مدیریت را سیل برد!

کدخبر: 2367204

چند روزی است که استان‌های جنوبی درگیر سیل هستند و مردم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. در این شرایط در حالی که باید قوه مجریه حضور پررنگی در مناطق سیل‌زده داشته باشد، مسؤولان سایر قوا به همراه نیروهای جهادی در این مناطق مستقر شده‌اند و در حال بررسی خسارات، پیگیری دلایل بروز آبگرفتگی و کمک به آسیب‌دیدگان ناشی از سیل در شهرهای جنوبی هستند.

چند روزی است که استان‌های جنوبی درگیر سیل هستند و مردم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. در این شرایط در حالی که باید قوه مجریه حضور پررنگی در مناطق سیل‌زده داشته باشد، مسؤولان سایر قوا به همراه نیروهای جهادی در این مناطق مستقر شده‌اند و در حال بررسی خسارات، پیگیری دلایل بروز آبگرفتگی و کمک به آسیب‌دیدگان ناشی از سیل در شهرهای جنوبی هستند.

دستور رئیس قوه قضائیه به رئیس سازمان بازرسی کل کشور برای بازدید از مناطق سیل‌زده، نشان می دهد بحران سیل و آبگرفتگی‌های شهرهای جنوبی فراتر از فاجعه است. طبق اظهارات حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور که از مناطق درگیر سیل بازدید و از نزدیک با ساکنان شهرهای جنوبی دیدار کرده، موضوع آبگرفتگی مشکلی است که خوزستانی‌ها هر ساله با آن مواجهند. این البته تنها بخشی از مشکلاتی است که ساکنان این مناطق با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ چرا که در کنار توسعه نیافتگی در بحث زیرساخت‌ها، حل معضل بیکاری و رفع مشکلات معیشتی از مهم‌ترین مطالبات ساکنان شهرهای جنوبی از مسؤولان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور که در ادامه سفر به استان خوزستان به شهرستان ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) عزیمت کرده است، بعد از بازدید میدانی از مناطق مختلف، طی نشستی با مدیران این شهرستان و تعدادی از مدیران استان خوزستان گفت: مشکلات اساسی استان خوزستان را می‌توان در ۳ مساله و موضوع خلاصه کرد که یکی موضوع آب و فاضلاب است. علاوه بر شبکه فاضلاب، خود آب شرب هم یکی از مشکلات استان خوزستان است. برخی مناطق استان خوزستان و حتی بخش‌هایی از شهر اهواز دارای آب شرب آلوده هستند.

وی با اشاره به مشکلات فاضلاب شهر‌های استان خوزستان گفت: مشکل فاضلاب مختص به اهواز نیست و شهر‌های دیگر استان خوزستان هم با این مشکل مواجه هستند. امروز از شهر‌های آبادان و خرمشهر نیز درخواست داشتند مشکلات فاضلاب این شهر‌ها را نیز بررسی کنیم، بنابراین باید فکری جدی برای آب آشامیدنی و فاضلاب استان خوزستان شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان با بیان اینکه مشکل اصلی دیگر استان خوزستان موضوع اشتغال است، خاطرنشان کرد: طی 2 روز اخیر هر جا برای بازدید رفتیم، اشتغال مطالبه عمومی بود؛ در حالی‌ که مأموریت ما راجع به موضوع آبگرفتگی است. اشتغال هم از حقوق عامه است، باید زمینه اشتغال برای شهروندان فراهم شود بویژه در منطقه‌ای که ۲۳ واحد پتروشیمی فعال است که خودش زمینه اشتغال است.

وی با اشاره به فقر بخشی از مردم استان خوزستان گفت: در منطقه کمپ بی ‌(شهرک صباغان بندر امام خمینی) صحنه‌هایی را از زندگی مردم شاهد بودیم که بسیار تأسف انگیز بود. نمی‌دانم آیا فرماندار یا استاندار، این مناطق را دیده‌اند؟! اینکه کنار این ‌همه ثروت ملی، شاهد این سطح از فقر باشیم باید مایه خجالت مسؤولان باشد.

درویشیان گفت: وظیفه قوه‌ قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور بررسی کوتاهی‌ها و قصور‌ها و برخورد قانونی با عاملان این کوتاهی‌هاست، ولو آنکه ۱۰ سال از آن گذشته باشد. به ‌هر حال آنچه مشخص است اینکه اینجا حقوق مردم تضییع ‌شده است و عامل این تضییع باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره راه‌حل رفع این مشکلات هم گفت: راهکار اول این است که باید یک بررسی فوری در مناطقی که یک نمونه‌اش را الان در بندر امام‌خمینی(ره) بازدید کرده‌ایم، صورت بگیرد و با کمک منطقه ویژه، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام و... با فوریت مشکلات این مناطق حل شود. سازمان بازرسی هم از مرکز، اعتبارات استان خوزستان نظیر عوارض آلایندگی و اختصاص ۳ درصد درآمد نفت را پیگیری می‌کند. وی ادامه داد: موضوع دیگری که سازمان پیگیری می‌کند، تسریع در پرداخت علی‌الحساب به خسارت دیدگان سیل با اولویت کسانی که بیشترین خسارت را دیده‌اند، است. قرار شده است بنیاد مسکن این موضوع را دنبال کند و دولت هم امروز مبلغی را پیشنهاد داده که قرار است فردا بررسی شود. البته آن مبلغ دردی از مردم این منطقه دوا نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان تأکید کرد: باید مشکلات سکونتگاه‌هایی مانند کمپ بی ‌و چمران حل شود. استاندار و فرماندار باید پیگیری کنند تا مشکلات این مناطق برطرف شود. اگر نیاز به اصلاح قانون و مصوبه دولت دارد، باید پیگیری شود. نمی‌شود ۳۰ سال این مردم با این حجم از مشکلات در این مناطق زندگی کنند.

حجت‌الاسلام درویشیان در دیدار با حجت‌الاسلام ‌والمسلمین موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با اشاره به حادثه سیل در استان خوزستان گفت: به خاطر سیل و آبگرفتگی که سال گذشته اتفاق افتاد به تمام بازرسی‌های کل کشور و بویژه بازرسی کل استان خوزستان مأموریت داده‌ایم درباره این موضوع ورود کنند و گزارش مفصل آن به همراه پیشنهاد‌های سازمان جهت رفع این مشکل برای مسؤولان ذی‌ربط ارسال ‌شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه مشکل آبگرفتگی و سیل در استان خوزستان با استان‌های دیگر متفاوت است، خاطرنشان کرد: طبق گزارش مسؤولان استانی، طرح اصلاح فاضلاب اهواز و کارون از سال ۸۵ کلید خورده ولی متأسفانه تا امروز تنها ۴۰ درصد پیشرفت کار داشته‌ایم. وی درباره بودجه اختصاص ‌یافته به طرح فاضلاب اهواز گفت: دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به طرح اصلاح فاضلاب اهواز نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است. قرار بود ۵۰ میلیون یورو امسال و ۵۰ میلیون یورو سال آینده تخصیص داده شود که البته بخش زیادی از این بودجه تخصیص داده نشده است، البته طبق بررسی ما، این مبلغ هم کفاف رفع مشکلات فاضلاب اهواز و کارون را نمی‌دهد. حجت‌الاسلام ‌والمسلمین درویشیان تصریح کرد: یک مشکل فاضلاب اهواز در حوزه آب‌های سطحی است که شهرداری مسؤول آن است، البته بین شهرداری و آب و فاضلاب در این باره اختلاف است. فارغ از این اختلاف‌نظر، سازمان بازرسی معتقد است باید ۲ اقدام صورت بگیرد؛ یکی در کوتاه‌مدت است که اگر مجدد بارندگی اتفاق افتاد پیش‌بینی‌های لازم صورت بگیرد و ستاد بحران استان سریع فعال شود. در ساختار ستاد بحران نیز اشکالاتی وجود دارد و متأسفانه هنوز پیوست استانی قانون مدیریت بحران تصویب نشده که سازمان این موضوع را دنبال می‌کند چرا این کار انجام ‌نشده است. اینها آمادگی و راهکار موقتی است که با توجه به پیش‌بینی‌ها درباره احتمال ادامه بارندگی‌ها، این موضوعات حائز اهمیت است. وی در تشریح راهکار بلندمدت برای حل مشکل استان خوزستان گفت: اقدامات بلندمدت هم رفع مشکل اصلی یعنی اعتبارات است. سازمان بازرسی این موضوع را از ۲ منشأ قانونی که حق مردم و استان است، دنبال می‌کند که یکی اختصاص ۳ درصد از درآمد نفتی به استان است که بخش زیادی پرداخت ‌نشده است.

وی افزود: موضوع دیگر بحث عوارض آلایندگی واحد‌های نفت و گاز در استان است که تا سال ۹۶ به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان پرداخت ‌نشده است که باید بررسی کنیم از سال ۹۶ تا امروز چقدر است و چرا پرداخت ‌نشده. ما معتقدیم اگر حتی ۲۰ درصد این اعتبارات پرداخت ‌شده بود شاید امروز اهواز با این مشکلات مواجه نبود.

وی ادامه داد: قرار است در جلسه‌ای با حضور استاندار مسائل و مشکلات استان مجدد بررسی و جمع‌بندی سازمان مطرح شود و آنچه مربوط به استان است اگر در استان قابل‌حل است، تصمیم‌گیری شود و آنچه مربوط به دستگاه‌های ملی است از طریق دستگاه‌های ملی پیگیری کنیم و اگر کوتاهی و قصوری هم در دستگاه‌ها صورت گرفته، آن را هم بنا به دستور رئیس قوه ‌قضائیه پیگیری می‌کنیم تا اگر محرز شد حتما پیگرد قانونی انجام شود.

وی با اشاره به بازدید از مناطق سیل‌زده گفت: ما از چند منطقه بازدید کرده‌ایم و امروز هم برنامه بازدید از شهر‌های دیگر استان در دستور کار است. عمده حرف مردم در این بازدید‌ها این است که مشکل‌شان برطرف شده و برای خسارت‌ها فکری شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اهواز هم در این دیدار با بیان مشکلات عدیده استان خوزستان به موضوعاتی مانند آب آشامیدنی و فاضلاب شهر‌ها و روستا‌های استان، نرخ بیکاری، ریزگرد، استفاده از نیرو‌های بومی در شرکت‌های نفتی، حل مشکلات هفت‌تپه و... اشاره کرد و دغدغه رهبر معظم انقلاب و مسؤولان دلسوز نظام را رسیدن مردم شریف استان به حق‌شان دانست و گفت: آب، فاضلاب و اشتغال ۳ مشکل اصلی استان است و باید به همت و توجه مسؤولان و نگاه کارشناسی و روحیه جهادی، حل‌و‌فصل شود.

دولت به وعده‌های حل مشکلات خوزستان عمل نکرد

در این‌باره نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: سال‌هاست بارش باران مشکلات عدیده‌ای برای مردم این منطقه ایجاد می‌کند اما تاکنون تصمیمی درست و اقدامی جدی برای رفع این مشکل اتخاذ نشده است.

مجتبی یوسفی به سوء‌مدیریت مسؤولان استانی و شهری در رفع مشکل آبگرفتگی معابر در شهرهای استان خوزستان اشاره کرد و افزود: سال 84، 149 میلیون دلار اعتبار برای ایجاد فاضلاب اهواز و کوت عبدالله اختصاص یافت اما هنوز این مناطق از شبکه سراسری پوشش فاضلاب بی‌بهره‌اند و معلوم نیست این پول کجا هزینه شده است.

وی به ورود آب به خانه‌های مردم در پی بارندگی‌ها طی 3 سال اخیر در اهواز و خیلی از شهرهای خوزستان اشاره کرد و افزود: زندگی مردم این منطقه به دلیل عدم پوشش سراسری فاضلاب و جمع شدن آب در معابر طاقت‌فرسا شده است، چرا که هر ساله با شروع بارندگی‌ها سیل در کوچه و خیابان‌ها جاری و روانه خانه‌های مردم می‌شود. یوسفی با بیان اینکه از ۳ ماه قبل هشدارهای لازم را به مسؤولان شهری و استانی درباره احتمال آبگرفتگی معابر در سطح شهرهای خوزستان داده‌ام، گفت: مسؤولان استانی و شهری متاسفانه نسبت به رفع مشکلات مردم در مهار آب‌های سطحی اقدام جدی نداشته‌اند و این موضوع مهم را در اولویت قرار نمی‌دهند. یوسفی در پاسخ به اینکه آیا مسؤولان دولتی در این چند روزه برای رفع مشکلات مردم پای کار بودند، گفت: مردم خوزستان و شهرهای جنوبی از رئیس دستگاه قضا کمال تشکر را دارند چرا که با حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور، وی از نزدیک مشکلات مردم این منطقه را دید اما مسؤولان دولتی چون که به وعده‌های خود عمل نکردند، پاسخی ندارند. در بحران سیل خوزستان دولتی‌ها در کنار مردم نبودند.

«روزنامه وطن امروز»

ارسال نظر: