دولت میزان اعتیاد را کاهش داد؟

کدخبر: 2368531

به گفته مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، دولت موظفاست تا پایان طرح ششم توسعه، میزان اعتیاد را در کشور تا 25 درصد کاهش بدهد، اما تاکنون هیچ آماری در این باره وجود ندارد.

سعید صفاتیان، درباره نقش دولت در کاهش مصرف مواد مخدر در کشور گفت: دولت در زمینه کنترل اعتیاد، وظایفی مهم اعم از کاهش میزان اعتیاد در کشور دارد.

صفاتیان افزود: به این معنا که دولت موظف است طی ۵ سال و تا پایان طرح ششم توسعه، میزان مصرف اعتیاد را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

این فعال حوزه اعتیاد اظهار کرد: سال دیگر، این فرصت دولت تمام می‌شود، اما سوال اینجاست واقعا در این مدت میزان اعتیاد در کشور کاهش یافته است؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمار کاهش یافته است، بیان کرد: متاسفانه هیج آمار و اطلاعاتی در این باره وجود ندارد و قطعا این مهم، محقق نشده است.

صفاتیان گفت: تغییرات مختلف در الگوی مصرفی مواد مخدر، باعث کاهش سن مصرف می‌شود. این تغییر الگو به معنای این است که مصرف روانگردان‌ها نسبت به مواد مخدر سنتی افزایش می‌یابد.

وی افزود: به عنوان مثال از زمانی که شیشه، وارد کشور ما شد، سن مصرف مواد مخدر به شدت کاهش یافت.

این فعال حوزه اعتیاد اظهار کرد: همچنین در میان مخدرها نیز حشیش، باعث کاهش سن مصرف مواد مخدر در میان نوجوانان دبیرستانی شد.

مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه میانگین سنی بیشترین مصرف کنندگان مواد مخدر چقدر است، اظهار کرد: در حال حاضر بیشتریم صرف کنندگان ۲۰ تا ۳۵ سال سن دارند، اما میزان مصرف در نوجوانان نیز افزایش یافته است.

صفاتیان افزود: متاسفانه میزان تحصیلات جوانان و جایگاه اجتماعی آن‌ها نیز در مصرف مواد مخدر هیچ تاثیری ندارد و این مسئله تنها در نوع مخدر مصرفی متفاوت است. به عنوان عده‌ای سراغ تریاک می‌ورند وعده‌ای سراغ شیشه.

«خبرگزاری میزان»

ارسال نظر: