورها رویت شود (روال زمانی این کار معمولا به مدت ۴۰ روز است).

خرید آگاهانه مال مسروقه جرم است بر اساس ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی خرید آگاهانه مال مسروقه جرم می باشد و مجازات دارد. در این ماده آمده است: «هرکس با علم و اطلاع یا با وجود قراین اطمینان آور به اینکه مال در نتیجه ارتکاب سرقت به‌ دست‌ آمده است آن را به نحوی از انحا تحصیل یا مخفی یا قبول نماید یا مورد معامله قرار دهد به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد. ‌در صورتیکه متهم معامله اموال مسروقه را حرفه خود قرار داده باشد به حداکثر مجازات در این ماده محکوم می‌گردد.»

در صورت خرید گوشی همراه دست دوم به چه مواردی دقت کنیم؟ باید در خرید گوشی همراه دست دوم به مراتب دقت بیشتری به عمل بیاوریم تا گرفتار اثبات بی اطلاعی خود از مسروقه بودن گوشی نشویم، برای نیل به این امر موارد ذیل پیشنهاد میگردد: _از مراکز و اشخاص مطمئن خرید کنیم. _خرید خود را با فاکتور خرید و مشخصات کامل و امضا و مهر فروشنده انجام دهیم. _حتما کاراتن گوشی را نیز تحویل گرفته و کد IMEI کارتن را با کد IMEI موجود در گوشی مطابقت دهیم. برای مشاهده این کد در گوشی راحت ترین و متداولترین راه شماره گیری کد #۰۶#* می باشد که حتی بدون زدن کلید تماس هم می توان کد IMEI و شماره سریال گوشی را دریافت نمود. _از فروشنده بخواهیم که در سامانه همتا مالکیت گوشی را از سیم کارت خود به سیم کارت ما انتقال دهد.

با رعایت موارد فوق میتوانیم مطمئن باشیم که خرید ما خریدی ایمن بوده و مشکلی برای ما ایجاد نخواهد کرد.

«قانون آنلاین»

ارسال نظر: