دلیل بالا رفتن قیمت میوه چیست؟

کدخبر: 2367335

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران ضمن مطرح کردن درخواست توقف صادرات میوه، گفت: «مباشران و دلالان و هر کسی که می‌تواند میوه را پای درخت خریداری می‌کند تا بتواند وارد عرصه صادرات شود و همین موضوع منجر به افزایش قیمت این محصول در بازار شده‌ است.»

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران گفت: در صورتی که جهاد کشاورزی طی روزهای جاری روند صادرات میوه را متوقف یا کنترل نکند، نمی‌توان انتظار کنترل قیمت میوه در شب عید را داشت.

«حشمت الله عسگری» افزود: اکنون صادرات میوه در کشور به شدت افزایش یافته است، باغداران از ترس سرمازدگی و یخ زدگی به صورت زودهنگام محصولات باغی را از سطح درختان برداشت می‌کنند.

وی یادآورشد: از سوی دیگر مباشران و دلالان و هر کسی که می‌تواند میوه را پای درخت خریداری می‌کند تا بتواند وارد عرصه صادرات شود و همین موضوع منجر به افزایش قیمت این محصول در بازار شده‌است.

عسگری گفت: از سویی بخشی از میوه برداشت شده و صادرات کماکان در حد بسیار بالایی ادامه دارد و میوه از کشور خارج می‌شود و این نگرانی را ایجاد می کند که میوه تا شب عید گرانتر شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی باید در زمینه صادرات میوه ورود و تجدید نظر کند و اگر خواست سیاست های تنظیم بازار کشور را مد نظر قرار دهد.

وی با بیان اینکه هر ساله دولت به مناسبت شب عید، میوه مورد نیاز را خریداری و ذخیره سازی می کرد، اظهارداشت: اکنون بحث ما این است که ذخیره سازی در این زمان سودی ندارد.

عسگری تاکید کرد: دولت برای خرید میوه انبوه برای ذخیره سازی، باید یارانه سنگینی پرداخت کند و خود همین اتفاق نیز باعث می شود، قیمت میوه بار دیگر از هم اکنون افزایش یابد و خودش نگرانی ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول ادامه داد: از سوی دیگر همچنان درهای صادرات این محصول باز است و تا زمانی که این روند ادامه دارد کسی اقدام به ذخیره‌سازی نمی‌کند و بدون شک باید با قید فوریت در روند صادرات میوه تجدید نظر انجام گیرد.

وی تصریح کرد: اگر این اقدام به فوریت انجام نشود، برای شب عید با قیمت میوه گزافی مواجه خواهیم بود و آن زمان نمی‌توان برای کنترل بازار اقدامی انجام داد.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: