سهم ناچیز ایران از بازار ۱۱۰۰ میلیارد دلاری همسایگان

کدخبر: 2365662

با صادرات ۲۴ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلاری ایران به این کشورها سهم کشورمان از بازار ۱۱۰۰ میلیارد دلاری همسایگان به ۲/۲ درصد می‌رسد.

به واسطه جایگاه کم‌نظیر جغرافیایی و واقع شدن ایران در مسیر کریدورهای بین‌المللی، کشورمان با ۱۵ کشور از طریق مرزهای آبی و خاکی مرز مشترک دارد. کارشناسان اقتصادی و پژوهشگران روابط بین‌الملل معتقدند این موقعیت فرصت بی‌نظیری را برای تجارت خارجی ایران فراهم کرده که تاکنون کشورمان نتوانسته به‌طور کامل از آن استفاده کند.

بررسی‌های آماری هم نشان می‌دهد ۱۵ کشور همسایه ایران طی سال ۲۰۱۹ در مجموع هزار و ۱۲۹ میلیارد دلار کالا از کشورهای مختلف جهان وارد کرده‌اند که در این میان، حدود ۲۴ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار آن نیز از کالای ایرانی بوده است.

قابل به ذکر است با صادرات ۲۴ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلاری ایران به این کشورها سهم کشورمان از بازار ۱۱۰۰ میلیارد دلاری همسایگان به ۲/۲ درصد می‌رسد. طی سال گذشته در بین همسایگان، از لحاظ ارزش ارزی، ایران بیشترین صادرات را به کشورهای عراق، ترکیه، امارت و افغانستان داشته است.

در مورد سهم از بازار این کشورها نیز ایران با سهم ۳۳ درصدی از بازار افغانستان، بیشترین حضور را در بازار کالایی این کشور دارد. پس از افغانستان، سهم ایران از بازار عراق نزدیک به ۱۹ درصد، از بازار ترکمنستان نزدیک به ۱۴ درصد و از بازار ارمنستان نیز حدود ۶/۴ درصد بوده است. همچنین کشورهای قزاقستان، روسیه، بحرین و عربستان چهار کشوری هستند که طی سال‌های اخیر کالاهای ایران حضور حداقلی در این بازارها داشته است. در مورد بازار روسیه گفتنی است طی یکسال اخیر وضعیت کمی بهبود یافته اما در سه کشور دیگر همچنان حضور کالای ایرانی بسیار ناچیز است.

لازم به یادآوری است به جهت سرعت تحولات سیاسی در منطقه (جنگ‌های داخلی، منازعات داخلی و خارجی)، گرچه منطقی نیست همه ظرفیت تجارت خارجی ایران در کشورهای همسایه متمرکز شود، اما با ظرفیت‌هایی که کشورهای همسایه دارند، می‌توان با افزایش توان صادراتی کشور، همچنین با صادرات خدمات (گردشگری، ترانزیت و ایجاد هاب‌های انرژی و ...) بیشترین سود را از همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه عاید کشورمان کرد.

«نود اقتصادی»

ارسال نظر: