احتمال اجباری شدن تزریق واکسن کرونا در کشور

کدخبر: 2367431

قانعی رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کروناگفت:به طور قطع یقین اگر تست سریع و همگانی همراه واکسن کرونا نباشد زنجیره انتقال بیماری تا سال بعد ادامه خواهد داشت.

آخرین اخبار کنترل، درمان و واکسن کرونا امشب ۲۲ آذرماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور قانعی رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و پیر حسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قانعی رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کروناگفت:واکسیناسیون اطفال اجباری است و برخی کشور‌ها اعلام کرده اند که واکسن کرونا را اجباری نمی‌کنند، اما اگر واکسن همگانی نشود زنجیره انتقال بیماری قطع نخواهد شد و برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باید همه واکسن زده باشند.به طور قطع یقین اگر تست سریع و همگانی همراه واکسن کرونا نباشد زنجیره انتقال بیماری تا سال بعد ادامه خواهد داشت.

کولیوند با اشاره به اینکه پایگاه‌هایی مشخص شده است تا مردم به این پایگاه‌ها مراجعه کنند گفت: برای افرادی که در خانه‌ها امکان جداسازی دارند فقط پایش و رصد داریم و برای افرادی که امکان جداسازی ندارند هتل‌ها و مسافرخانه‌ها را در نظر گرفتیم تا آنها از سایر اعضا خانواده تا زمانی که جواب تست کووید آنها منفی شود جدا کنیم.

او با بیان اینکه تمامی نهادها و دستگاه ها پای کار آمدند و لیست هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، مهمانسراها، سالن‌های ورزشی، خوابگاه‌ها در اختیار قرار گرفته شده و به نوبت از هرکدام از این محل‌ها استفاده می‌کنیم اظهار کرد: برای مراکز مراقبت سلامت علاوه بر اسکان و خدمات رفاهی که به طور روتین هتل‌ها ارائه می‌دهند علائم سلامت مانند ویزیت هم انجام می‌شود، متخصصانی مانند متخصصان بیماری‌های واگیردار در مراکز حضور دارند‌.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: تا به امروز بالغ بر ۱۲۰ هزار تخت در مراکز مختلف برای اجرای طرح جداسازی بیماران مبتلا به کرونا آماده شده است، اولویت اول ما هتل‌ها است .

کولیوند با اشاره به اینکه پذیرش افراد در مراکز مراقب سلامت هیچ هزینه‌ای برای مردم ندارند خاطرنشان کرد: مراکز مراقبت سلامت سه ورودی دارد، اولین روش از طرف بیمارستان‌ها است افرادی که دیگر نیاز به درمان‌های بیمارستانی ندارند از بیمارستان‌ها به این مراکز انتقال داده می‌شود، دومین روش زمانی است که فرد مبتلا به کرونا شده است اما نیاز به حضور در بیمارستان‌ها ندارد و سومین روش افرادی هستند که از طریق ردگیری متوجه می‌شویم در دوره کمون بیماری هستند، تمامی این افراد در مراکز ما مورد پذیرش و پذیرایی قرار می‌گیرند و هزینه‌ای برای مدت زمان حضور در مراکز مراقب سلامت پرداخت نمی‌کنند.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اقداماتی که در طرح شهید سلیمانی در هر محله به صورت یک پایگاه سلامت اجرا می‌شود گفت: تشدید شیوه نامه‌های بهداشتی، تست گسترده هوشمند در سطح کشور، بیماریابی و قرنطینه هوشمند، آموزش و فرهنگ سازی مقابله با بیماری کرونا و حفاظت از گروه‌های آسیب پذیر را دنبال می‌کنیم.

او با اشاره به طرح شهید قاسم سلیمانی گفت: یک بسیج ملی برای انجام این طرح پای کار آمده است، اما تیم‌های ما ۱۵ نفره است که مسئولیت هر تیم با یک پزشک است و سایر افراد تیم متشکل از ۴ نفر نیروی متخصص و ۱۰ پرستار است.

رئیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: تا به امروز ۸ نفر از پرسنل اورژانس بر اثر ابتلا به بیماری کرونا شهید شدند و بالغ بر ۴ هزار نفر هم به ویروس کرونا مبتلا شدند که بهبود پیدا کردند.

کولیوند خاطرنشان کرد: پنج هزار پزشک آموزش دیده هر سال با ما به حج می‌آمدند الان آن‌ها به ما کمک می‌کنند، همچنین همکارانمان در شبکه‌های بهداشت به صورت شبانه روز فعال هستند،۱۷ هزار نفر کادر فوریت‌های پزشکی و تقریبا ۲۰هزار نفر از جمعیت هلال احمر به ما کمک می‌کنند، تیم‌های تخصصی ما شامل ۲۵۰۰ تیم است که به ما کمک می‌کنند.

او با بیان اینکه سپاه و بسیج در بحث کمک‌های مومنانه پای کار هستند افزود: در بحث بیماریابی و جداسازی بیماران نیز بسیج سازمان پزشکی به ما کمک می‌کند تا چرخه بیماری اصلاح شود.

قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در ادامه برنامه گفت: سه واکسن ایرانی کرونای شرکت‌های دانش بنیان قرار است تا پایان دی ماه مجوز ورود به فاز آزمایش انسانی را دریافت کنند، شرکت‌های دانش بنیان در حال تحقیق و تولید هفت واکسن تحت حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کشور هستند.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: یک واکسن کرونا به تازگی مجوز آزمایش انسانی گرفته و امید است تا پایان دی ماه سه شرکت دیگر مجوز ورود به فاز انسانی تولید واکسن کرونا را دریافت کنند، این واکسن‌ها بعد از طی فاز انسانی، وارد فاز تولید صنعتی شده و در حجم انبوه برای کل کشور تولید می شوند.

قانعی گفت: واکسنی که مجوز آزمایش انسانی دریافت کرده، از کل ویروس کشته شده کرونا برای تولید واکسن استفاده شده است ، به طوری که برای ساخت یک واکسن دریافتی از کشورهای دیگر ۵سال زمان نیاز است.

او اظهار کرد: ایران در اتحادیه جهانی واکسن اعلام کرد که واکسن فایزر را نمی‌خواهد، زیرا این نوع از واکسن زنجیره سرد منفی ۷۰ می‌خواهد و ما نه هواپیما و نه حمل و نقل آن را داریم و اعلام کرده ایم که از سایرین به ما بدهند.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه دو شرکت در حال ساخت این نوع از واکسن هستند افزود: ژن درمانی و یا یک کد ژنتیکی تحویل بدن داده و فرمان صادر می‌شود که علیه ویروس پادتن ساخته و فرمان دفاع سلولی صادر می‌شود.

او ادامه داد: هر آنچه که جزو ده واکسن برتر دنیا است در کشور ما هم بر روی آن کار ادامه پیدا می‌کند، ولی نسبت به وضعیت تولیداتی که در دنیا وجود دارد، فاصله زمانی چهار ماهه داریم.

قانعی افزود: در فاز اورژانس و اضطرار نیاز است تا پرسنل بهداشت و درمان بتوانند به خدمت خود ادامه دهند و مشکلی پیدا نکنند، این درصد باید به شکل خریداری و فوری وارد کشور شود، در اتحادیه جهانی واکسن این درخواست داده شده است.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: یک قرارداد دیگری با یکی از کشور‌ها داریم تا با ایران تولید مشترک داشته باشند لذا تولید مشترک، خرید و تولید داخل را پیش رو داریم.

ما در طرح اضطرار قرار داریم، هیچ شرکتی زیر بار عوارض و پرداخت جریمه نمی‌رود، هر کشوری که درخواست واکسن دارد؛ اول باید خودش مردم کشورش را بیمه کند.

او با اشاره به اینکه در شرایط معمول وقتی واکسن می‌آمد اول در آزمایشگاه تست می‌شد، اما الان فرصت تست نیست گفت: ایران از هر کشوری که می‌خواست واکسنی را خریداری کند اول زیرساخت‌های تولید آن کشور را مورد بازرسی و بازدید قرار می‌داد، لذا در شرایط اضطرار این زیرساخت مورد بازدید قرار نمی‌گیرد.

قانعی افزود: سازمان بهداشت جهانی می‌گوید به کسی تاییدیه نمی‌دهد، زیرا شرایط اضطرار است، هر کشوری که تاییدیه می‌خواهد باید با قبول مسئولیت شرایط اضطرار واکسن را مورد خریداری قرار دهد.

رئیس کمیته ستاد مقابله با کرونا عنوان کرد: برخی در ابتدا شرط گذاشتند تا ۵۰ درصد پول پرداخت شود و اگر نتیجه نداد، پول پرداخت شده را هم پس نمی‌دهند، خرید با همه الزامات مانند واکسن‌های قبلی فراهم نیست.

او با اشاره به اینکه ایران عین واکسنی را که در دنیا در حال ساخت است را می‌سازد و اقدامات پیش بالینی را انجام داده است گفت: سازمان غذا و دارو می‌گوید که دقیقاً واکسن ایرانی را مانند واکسن‌هایی که در دنیا ارزیابی شده، ارزیابی می‌کند و بعد مجوز می‌دهد، یعنی دانش مربوط به ساخت و دانش مربوط به ارزیابی نزد ایرانیان است، لذا ما هردو دانش را دارا هستیم و کشوری نیستیم که یک کشور چیزی را به ما صادر کند و ما ندانیم که ترکیب آن چیست.

قانعی با اشاره به اینکه تا ۷، ۸ سال آینده دیگر خبری از دارو‌های شیمیایی نخواهد بود و خیلی از سرطان‌ها با واکسن‌های ضد سرطان مهار خواهد شد.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه اگر واکسن را به میمون و یا موش تزریق کنیم، می‌دانیم که چه عوارضی ایجاد می‌کند افزود: یکی از مدارکی که واکسن ساز باید به سازمان بهداشت جهانی بدهد تا اجازه برای ورود به فاز انسانی را پیدا کند، این است که باید بر روی موش و میمون کار شده باشد و بعد بخش‌هایی از بدن در زیر لامپ دیده شده باشد که چه آسیبی وارد شده و لذا بر اساس این داده‌ها اجازه داده می‌شود که تست بر روی انسان صورت بگیرد، اگر امروز واکسنی را به ما بدهند ما می‌توانیم این تست‌ها را در داخل کشور انجام دهیم.

او با اشاره به اینکه واکسنی که در داخل تولید می‌شود بسیار امین‌تر و دقیق‌تر از آن چیزی است که از خارج گرفته می‌شود گفت: ما در داخل کشور دانش و توانایی‌های زیادی داریم.

قانعی با اشاره به اینکه واکسن ایرانی که اجازه تجویز در کل کشور را بگیرد در خرداد ماه خواهد بود ادامه داد: ما ذخیره انبار نداریم، هر واکسنی که تولید می‌شود تست پایداری را باید پاس کند یعنی باید یک مدتی در انبار بماند تا اجازه برای انجام تزریق داده شود لذا پیش‌بینی ما این است که این هفت شرکت چیزی در حدود ۱۰ میلیون دوز هرکدام تولید کنند، ما آخر سال بعد در خوشبینانه‌ترین حالت ۷۰ میلیون دوز واکسن داریم.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه واکسیناسیون اطفال اجباری شد گفت:: اگر واکسن همگانی نشود، زنجیره قطع نخواهد شد و نمی‌توان دانشگاه‌ها، مدارس و سایر اماکنی که بسته هستند را باز کنیم، به نظر می‌رسد ایمنی زایی ناشی از تزریق واکسن تا حدود شش ماه قابل حفظ باشد.

محمد رضا صالحی در ا دامه برنامه با اشاره به اینکه به علت مرگ و میر بالای ناشی از بیماری کووید ۱۹ با شرایط اضطراری مواجهیم گفت: این موضوع موجب شده است همه کشور‌ها از جمله کشور ما، گروه‌ها و شرکت‌های مختلف علمی و دارویی تلاش کنند تا برای کنترل این مرگ و میر، به واکسن دست یابند، در کشورمان از چندین ماه پیش، گروه‌های مختلفی بر روی ساخت واکسن کار کردند و از حدود ۶ ماه پیش، کار‌های اولیه این واکسن آغاز شده است.

صالحی با اشاره به اینکه واکسن کرونای ساخت داخل بر مبنای واکسن کشته شده است، اضافه کرد: این روش تهیه واکسن، سال‌ها و دهه‌ها امتحان خود را از جهت علمی و عارضه‌ها پس داده است، این واکسن کارآزمایی‌های بالینی مرتبط با مراحل حیوانی را پشت سر گذاشته است و حدود ۱۰ روز پیش موفق شد کد اخلاق شروع کارآزمایی بالینی را بگیرد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: قرار است لینکی در فضای مجازی قرار داده شود و داوطلبان ۱۸ تا ۵۰ ساله در این لینک نام نویسی کنند و بر اساس شرایط، تعدادی را مشمول دریافت واکسن قرار می‌دهیم.

او با اشاره به اینکه داوطلبان نباید سابقه ابتلا به کووید ۱۹ را داشته باشند افزود: آن‌ها تحت معاینات دقیق بالینی و بررسی‌های آزمایشگاهی قرار می‌گیرند، اگر فرد، قبلاً به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده باشد نمی‌توانیم ارزیابی‌های دقیقی در مورد پیگیری عملکرد واکسن داشته باشیم، تیمی که بر روی این واکسن در حال کار است بسیار قوی و از بهترین دانشگاه‌های کشور هستند و موفق شدند واکسن را با کیفیت بسیار بالا تولید کنند.

صالحی تاکید کرد: به شرایط علمی، قوانین و مقررات و اصول کارآزمایی بالینی مقید هستیم و اگر شرایط آماده باشد و با ایمنی قابل توجهی بتوانیم این دوره را سپری کنیم وارد مراحل بعدی خواهیم شد همه واکسن‌ها ممکن است یک در هر چند هزار، عوارضی را داشته باشند که در مقایسه با مزایای استفاده از آن ناچیز است.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: