چگونه طلای اصل را از طلای تقلبی تشخیص دهیم؟

کدخبر: 2366944

از زمانی که طلا و جواهر را به عنوان وسایل زینتی می‌شناسیم، به یاد می‌آوریم که مدل‌های تقلبی و غیر واقعی آنها نیز وجود داشته است و در بازار فروخته می‌شوند. نقره را به جای طلای سفید می‌فروشند، طلای تقلبی را به جای طلای دست دوم به فروش می‌رساند، بر روی فلزات تقلبی حک طلا را می‌زنند و از سنگ‌های جعلی به جای سنگ های قیمتی واقعی در ساخت جواهر استفاده می‌کنند. بنابراین بسیار مهم است که هنگام خرید انگشتر طلا، دستبند طلا، گردنبند طلا، گوشواره یا هرگونه طلا و جواهر دیگر، بدانید که تقلبی هستند یا اصل.

نسیم آنلاین : از زمانی که طلا و جواهر را به عنوان وسایل زینتی می‌شناسیم، به یاد می‌آوریم که مدل‌های تقلبی و غیر واقعی آنها نیز وجود داشته است و در بازار فروخته می‌شوند. نقره را به جای طلای سفید می‌فروشند، طلای تقلبی را به جای طلای دست دوم به فروش می‌رساند، بر روی فلزات تقلبی حک طلا را می‌زنند و از سنگ‌های جعلی به جای سنگ های قیمتی واقعی در ساخت جواهر استفاده می‌کنند. بنابراین بسیار مهم است که هنگام خرید انگشتر طلا، دستبند طلا، گردنبند طلا، گوشواره یا هرگونه طلا و جواهر دیگر، بدانید که تقلبی هستند یا اصل.

در این مقاله قصد داریم تا لیستی از ساده‌ترین روش‌ها را جمع آوری کنیم تا با کمک آنها بتوانید جعلی یا واقعی بودن طلا و جواهر را بررسی کنید. برخی از این روش‌ها را می‌توانید برای طلا و جواهری که در خانه دارید امتحان کنید و برخی دیگر را در طلافروشی امتحان کنید و از اصل بودن طلایی که قرار است بخرید، مطمئن شوید. با آگاهی از این روش‌ها و رفتن سراغ طلا فروشان معتبر دیگر نگرانی بابت  خرید طلای دست دوم نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید به جواب سوال چگونه چگونه طلای دست دوم بخریمبرسید.

کد حک شده روی طلا

البته که ساده‌ترین راه برای تشخیص اصل بودن و تقلبی بودن طلا، کدی است که روی طلا حک می‌شود. اطلاعات مربوط به کد فلزات مختلف را می‌توانید به راحتی در اینترنت پیدا کنید. پس از اینکه کد را پیدا کردید، تنها کاری که باید انجام شود مقایسه آن با آن کدی است که روی طلا حک شده است. اعداد روی طلا باید خوانا باشند، در غیر این صورت بهتر است ریسک نکنید و از خرید چنین کالایی خودداری کنید.

برای اینکه میزان طلای به کار رفته در کالایی که قرار است بخرید را تشخیص دهید، باید بعد از رقم دوم روی طلا یک ویرگول قرار دهید. عددی که به دست می‌آید، میزان فلز گران‌بهای به کار رفته در طلا و جواهر را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، عدد حک شده روی طلا 925 است که این به این معنی است که 92.5٪ از طلا را فلز گران‌بها تشکیل داده است.

آهن ربا

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که افراد کلاهبردار در ساخت طلا به کار می‌برند، این است که در ساخت طلا درصد زیادی از آن را فلزاتی مانند آهن قرار می‌دهند. طلا و جواهری که میزان زیادی از ماده اولیه آن را فلزات گران‌بها تشکیل می‌دهد، به هیچ وجه خاصیت مغناطیسی ندارد. به همین دلیل، اگر قصد خرید طلا و جواهر از طلافروشی دارید حتما با خود آهن ربا ببرید و فلز آن را امتحان کنید.

خرابی‌های ظاهری

نقره و پلاتین بسیار شبیه به هم هستند و به همین دلیل، افراد سودجو می‌توانند به راحتی به جای پلاتین از نقره در ساخت طلا و جواهر استفاده کنند. طلا و جواهر جعلی و ساخته شده از نقره، سایه سیاه رنگی به خود می‌گیرند و انعطاف پذیری کمتری دارند؛ این در حالی است که پلاتین چنین خواصی ندارد.

در صورت ماندن طلا و جواهر اصل بر روی کاشی و سرامیک خیس هیچ اثری از رنگ روی کاشی‌ها باقی نمی‌ماند، این در حالی است که طلای تقلبی روی کاشی‌های خیس رنگ سیاه و خاکستری پس می‌دهد.

ید

یک قطره ید را می‌توانید روی طلای ساخته شده از پلاتین بزنید، اگر رنگ روی طلا مشخص شد نشانه این است که طلا تقلبی است و اگر تغییر نکرد نشانه این است که کد حک شده روی طلا در بالاترین حد خود قرار دارد.

سرکه

طلا و جواهر تقلبی خیلی زود در سرکه تغییر رنگ می‌دهد و سیاه می‌شود. به همین دلیل است که برای بررسی اصل بودن کالا، کمی سرکه در یک لیوان می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا طلا برای مدت 5 دقیقه در آن بماند.

آمونیاک

آمونیاک وقتی روی هر فلزی قرار می‌گیرد، باعث سیاه شدن آن می‌شود. این اتفاق در مورد پلاتین پیش نمی‌آید و می‌توانید اصل بودن و تقلبی بودن آن را با آمونیاک امتحان کنید.

سنگ های قیمتی

هر گونه سنگ قیمتی که در خانه دارید و یا اینکه در طلافروشی آن را می‌بینید، می‌توانید با روش تنفس تقلبی بودن و اصل بودن آن را امتحان کنید. تمام سنگ های قیمتی اصل هدایت حرارتی بالایی دارند و با نفس کشیدن روی آنها، نباید بخار روی آنها ایجاد شود.

این مورد را می‌توانید هنگام خرید پایه جواهر به خوبی امتحان کنید. بهترین نوع سنگ پایه جواهر را می‌توانید بر اساس بودجه انتخاب کنید و در این حین باید از اصل بودن آن مطمئن شوید. بنابراین این روش آسان می‌تواند شما را از بابت اصل بودن سنگ مطمئن کند.

زمرد

برای تعیین اصالت سنگ زمرد، باید ساختار گوهر را زیر ذره بین بررسی کنید: یک زمرد اصل دارای الگوهای لوله‌ای یا مارپیچی نیست. علاوه بر این، یک زمرد واقعی گرما را به خود جذب نمی‌کند و هر زمان که به آن دست می‌زنید باید خنک بودن را حس کنید.

زمرد یکی از زیباترین و خوش‌رنگ‌ترین سنگ های قیمتی در بازار جواهر است. شما می‌توانید با پایه جواهر و خرید آن، جواهر خود را شخصی سازی کنید و در آن زمرد را انتخاب کنید و درخشش خاصی به آن بدهید. هنگام خرید پایه جواهر و انتخاب زمرد برای تزیین آن می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید و از اصل بودن آن مطمئن شوید.

مروارید

مرواریدهای اصلی گران هستند و به همین دلیل نباید انتظار داشته باشید که کالایی که هزینه زیادی ندارد، اصل باشد. برای تعیین اصالت مروارید، کافی است آن را با دندان بررسی کنید. اگر مروارید را گاز بگیرید، احساس خواهید کرد که مانند شن و ماسه زیر دندان خورد می‌شود. مرواریدهای مصنوعی چنین خصوصیاتی ندارند.

از امتحان کردن نترسید، چرا که قرار است هزینه‌ی زیادی برای خرید طلا و جواهر پرداخت کنید. مروارید نیز یکی از گران‌ترین سنگ های قیمتی است که بر روی جواهر و پایه جواهر استفاده می‌شود.

کهربا

یک تکه کهربا را درون لیوان با آب نمک قرار دهید (3 قاشق چای‌خوری نمک کافی خواهد بود.) یک سنگ ساخته شده از شیشه یا پلاستیک و همچنین "کهربا" ساخته شده از رزین، بلافاصله در آب ته‌نشین می‌شود. از طرف دیگر، کهربا اصل روی آب شناور خواهد ماند، زیرا تراکم آن کمتر از تراکم آب نمک است.

همچنین می‌توانید کهربا را با پارچه پشمی مالش دهید - اگر "شوک الکتریکی" ایجاد شد و گرد و غبار و دیگر ذرات هوا را به خود جذب کرد، بدانید که اصل نیست و تقلبی است.

روش‌هایی که عنوان کردیم را می‌توانید هنگام خرید و بعد از خرید امتحان کنید، اما مواردی وجود دارد که باید هنگام خرید طلا و جواهر دقت کنید تا تحت کلاهبرداری قرار نگیرید.

آیا می‌توانید طلا را برگردانید؟

طلافروشی‌ها و وب‌سایت‌های معتبر مانند دیورس، این حق را برای شما قرار می‌دهند که طلا را طی یک بازه مشخص بازگردانید. دلایل بسیاری برای برگرداندن طلا وجود دارد، که یکی از مهم‌ترین آنها این است که آن را برای هدیه خریده باشد و هدیه مورد پسند واقع نشده باشد. فروشندگان کار درست به شما اجازه می‌دهند تا طلا را به آنها برگردانید و اگر این را در فروشگاهی مشاهده نکردید، بهتر است خرید خود را کنسل کنید.

آیا طلا و جواهر فاکتور و شناسنامه دارد؟

خرید طلا و جواهر بدون فاکتور و شناسنامه، خود مصداق بارز کلاهبرداری است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. شناسنامه و گواهی طلا، اصل بودن آن را تایید می‌کند و کار شما را هنگام خرید راحت می‌کند.

در نهایت هنگام خرید طلا و جواهر، علاوه بر دقت بالا، باید بدانید که چگونه طلا و جواهر اصل را تقلبی تشخیص دهید و آشنایی با این روش‌ها، کمک می‌کند که پول خود را برای جنس تقلبی هزینه نکنید.

منبع: وبلاگ سایت دیورس

ارسال نظر: