محرز: حداقل یک هفته تعطیلی کامل واجب و لازم است

کدخبر: 2365171

عضو کمیته ملی مقابله با کرونا گفت: یک هفته تعطیلی برای کنترل کرونا ضروریست، ممکن است، عده‌ای بیکار شوند اما هزینه‌های بستری و مرگ مردم بر اثر کرونا نیز کم نیست، دولت می تواند بخشی از این هزینه را برای جبران خسارات اقتصادی هزینه کند تا از شرایط بحرانی عبور کنیم.

مینو محرز افزود: وضعیت اپیدمی کرونا در کشور بسیار نگران کننده است. راه حل آن هم این است که برای مدتی حداقل یک تا دو هفته تعطیلی کامل اعلام شود تا مقداری از شیوع و بروز موارد جدید کم شود، تصمیمی که اخیرا گرفته شده مبنی بر تعطیلی بازار و اماکن عمومی از ساعت ۱۸ کامل و کافی نیست چون تجمع در صبح ها ادامه دارد و انتقال بیماری در ساعات صبح صورت می گیرد.

وی ادامه داد: تعطیلی رستورانها و باشگاههای ورزشی و بسیاری از اماکن عمومی از ساعت ۱۸ باعث شده که بسیاری از این اماکن در شبکه های اجتماعی تبلیغ کنند که صبح ها باز هستند و مردم را دعوت می کنند در ساعت صبح در این اماکن حضور پیدا کنند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: نیویورک یکی از شهرهایی بود که بدترین تجربه اپیدمی کرونا را داشت. در این شهر بعد از تعطیلی و قرنطینه کامل شهر و پس از مدتی که بیماری کنترل شد و اصلا بیمار جدید نداشتند، زمانی که می خواستند بازگشایی ها را با اولویت بندی شروع کنند، اعلام کردند فقط دو جا نباید باز شود یکی رستورانها و دیگری باشگاههای ورزشی زیرا انتقال ویروس در این دو مکان بسیار زیاد است و اینها خطرناکترین جاها هستند.

محرز افزود: وقتی به مردم اعلام می کنیم فعالیت این اماکن از ساعت ۱۸ ممنوع است، مردم در ساعات صبح به این اماکن مراجعه می کنند، در همه دنیا هم مردم تا زمانی که قانون نباشد، رعایت نمی کنند، بنابراین تا زمانی که تجمعات و ترددها در ساعات صبح وجود دارد، این تصمیمات خیلی کمکی به کنترل کرونا نمی کند. فقط از مهمانی های شبانه و عزاداری ها و عروسی ها را تا حدی کم می کند و تا حدی تجمع در رستورانها و اغذیه فروشی های شبانه کاهش می یابد اما همه این اتفافات در ساعات روز انجام می شود و فایده چندانی ندارد.

وی گفت: همزمان با این تصمیم باید یکسری اماکن مثل رستورانها و باشگاههای ورزشی و اماکن خطرناک دیگر صبح ها هم تعطیل باشند چون مردم در ساعات صبح و تا ساعاتی که باز هستند به این اماکن هجوم می آورند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: پیشنهاد من و بسیاری از متخصصان و از جمله همه روسای همه دانشگاههای علوم پزشکی که به وزیر بهداشت نامه نوشتند این است که دو هفته و حداقل یک هفته در تهران و اکثر شهرهای کشور که وضعیت مشابه دارند، تعطیلی کامل داشته باشند و بعد از آن با ارزیابی وضعیت برای اقدامات بعدی تصمیم بگیریم تا بتوانیم یک مقدار از ازدحام بیمارستانها که اکنون واقعا جا ندارند و در وضعیت بحرانی هستند، کم کنیم.

محرز ادامه داد: همه کسانی که با بیماران سر و کار دارند و همه پزشکان متخصص در نظام سلامت در ماههای گذشته مشاهده کرده اند که باز بودن اماکن عمومی باعث می شود به لحاظ روانی مردم شرایط را عادی تصور کنند و به رفتارهای رومره خودشان ادامه دهند، پیشنهاد من و بسیاری از همکارانم در جامعه پزشکی این است دو هفته یا حداقل یک هفته تعطیلی کامل داشته باشیم.

وی گفت: وقتی صبح ها مشاغل باز باشد، مترو و اتوبوس ها فعالیت می کنند و ویروس منتقل می شود، معتقدیم اگر واقعا دو هفته نمی شود تعطیل کرد، حداقل یک هفته تعطیلی را اجرا کنیم تا وضعیت بهتر شود، با این حال اکنون که دولت تصمیم گرفته بعد از ظهرها از ساعت ۱۸ مشاغل تعطیل باشد، صبر می کنیم تا یکی دو روز آینده نتیجه این تصمیم را ببینیم اگر اثربخش بود که چه بهتر اما اگر تاثیری نداشت باید هر چه سریعتر برای حداقل یک هفته تعطیلی در کشور تصمیم گیری شود تا همه در خانه بمانند به شرطی که کسی مسافرت نرود.

هزینه وحشتناک درمان کرونا

عضو ستاد مقابله با کرونا درباره اهمیت اقتصاد و معیشت مردم در کنار سلامت گفت: اقتصاد و معیشت مردم مهم است اما هزینه ای که اکنون دولت برای درمان بیماران کرونا و اداره بیمارستانها می پردازد وحشتناک و بسیار زیاد است، دولت می تواند بخشی از این هزینه گزاف را به مردم بدهد و از مردم بخواهد در خانه بمانند، قطعا این تصمیم از نظر اقتصادی هم به نفع کشور است. هزینه هر تخت روز بستری در بیمارستان میلیون ها تومان است و واقعا روی جان انسانها نمی شود قیمت گذاشت، پایین آوردن هزینه های درمانی و جانی به نفع کشور است.

محرز ادامه داد: هزینه های قرنطینه و تعطیلی کامل برای کشور بیشتر از هزینه های اقتصادی، اجتماعی و روانی کرونا نیست، اگر تعطیلی اعمال شود، عده ای بیکار می شوند، مشکلاتی ایجاد می شود اما باید هزینه های بیکاری یک عده را در کنار هزینه های سنگین کرونا با هم مقایسه کرد. پیشنهاد من این است که حداقل یک هفته تعطیلی اعمال شود و بعد از آن برای بازگشایی اماکن عمومی با ارزیابی شرایط تصمیم گیری شود.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در هر صورت بنده و همکارانم در جامعه پزشکی مسائل سلامت مردم را در نظر می گیریم، در ستاد کرونا افرادی از ارگانهای مختلف هستند که هزینه های اجتماعی و اقتصادی را هم در نظر می گیرند، به نظر من این صاحبنظران باید در کنار هم بنشینند. مسائل را سبک و سنگین کنند و یک تصمیم مناسب بگیرند. اما این ارزیابی باید خیلی زود انجام شود نه اینکه ارزیابی و مقایسه هزینه - فایده تعطیلی یا ادامه فعالیت مشاغل با هزینه های کرونا یک ماه آینده طول بکشد باید سریع انجام شود.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: