چند درصد ایرانی‌ها یارانه می گیرند؟

کدخبر: 2367566

آماری که به تازگی از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام و نشان دهنده پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به ۹۵ درصد ایرانی است از تکرار پرداخت های گسترده و آمار ۹۵ درصدی حکایت دارد.

محمدحسین صابر - رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها - در تازه ترین اظهاراتش اشاره کرده به اینکه یارانه به معنای مجموعه اقداماتی است که دولت برای رساندن منافع به تولیدکننده‌ها برای کاهش هزینه‌ها ارائه می‌کند. از سمتی نیز دولت باید منافعی را به مصرف‌کننده نهایی برساند.

گرچه وی گفته منظور از هدفمندی ، بالا بردن سطح درآمدی دهک‌های پایین است و افزایش با منابع محدود نیازمند کم شدن دهک‌های بالاتر اضافه شدن به دهک‌های پایین است، ولی آماری که منتشر کرده این موضوع را تایید نمی کند زمانی که اعلام می کند به بیش از ۹۵ درصد مردم یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداخت می‌شود، مشخص است که جمع زیادی از غیرنیازمندان و دهک های بالا در این لیست قرار دارند.

این مساله ای نیست که انتظار حل آن از سوی مردم وجود داشته باشد و دولت و مجلس باید طی این ۱۰ سالی که از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گذشته نسبت به غربالگری یارانه بگیران و اصلاح روند پرداخت یارانه نقدی اقدام می کردند.

این در حالی است که در چند سال اخیر همواره حذف سه دهک بالا در بودجه سنواتی به دولت تکلیف شده و در نهایت باز هم آمار منتشره نشان از تکان نخوردن جمعیت یارانه بگیر ندارد.

سال ۱۳۹۶ بود که گزارش عملکرد هدفمندی یارانه‌ها نشان داد حدود ۷۶ میلیون و ۹۶ هزار و ۳۵۰ نفر در هر ماه یارانه نقدی دریافت می‌کنند. این در حالی بود که با توجه به این‌که براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن جمعیت ایران حدود ۷۹ میلیون نفر برآورد شده بود، بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور در آن زمان یارانه نقدی دریافت می‌کردند.

اکنون سه سال بعد بازهم آمار ۹۵ درصدی از پرداخت یارانه نقدی اعلام می شود که به صراحت بر خرج هزاران میلیارد تومان در هر ماه برای جمعی که بخش زیادی از آن به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیاز ندارند، تاکید دارد.

بودجه ها نیز همچنان بر حذف سه دهک بالا تاکید دارند ولی در عمل اتفاقی نمی افتد و پرداخت های اغلب بی هدف ادامه دارد.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: