نمکی: تحریم‌ های آمریکا بر ایران رفته پس از واقعه کربلا بی‌نظیر است

کدخبر: 2367451

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از منحوس‌ترین و ناجوانمردترین سیستم‌های حکومتی جهان به‌نام آمریکا همه‌جا را بلوکه کرده و ادعای آن‌ها برای معاف بودن خرید دارو و تجهیزات پزشکی از تحریم‌ها دروغ است.

سعید نمکی صبح امروز در آیین افتتاح ۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی استان خراسان جنوبی در یازدهمین پویش ملی سلامت، اظهار داشت: بنده به‌عنوان یکی از داغدارترین فرماندهان عملیات کشور هر کجا که می‌روم با تصاویر از دست‌رفتگان کادر بهداشت و درمان مواجه می‌شوم که این موضوع بنده را به‌شدت متأثر می‌کند.

وی ضمن قدردانی از خدمات و زحمات کادر درمان در خراسان‌جنوبی اظهار امیدواری کرد و بیان داشت: بهره‌برداری از ۶۴ طرح بهداشتی و درمانی در شرایط سخت تحریم، خیر و برکت را برای مناطق محروم استان به ارمغان آورد.

افتتاح بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه امسال با وجود ویروس منحوس کرونا اولین سالی است که بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی را در کشور افتتاح می‌کنیم، عنوان کرد: در هیچ سالی چه قبل و چه بعد از انقلاب این اتفاق نیفتاده و صدها خانه بهداشت و مراکز بهداشتی، درمانی، آموزشی و رفاهی را افتتاح می‌کنیم.

نمکی اضافه کرد: این مهم به‌عنوان یک سند افتخار در جمهوری اسلامی ثبت خواهد شد که مدیران این مملکت با لطف خدا و کمک مردم و دعای مردم با دست‌های بسته در اقیانوس بلا شنا کردند و سرانجام به ساحل مرداد رسیدند؛ ما هم شهید می‌دهیم و هم می‌جنگیم و هم تاریخ می‌سازیم.

ادعای آمریکا برای معافیت خرید دارو از تحریم‌ها دروغ است

وی با بیان اینکه روز گذشته گزارشی را دریافت کردم که عده‌ای از بیماران خاص در اوج گرفتاری درب وزارتخانه آمده و دارویی را خواستند که دو تا سه ماه پیش پول آن فرستاده شده، مطرح کرد: یکی از منحوس‌ترین و ناجوانمردترین سیستم‌های حکومتی جهان به‌نام آمریکا همه‌جا را بلوکه کرده و ادعای آن‌ها برای معاف بودن خرید دارو و تجهیزات پزشکی از تحریم‌ها دروغ است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اینان دارو را از ضعیف‌ترین و محتاج‌ترین بندگان خدا مضیقه می‌کنند و این یک کذب محض است که برای دارو و واکسن و بسیاری از موارد دیگر منعی قائل نیستیم.

درگیر جنگ اقتصادی و جنگ سازمان‌یافته رسانه‌ای هستیم

نمکی با اشاره به اینکه ما یک جنگ اقتصادی داریم و در کنار آن یک جنگ سازمان‌یافته رسانه‌ای، اضافه کرد: بعضی وقت‌ها طلیعه آتش برخی‌ها را از درون مرزها می‌بینیم که این بدترین نوع و شیوه وطن‌فروشی است.

وی با اشاره به ارسال سه دستگاه سی‌تی‌اسکن به استان خراسان‌جنوبی، مطرح کرد: برای بشرویه هم در روزهای آینده برنامه‌ریزی خواهیم کرد و راه‌اندازی دانشکده داروسازی در استان چراغ روشنی برای آینده است و این استان قطعا از استان‌هایی است که استعداد رشد را خواهد داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در زمینه کمبود دستگاه اکسیژن‌ساز چند دستگاه را برای استان فرستادیم، تبیین کرد: اکسیژن و اکسیژن‌ساز مشکل ملی ما بود و با کاهش ظرفیت بسیار بالای اکسیژن و نیاز اکسیژن مواجه شدیم.

ظرفیت اسمی و عملی دستگاه‌های اکسیژن‌ساز یکسان نبود

نمکی تصریح کرد: بیمار کووید۱۹ در بیرون از آی‌سی‌یو حدود ۱۱ تا ۱۲ لیتر اکسیژن در دقیقه نیاز دارد ولی زمانی که به آی‌سی‌یو منتقل شد بین ۲۵ تا ۳۲ لیتر در دقیقه به اکسیژن نیاز دارد، لذا این موضوع کمبود اکسیژن و اکسیژن‌ساز مشکلی بود که ما در کل کشور با آن مواجه شدیم و هیچ کدام از بیماستان‌ها این کمبود را احساس نکرده بودند و دستگاه‌ها ظرفیت اسمی و عملی آن یکی نبود.

وی با یادآوری اینکه یکی از مواردی که ظرف چهار ماه گذشته خواب را از چشمانمان ربود مشکل اکسیژن بود، مطرح کرد: حدود ۲۰۰ اکسیژن‌ساز را فرستادیم و مابقی را با تانکر حل کردیم و برای این استان نیز چند دستگاه ارسال کرده و چند دستگاه دیگر قرارداد داریم.

تا یک ماه آینده چیزی به نام کمبود اکسیژن نخواهیم داشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان خاطرنشان کرد: تا یک ماه آینده چیزی به نام کمبود اکسیژن و اکسیژن‌ساز نخواهیم داشت که اگر خدایی نکرده پیکی به‌نام پیک زمستانه ما را گرفتار کرد دغدغه و هراس از کمبود اکسیژن نداشته باشیم.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: