قیمت مرغ در بازار کاهش یافت

کدخبر: 2367365

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از روند کاهشی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: متوسط نرخ هر کیلو مرغ درب مرغداری ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان است.

حبیب اسداله نژاد از تسهیل در توزیع نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: با توجه به تسهیل در توزیع و تخصیص نهاده‌های دامی به نظر می‌رسد که در ارتباط با نهاده دامی، مشکلات تا حد زیادی مرتفع شده است که با استمرار این روند قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار آزاد کاهش معناداری پیدا می‌کند.

وی میزان تولید مرغ را مناسب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به پیش بینی کارگروه تنظیم بازار در خصوص میزان جوجه ریزی، تولید افزایش یافته است که با افزایش میزان جوجه ریزی این نگرانی وجود دارد که روند فعلی توزیع نهاده دامی استمرار یابد.

اسداله نژاد ادامه داد: با توجه به حجم جوجه ریزی نگرانی بزرگی مبنی بر عدم تعهدات دولت در امر تولید وجود دارد که امیدواریم این اتفاق نیفتد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از روند کاهشی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ درب مرغداری ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان است.

وی افزود: علی رغم تاخیر در تخصیص نهاده‌های دامی، بخش اعظم مرغ مورد نیاز توسط مرغداران با نرخ مصوب تامین و عرضه می‌شود که برنامه ریزی غلط از طریق برخی دستگاه ها، سو استفاده در بحث تامین و توزیع مرغ زنده و گرم در سطح کشور صورت بگیرد، به همین خاطر دولت باید مراقبت بیشتری داشته باشد تا تولید و بازار مصرف آسیب نبیند.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو ذرت را ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با استمرار روند توزیع نهاده با نرخ مصوب، قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار آزاد کاهش معناداری خواهد داشت چرا که با تامین نهاده با نرخ مصوب، مرغدار دیگر نیازب به رجوع در بازار آزاد ندارد.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه توزیع ۴ کیلو نهاده به ازای هر قطعه مرغ جوابگوی دوره پرورش نیست، بیان کرد: دولت باید به گونه‌ای برنامه ریزی کند که باقی مانده ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرم نهاده دامی تامین شود تا مرغداران نیاز به بازار سیاه نداشته باشند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره انحصار در واردات نهاده‌های دامی بیان کرد: زمانیکه از انحصار سخن به میان می‌آید، تمامی نگاه‌ها به سمت یک نفر متمرکز می‌شود، درحالیکه انحصار پدیده‌ای نیست که ظرف یک تا ۲ سال ایجاد شده باشد و طی سالیان متمادی بواسطه ضعف عملکرد دستگاه‌های دولتی بوجود آمده است.

به گفته اسداله نژاد، گرچه بزرگترین واردکننده نهاده دامی امتیازات ویژه‌ای از بخش دولتی می‌گیرد، اما عمده انحصار در واردات نهاده دامی به ضعف عملکرد دستگاه‌های ناظر بر می‌گردد که درنهایت رشد مجموعه‌ای را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: کشور‌هایی که بخش اعظم نهاده‌های مورد نیاز را تامین‌می کنند، تنها یک نفر خاص را می‌شناسند و با شخص دیگری وارد معامله نمی‌شوند و به عبارت دیگر این تاجر اعتباری هم معامله می‌کند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشت با بیان اینکه امکان حذف انحصار در واردات نهاده وجود ندارد، گفت: در شرایط فعلی تحریم که امکان جابه جایی و انتقال ارز با مشکلاتی روبروست، امکان حذف افرادی که انحصار در واردات نهاده‌های دامی ایجاد کردند، وجود ندارد و در شرایط عادی مسئولان برای کاهش یا از بین بردن انحصار باید اقدام کنند.

وی تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغدار را امری مهم در کاهش قیمت تمام شده تولید و ثبات نرخ مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: تامین و توزیع به موقع نهاده‌های دامی در جلوگیری از بحران بازار مرغ نقش اساسی دارد.

اسداله نژاد با بیان اینکه سامانه بازارگاه تنها مرجع توزیع نهاده دامی در سطح کشور است، تصریح کرد: سامانه بازارگاه از فساد و سوءاستفاده در قبال توزیع نهاده دامی جلوگیری می‌کند و در شرایطی که ورودی نهاده به سامانه بازارگاه کم است، وزارت جهاد کشاورزی تقصیری ندارد چرا که تامین نهاده و تحویل به سامانه بازارگاه بر عهده وزارت صمت و توزیع با وزارت جهاد کشاورزی است که با عدم تامین به موقع، سامانه بازارگاه دچار ایراد شود‌.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: