سرانجام وطن‌فروش

کدخبر: 2367203

حکم اعدام روح‌الله زم به تایید دیوان عالی کشور رسید. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌ قضائیه در جریان نشست خبری روز گذشته خود گفت: دیوانعالی کشور حکم دادگاه عمومی و انقلاب درباره روح‌الله زم را تایید کرد. 

حکم اعدام روح‌الله زم به تایید دیوان عالی کشور رسید. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌ قضائیه در جریان نشست خبری روز گذشته خود گفت: دیوانعالی کشور حکم دادگاه عمومی و انقلاب درباره روح‌الله زم را تایید کرد.

دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات زم، ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات نامبرده را توأم با هم، از مصادیق افساد فی‌الارض دانسته و بدین جهت برای مشارالیه حکم اعدام صادر کرده بود؛ همچنین دادگاه مزبور برای چند مورد دیگر از اتهامات منتسب به زم که در زمره مصادیق افساد فی‌الارض نبوده، مجازات حبس تعیین کرده بود.

بر این اساس اتهامات زم عبارت بود از: «افساد فی‌الارض» در بازه زمانی سال ۹۵ تا زمان دستگیری از طریق ارتکاب جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، نشر اکاذیب به طور گسترده، معاونت در تخریب، معاونت در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور، تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یکی از کشور‌های منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه در ابتدای سال ۹۷ تا زمان دستگیری، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در نیمه دوم اسفندماه سال ۹۶ تا زمان دستگیری، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی، مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام، عضویت و همکاری با کانال معاند سحام با هدف بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی‌ماه سال ۹۶، مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده با هدف بر هم زدن امنیت کشور، مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده، توهین به مقدسات اسلام، تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی.

دستگیری حیرت‌انگیز!

۲۲ مهر سال 98 سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای خبر از دستگیری روح‌الله زم، مدیر سایت خبری آمدنیوز داد. در این اطلاعیه آمده بود: «نامبرده به‌رغم اینکه تحت هدایت سرویس اطلاعاتی فرانسه و حمایت و پشتیبانی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و مرتبط با سایر سرویس‌های اطلاعاتی قرار داشت و به صورت شبانه‌روزی با روش‌های پیدا و پنهان و در پوشش‌های گوناگون و چندلایه مورد حفاظت قرار می‌گرفت، در دام فرزندان ملت ایران در سازمان اطلاعات سپاه افتاد».

خبر دستگیری روح‌الله زم از همان ساعات اولیه مثل بمب ترکید و بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج از کشور پیدا کرد. روح‌الله زم با هدایت کانال تلگرامی‌اش نقشی غیرقابل انکار در عمده آشوب‌های سال ۹۶ داشت و تبدیل به مهم‌ترین تریبون شایعه‌پراکنی گروه‌های ضدانقلاب شده بود و در اواخر فعالیت آمدنیوز، این کانال حتی حلقه وصل و هماهنگی گسترده میان طیف‌های مختلف اپوزیسیون و برانداز شده بود.

زم که در زمان فعالیتش سعی می‌کرد با در پیش گرفتن استراتژی‌های گمراه‌کننده خبری-رسانه‌ای، فضای تردید و شکاف اجتماعی را در همه سطوح بالا ببرد، نهایتا یکباره در دام نیرو‌های امنیتی افتاد و خبر دستگیری او موجی از بحث‌ها و گمانه‌های سیاسی را به ‌وجود آورد.

در این میان نحوه عملیات پیچیده دستگیری موسس آمدنیوز که از سوی سرویس امنیتی فرانسه تحت محافظت شدیدی قرار گرفته بود-تا جایی که حتی برنامه‌های سفر او را تنظیم می‌کرد که کجا برود و کجا نرود- یکی از مباحثی بود که برای کارشناسان و تحلیلگران امنیتی همچنین حامیان خارجی زم شگفت‌انگیز و بهت‌آور بود.

علاوه بر حمایت‌های سرویس ویژه امنیتی فرانسه، روح‌الله زم نیز شخصا در تنها ویدئویی که بعد از دستگیری‌اش منتشر شد به صورت تلویحی اعلام کرد از سوی آمریکا، اسرائیل، عربستان و ترکیه حمایت می‌شده است: «فکر نمی‌کردم بازداشت شوم؛ مجموعا اعتماد به دولت‌ها اعتماد صحیحی نیست، مخصوصا دولت‌هایی مثل آمریکا، اسرائیل، عربستان و ترکیه که نشان می‌دهند با جمهوری اسلامی رابطه خوبی ندارند».

نقاط قوت عملیات دستگیری زم

برجسته‌ترین و مهم‌ترین جنبه دستگیری روح‌الله زم به مسیر بعد از دستگیری‌اش باز می‌گردد، به گونه‌ای که در این عملیات، شخصی کلیدی در پروژه ناامن‌سازی ایران که رسانه تحت مدیریتش مرجعیتی بی‌رقیب در میان رسانه‌های ضدانقلاب پیدا کرده بود، در خارج از کشور دستگیر شد. از سوی دیگر بعد از دستگیری حراست از او به شکلی حساب‌شده مدیریت شد که حتی در محافل خصوصی سیاسیون هم هیچ‌گونه اطلاعاتی از جریان بازجویی‌های وی درز نکرد.

همین باعث شد با عدم نشر محتوای این بازجویی‌ها، شبکه ضدانقلاب داخلی که ارتباط مستمر و بالایی با وی داشته است و این ارتباط از طریق جریانات ضدانقلاب خارج‌نشین نیز تقویت می‌شده است نسوزد.

با این اوصاف بعد از گذشت چند ماه و طی شدن مسیر، بهمن 98 سرانجام علی القاصی‌مهر، دادستان تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد کیفرخواست روح‌الله زم صادر شده و دادگاه وی آغاز خواهد شد تا سرانجام انتظارها برای بازگشایی جعبه سیاه این پرونده مهم امنیتی در فضای عمومی بعد از ماه‌ها بازجویی، به پایان برسد.

در دادگاه چه گذشت؟

دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات زم طی ۶ جلسه به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به صورت علنی با حضور مستشار، وکیل مدافع زم و نماینده دادستان در اجرای مواد ۳۵۲ و ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری برگزار شد. نخستین جلسه دادگاه مزبور ۲۱ بهمن ۹۸ و ششمین و آخرین جلسه آن در تاریخ ۲۰ خرداد ۹۹ برگزار شد.

زم در جلسات دادگاه خود اقاریر و اعترافات قابل تاملی داشت؛ از جمله آنکه اعتراف کرد لیدر اغتشاشات دی‌ماه 96 بوده که در نتیجه آن تعدادی از هموطنان‌مان به واسطه اعمال تروریستی عناصر مزدور وابسته به بیگانه جان خود را از دست دادند.

اولین جلسه دادگاه زم به جزئیات اتهامات نامبرده بر اساس اقاریر وی اختصاص پیدا کرد. وزیری، نماینده دادستان در این جلسه با اشاره به اهم نیازهای سرویس جاسوسی یکی از کشورهای منطقه که منجر به راه‌اندازی کانال آمدنیوز شد، گفت: راه‌اندازی کانال با محتوای ضدامنیتی، معرفی محل طرف‌های درگیر در سوریه، تردد فرماندهان ایرانی در سوریه و بویژه تردد حاج قاسم سلیمانی برای‌شان مهم بوده است که امکان صحت‌سنجی برخی اخبار به وسیله متهم صورت می‌گرفت. نماینده دادستان افزود: متهم اقرار می‌دارد به مدت ۲ سال با سازمان اطلاعاتی موصوف همکاری داشته و ۱۸۷۷ خبر و اطلاعات نهان و آشکار با رویکرد ضدیت با نظام از منابع خود جمع‌‌آوری و برای آن ارسال کرده است و به مدت ۲ سال مجموعا مبالغی به صورت یورو، در ترکیه، بارسلون و برلین به او پرداخت شده است. وی گفت: وی هزار و ۱۰۹ مورد از جمله مختصات مقر نیرو‌ها در سوریه و تردد فرماندهان را برای این سرویس جاسوسی ارائه کرده است.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم مردم را به تحریک، شورش، درگیری، اقدامات خشونت‌آمیز و شایعه‌پراکنی تشویق می‌کرد. متهم در اظهاراتش گفته که در انتشار اخبار، عملیات روانی مدنظر بوده است. همچنین متهم در ۱۴۹۴ مورد مبادرت به تبلیغ رسانه‌های اپوزیسیون کرده و در ۱۳۵ مورد از جریانات تکفیری و قومیتی حمایت کرده است. نماینده دادستان عنوان کرد: زم ابزاری در دست سرویس جاسوسی و اطلاعاتی یکی از کشور‌ها برای شعله‌ور کردن اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ بود و پس از اینکه کانال آمدنیوز به دلیل انتشار محتوای خشونت‌آمیز از سوی تلگرام مسدود شد، سرویس جاسوسی، کانال صدای مردم را جایگزین آن کرد و در اختیار متهم قرار داد.

وزیری بیان کرد: کانال صدای مردم از طریق آموزش ساخت سلاح و تحریک افراد به ارتکاب اعمال مجرمانه با انتشار ۲۲۵ پست و متن آموزش ساخت ادوات جنگی و جنگ‌های درون‌شهری و حمایت از کمپین‌های توزیع خشونت، مردم را به درگیری با نیرو‌های نظامی و انتظامی تشویق کرد که زمینه‌ساز مجروحیت و کشته شدن تعدادی از هموطنان شد.

وی در ادامه با اشاره به نحوه برقراری ارتباط متهم با سرویس جاسوسی فرانسه پس از اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ عنوان کرد: روح‌الله زم پس از این، با ۲ نفر از افسران سرویس اطلاعاتی فرانسه در ساختمان پلیس فرانسه دیدار می‌کند که متهم خواستار ایجاد تیم حفاظت در فرانسه و تامین هزینه‌ها در ازای موافقت جهت همکاری با سرویس مذکور علیه جمهوری اسلامی می‌شود.

نماینده دادستان گفت: متهم از طریق کانال آمدنیوز در طول ارتباط با سرویس فرانسه بیش از ۷۳۰ خبر در مسائل امنیتی، سیاسی، تحریم‌ها و... انتشار داده است. وزیری در ادامه با اشاره به نقش متهم در تشکیل و سازماندهی شورایی با عنوان رسانه‌های مبارز که متشکل از ۲۹ رسانه برانداز بوده است، گفت: متهم ریاست این شورا را برعهده داشت.

زم در دومین جلسه دادگاهش اظهار کرد: پس از مکالمه روحانی و مکرون از پلیس فرانسه با من تماس گرفتند و گفتند که در خطر ترور هستی و 6 یا 7 جلسه طول کشید تا من را بشناسند و حدود ۴ یا ۵ ماه این رفت و آمد‌ها ادامه داشت و ایمیل دادند که گزارشات را درباره اخبار خودت ارسال کن. گزارشات را ارسال کردم.

زم افزود: حفاظت نامحسوس گذاشتند تا اینکه آدرس خانه، تلفن، کارت‌های بانکی و مشخصاتم در سایت‌های داخلی منتشر شد. پس از آن آدرس را به پلیس دادم و ۲۴ ساعت بعد خانه من را عوض کردند و تیم حفاظت سنگینی قرار دادند و هر ۲ ماه یک بار با من قرار می‌گذاشتند. تعیین وضعیت حفاظت می‌کردند و به من گفتند که بعد از مکرون سنگین‌ترین تیم حفاظت برای تو است. درباره شرایط ایران با من مشورت می‌کردند و درباره تحلیل وضعیت صحبت می‌کردیم.

در جلسه سوم دادگاه اتهامات زم مبنی بر هدایت و لیدری اغتشاشات سال 96 بررسی شد و مورد تایید متهم قرار گرفت همچنین متهم در بخشی از اقرارش گفته که اعلام زمان و مکان عملیات‌های سوریه و تردد فرماندهان مخصوصا سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی جزو ماموریت‌هایش بوده است. در جلسه چهارم دادگاه زم به اقاریر روح‌الله زم به نقش داشتن در شکل‌گیری شورای ۲۹ رسانه برانداز و همچنین نقش زم در اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی به صورت گسترده بعد از دی‌ماه ۹۶ تا اواسط سال ۹۷ پرداخته شد.

در جلسه پنجم دادگاه زم، توانا محمدی مدیر فنی کانال معاند آمدنیوز، اعلام کرد: به دستور زم قرار بود برای زدن یک پایگاه سپاه به صورت پایلوت ۵۰۰ هزار دلار و پس از آن برای بقیه جا‌ها ۲ میلیون دلار دریافت کنم. خواسته زم ساخت پهپاد و موشک و زدن آنها به مراکز حساس کشور بود.

«روزنامه وطن امروز»

ارسال نظر: