ترفندهای جدید برای گرانفروشی مرغ

کدخبر: 2366908

گزارش جدید از محصولات پروتئینی بازار حاکی است، قیمت مرغ در فروشگاه‌ها کمتر شده و درمحدوده ۲۸ هزار تومان است، اما فروشگاه‌ها برای فرار از جریمه تعزیرات قطعات مرغ را به قیمت بسیار بالاتری می‌فروشند.

بررسی میدانی از بازار محصولات پروتئینی حاکی است، قیمت مرغ در بازار کیلویی 28 هزار تا 30 هزار تومان به فروش می‌رسد و این قیمت با آنچه که مسئولان در رسانه‌ها از کنترل قیمت خبر می‌دهند، فاصله دارد.

مسئولان می‌گویند، قیمت مرغ را به 18 هزار و 500 تومان رسانده‌ایم، اما در حقیقت مرغ به این قیمت را تنها عده‌ای معدود دسترسی دارند.

گزارش‌ها حاکی است در یک منطقه بزرگ تهران تنها یک فروشگاه مرغ دولتی عرضه می‌کند که با تشکیل صف‌های طولانی در یکی دو ساعت تمام می‌شود و بقیه مردم باید نیاز خود را از بازاری که به قیمت 28 تا 30 هزار تومان است خریداری کنند.

نکته دیگر اینکه مرغ در بسیاری از فروشگاه‌ها وجود ندارد و با آنها داشت، می‌گویند تعزیرات، فروش مرغ بیش از کیلویی 20 هزار و 400 تومان را مشمول جریمه کرده و ما مرغ به این قیمت پیدا نمی‌کنیم و نگران هستیم که اگر به قیمت بیشتری بفروشیم، جریمه شویم.

بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که فروشگاه‌هایی که مرغ ندارند، مرغ های قطعه قطعه شامل بال، کتف، سینه و دیگر قطعات مرغ را دارند و با قیمت‌های بالاتری نسبت به هفته گذشته می‌فروشند.

در حقیقت بازار قطعات مرغ که ظاهرا مشمول جریمه نیستند، داغ تر است و فروشگاه‌ها به جای مرغ کامل، قطعات آن را می‌فروشند.

قیمت مرغ و قطعات آن د ر منطقه 19 تهران به این شرح است:

قیمت مرغ و قطعات آن در بازار
محصول(کیلوگرم) قیمت (تومان)
مرغ 28 هزار تومان در برخی فروشگاه‌ها
ران مرغ 24500
سینه مرغ با استخوان 32500
سینه کبابی مرغ 51500
فیله مرغ 57000
کمر مرغ 36000
کتف و بال 35000
گردن مرغ 15000
دل مرغ 16000
پای مرغ 8000
سنگدان مرغ 15500
جگر مرغ 11000

افزایش اندک قیمت گوشت

قیمت گوشت در بازار اندکی میل به افزایش داشته در فروشگاه‌های بزرگ گوشت چرخ کرده را در هر کیلو 5 هزار تومان افزایش داده‌اند و قیمت گوشت منجمد هم کیلویی 3 هزار تومان بیشتر شده است.

به نظر می رسد فروشگاه‌ها زمانی که دستشان برای افزایش قیمت محصول اصلی بسته می‌شود، روی محصولات فرعی آن محصول برای افزایش قیمت مانور می‌دهند، بالا بردن قیمت گوشت منجمد و گوشت چرخ کرده و نیز قطعات قیمت مرغ از آن جمله است.

جدید ترین قیمت گوشت، ماهی و قارچ امروز شنبه در بازار منطقه 19 تهران به این شرح است:

قیمت گوشت، ماهی و قارچ در تهران
محصول(کیلوگرم) قیمت(تومان)
گوشت گوساله 100 هزار
گوشت ران گوساله 110 هزار
چرخ کرده گوساله 90 هزار
گوشت منجمد 85800
گوشت گوسفندی 125 هزار
ماهی تیلاپیا 110 هزار
ماهی قزل آلا 45 هزار

عوامل افزایش قیمت محصولات پروتئینی

قیمت محصولات پروتئینی به ویژه مرغ در ماههای و در یک هفته گذشته عمدتا به دلیل افزایش قیمت نهاده هایی مانند ذرت، جو و سویا که هزینه اصلی تولید این محصولات را در بر میگیرد، افزایش یافت.

علاوه بر آن در افزایش قیمت مرغ بیماری نیوکاسل که در برخی مرغداری‌ها شایع شد و نیز بیماری آنفلوآنزا که خود سازمان دامپزشکی کشور به طور مستقیم اعلام کرد، تاثیر داشت.

سازمان دامپزشکی کشور حتی برای جلوگیری از بیماری آنفلوآنزا دستورالعمل هایی را برای استانها ابلاغ کرد.

وابستگی به نهاده بلای جان تولید

خوراک دام و طیور 70 درصد در قیمت تمام شده تولید نقش دارد و بیش از 70 درصد هم در تامین این نهاده ها وابسته به واردات هستیم بنابراین باعث می شود که قیمت در داخل افزایش یابد.

عواملی مانند سوء مدیریت در توزیع، فساد و احتکار و رانت هم در ماههای اخیر باعث قیمت‌های نجومی این نهاده‌ها و متعاقب آن افزایش هزینه های تولید و رشد قیمت محصولات پروتئینی در بازار شده است.

به گفته نمایندگان مجلس که اصلاح خرید تضمینی کالاهای کشاورزی را در مجلس مطرح کرده‌اند: امسال کشور به حدود 9 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی با نرخ ارز 4200 تومانی نیاز دارد. 6.4 میلیارد دلار مربوط به واردات کالاهای اساسی و2.5 میلیارد دلار برای واردات دارو است. این در حالی است که سال گذشته رقم تخصیص ارز دولتی 11 میلیارد دلار و سال قبل‌تر از آن 14 میلیارد دلار بود.

در حال حاضر تنها 5 قلم کالای اساسی ارز دولتی میگیرند و دولت به روغن خام، دانههای روغنی، کنجاله سویا، جو و ذرت ارز 4200 تومانی می‌دهد.

نیاز سالانه به ذرت 11 میلیون و 500 هزار تن است که یک میلیون و 100 هزار تن آن تولید است و این نشان می‌دهد که 10 میلیون و 400 هزار تن واردات باید صورت گیرد.

نیاز کلی کشور به جو 6 میلیون و 900 هزار تن است، 700 هزار تن آن ذخایر است و 3 میلیون تن آن تولید داخل است و این یعنی کشور به 3 میلیون و 200 هزار تن جو وارداتی نیاز دارد.

در مورد کنجاله سویا نیاز کلی کشور 4 میلیون و 200 هزار تن است، یک میلیون تن آن ذخیره است و در داخل یک میلیون و 950 هزار تولید میشود که نیاز به واردات این کالا یک میلیون و 250 هزار تن است.

نیاز کشور به دانه‌های روغنی 3 میلیون و 400 هزار تن است که بر این اساس تولید کشور 400 هزار تن است و مابقی بایستی از طریق واردات تأمین شود. در مورد روغن خام نیاز کشور 2 میلیون و 200 هزار تن است که 600 هزار تن آن از ذخیره و 600 هزار تن تولید داخل است و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود.

سیاست های کلی کشاورزی و همچنین اقتصاد مقاومتی، دولت را مکلف کرده است تا کشور را از واردات این محصولات بی نیاز کند. ابلاغ این سیاست کلی اگرچه به صورت قانونی در سال 91 صورت گرفته است، اما خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی از آرمان های نخستین در انقلاب اسلامی بوده و در سخنان امام هم بارها بر آن تاکید شده و در دولت های مختلف برای ان مثلا برنامه ریزی پنج ساله و ده ساله شده است!

براساس ماده 31 قانون برنامه ششم دولت موظف بوده است برای تحقق سیاست های کلی فوق‌الذکر تا پایان سال 1400 در محصولات اساسی کشاورزی خودکفا شود.

اعتراف وزیر جهاد کشاورزی به مشکلات خوراک دام و طیور

کاظم خا وازی وزیر جهاد کشاورزی شب گذشته در دیدار با آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در قم اظهار کرد: در مورد مواد پروتئینی همچون گوشت قرمز، مرغ، ماهی و میگو از نظر تولید مشکل خاصی نداریم، اما برای تأمین مواد خوراکی آنها که از خارج از کشور وارد می‌شوند دچار محدودیت هستیم و به سختی آنها را تأمین می‌کنیم.

وی افزود: همین وابستگی به نهاده‌های دامی وارداتی سبب گران شدن نرخ گوشت مرغ در کشور شده است چرا که ذرت و کنجاله باید با هم به مصرف مرغداری‌ها برسد و کنجاله از خارج از کشور وارد می‌گردد دچار این مشکل شده‌ایم.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: