زنگ خطر کرونا در هرمزگان به صدا در آمد

کدخبر: 2365299

هرمزگان استانی به پهنای مرزی در خلیج فارس که این روزها شاهد موج جدیدی در همه گیری کروناست، موجی که روز به روز سهمگین تر و تعداد افراد درگیرش رو به افزایش چمشگیر است.

کرونا همچنان می تازد و می تازد و می تازد اما ظاهرا توان مقابله و شکست آن روز به روز رو به کاهش و زوال می رود تا جایی که هر روز بر تعداد شهرهای قرمز کشور افزوده می شود و استان هرمزگان که می رفت به شرایط رو به بهبود حرکت کند امروز شاهد قرمز بودن ۸ شهرستان خود است!

هرمزگان استانی به پهنای مرزی در خلیج فارس که این روزها شاهد موج جدیدی در همه گیری کروناست، موجی که روز به روز سهمگین تر و تعداد افراد درگیرش رو به افزایش چمشگیر است.

جمع فوتی‌های هرمزگان به ۸۶۳ نفر رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در یک هفته اخیر شمار بیماران سرپایی در استان ۳۰ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته با ثبت ۳ فوتی جدید جمع فوتی‌های استان به ۸۶۳ نفر رسید.

دکتر حسین فرشیدی افزود: در حال حاضر ۲۵۶ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این شمار ۷۱ نفر در بخش ICU بستری اند و حال ۲۴ نفر وخیم است و با دستگاه تنفس می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در یک هفته گذشته موارد تست روزانه در هرمزگان به هزار مورد رسیده که این میزان افزایش تست، شناسایی بیماران را نیز افزایش داده است،خاطرنشان کرد: هفته گذشته تعداد بستری‌ها با ۱۳درصد افزایش به ۳۵۷ نفر رسید و ۱۱ نفر فوت شدند.

زنگ خطر برای هرمزگان به صدا درآمد

فرشیدی با بیان اینکه این آمار در ۳ ماه گذشته بی سابقه است که زنگ خطری برای هرمزگان به شمار می‌رود، اظهار کرد: در حال حاضر ۸ شهرستان بندرعباس، بندرلنگه، بندرخمیر، پارسیان، بستک، حاجی آباد، قشم و کیش در وضعیت قرمز قرار دارند.

تجمعات رسمی یا غیر رسمی از علل شیوع کرونا در هرمزگان است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: در چند هفته اخیر با برگزاری مراسم‌ مانند عروسی در هرمزگان شاهد تغییر در رفتار انتقال ویروس هستیم که این بسیاری خطرناک است.

دکتر فاطمه نوروزیان با بیان اینکه بیماران اگر علائم پیدا کردند حتما و زود هنگام به مراکز درمانی مراجعه کنند و کسانی که زود مراجعه می‌کنند راحت و سریعتر درمان می‌شوند، اظهار کرد: کسانی که علایمی همچون گلودرد، سردرد، تنگی نفس و کوفتگی داشتند پس از مراجعه به پزشک حتما خود و خانواده اش ۱۴ روز قرنطینه خانگی باشند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان گفت: از مردم انتظار داریم همچنان همانند گذشته همکاری کنند تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شاهد کاهش آمار مبتلایان و موارد بد حال و مرگ و میر در هرمزگان باشیم.

وی با بیان اینکه حدود ۲ هزار بیمار هرمزگانی در قرنطینه خانگی به سر می برند، خاطرنشان کرد: اگر در این مدت افراد پایبند به این موضوع نبوده و در سفر و جابجایی باشند به طور حتم کرونا سرایت می کند و سبب آلودگی مناطق دیگر می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: نگرانی مهم افزایش سفرها و تجمعات رسمی یا غیر رسمی است زیرا تجربه نشان داده با افزایش سفرها و حضور در تجمعاتی که به هیچ وجه پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود، موارد ابتلا به کرونا نیز افزایش می‌یابد.

میزان تغییرات کرونا در سراسر کشور متفاوت است

یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: تاکنون چهار جهش کرونا ویروس در ایران به ثبت رسیده است که مهمترین نکته در این موضوع عدم اجازه برای تأثیرگذاری آن است.

دکتر پریوش داودیان افزود: با بیان اینکه تا زمانی که تمامی پروتکل ها و پیگشیری های بهداشتی به درستی رعایت شود این جهش کرونا تأثیری ندارد، اظهار کرد: عدم رعایت پروتکل ها و پیشگیری ها سبب می شود که این جهش ها تجمع پیدا کرده و تغییراتی در رفتار بالینی و میزان واگیر و سرایتش رخ دهد.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه با کنترل و پیشگیری مناسب می توان جهش کرونا ویروس را از کار انداخت، خاطرنشان کرد: میزان تغییرات کرونا در سراسر کشور متفاوت است اما در هرمزگان به نسبت نیز می توان گفت با رفتار مناسب شهروندان و رعایت پروتکل ها شاهد وضعیت مناسب تری هستیم.

کرونا، ویروسی هزار چهره است

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک و اتخاذ جریمه برای عدم استفاده از آن اقدام مناسبی برای کنترل سراسری کرونا ویروس دانست و عنوان کرد: نمی توان تمامی شهروندان را برای استفاده از ماسک و رعایت پروتکل ها توجیه کرد بلکه باید با استفاده از برخی قوانین اینچنینی افراد با اجبار به استفاده از ماسک کرد.

دکتر داودیان در خصوص مشکلات کرونا ویروس بر روی سایر بیماری ها، بیان کرد: زمانی که یک بیمار مراجعه می کند به دلیل رفتار نامشخص کرونا و علائم متفاوتش تشخیص اینکه علائم فرد کرونا ویروس است یا بیماری دیگر سخت شده و تشخیص را به مرابت سخت کرده و این موضوع به دلیل هزار چهره بودن کرونا است.

وی ادامه داد: کرونا و علائم متفاوتش سبب گمراه کردن در تشخیص شده به گونه ای که باید در اسرع وقت علائم را سنجید و در تشخیصی درست تفاوت ها را قائل شد تا بتوان بهترین شیوه درمان را تجویز کرد.

زمان طلایی کنترل کرونا را از دست دادیم

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در خصوص پیش بینی شرایط کرونا ویروس در آینده، گفت: کرونا ویروس حالا حالاها تمامی ندارد و حداقل دو تا سه سال آینده این بیماری با ما خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه زمان طلایی را در کنترل کرونا از دست دادیم، افزود: کشور چین به خوبی در زمان طلایی کرونا ویروس را کنترل کرد و اکنون کشوری سفید محسوب می شود اما در کشورمان به دلیل عدم رعایت پروتکل ها و سختگیری ها و محدودیت های مناسب در ابتدای شیوع کرونا، شاهد تداوم چرخه انتقال کرونا هستیم و به دلیل امکان ابتلا فرد مبتلا به کرونا در آینده این چرخه به راحتی قابل حذف نیست و این رفتار متفاوت کووید ۱۹ سبب شده همچنان کرونا باشد.

هیچ دارویی اثر ۱۰۰ درصدی ندارد

دکتر داودیان با بیان اینکه در درمان کرونا ویروس نیز داروهای متنوعی تجویز می شود چون هیچ دارویی اثر ۱۰۰ درصدی ندارد، اضافه کرد: باید این موضوع را مدنظر قرار داد که باید درمان ضدویروس در بیماری کووید۱۹ خیلی سریع شروع شود و فرد مبتلا در کوتاهترین زمان مراجعه کند وگرنه موجب افزایش التهاب شده و سبب آسیب رسیدن بیشتر به بدن و آن زمان دیگر باید داروی ضدالتهاب تجویز کرد و کار را سخت می کند.

حال باید دید با اعمال محدودیت های ایجاد شده که شاهد هستیم چندان در هرمزگان از سوی صنوف جدی گرفته نشده، شاهد نزولی شدن شیب شیوع کرونا خواهیم بود یا خیر؟!

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: