5 راه درمان ریزش مو

کدخبر: 2368580

یکی از مهم‌ترین معضلات پیش روی زنان و مردان در هر دوره‌ای ریزش مو بوده است. مشکلی که در صورت عدم توجه و درمان دیر موقع، منجر به از بین رفتن کامل موها می‌شود. بدیهی است که موهایی سالم، پرتراکم و شاداب تاثیر قابل توجهی در زیبایی انسان دارد؛ به همان اندازه، نبود مو یا داشتن موهایی ضعیف و کم‌پشت، زیبایی چهره‌ی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نسیم آنلاین : یکی از مهم‌ترین معضلات پیش روی زنان و مردان در هر دوره‌ای ریزش مو بوده است. مشکلی که در صورت عدم توجه و درمان دیر موقع، منجر به از بین رفتن کامل موها می‌شود. بدیهی است که موهایی سالم، پرتراکم و شاداب تاثیر قابل توجهی در زیبایی انسان دارد؛ به همان اندازه، نبود مو یا داشتن موهایی ضعیف و کم‌پشت، زیبایی چهره‌ی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به اهمیت وجود این تارهای ظریف در زیبایی زنان و مردان، لازم است همواره مراقبت‌های مو در برنامه‌ی روزانه جای داشته باشد. ریزش مو در هر مرحله‌ای نیاز به علت یابی درمان دارد. تا از پیشروی مشکل و از دست رفتن تارهای مو پیشگیری کرد. خوشبختانه امروزه دانش بشر در سطحی قرار دارد که روش‌های مختلف درمان ریزش مو را با قطعیت ارائه می‌دهد. در این رابطه کلینیک پوست و مو هلیا به بررسی روش های درمان ریزش مو می‌پردازد.

دلیل یابی و درمان ریزش مو

اولین گام در درمان ریزش مو، یافتن علت ریزش موهاست. در واقع ضعیف شدن ریشه‌ی مو و ریزش آنها دلایلی دارد که به وضعیت جسمانی بدن و عملکرد ارگان‌ها مرتبط خواهد بود. بنابراین پزشک متخصص پیش از هر نظری ابتدا معاینات لازم را انجام می‌دهد؛ سابقه‌ی پزشکی بیمار را بررسی می‌کند و احتمالا آزمایشاتی را برای تشخیص دقیق‌تر تجویز می‌کند.

  • تست کشش

تست کشش از آزمون‌هایی است که برای بررسی وضعیت موها توسط پزشک انجام می‌شود. به طوری که تعدادی از تارهای مو را به آرامی می‌کشد تا استحکام آنها بسنجد؛ یا بررسی کند ضعف موها در چه حدی است.

  • آزمایش خون

ممکن است آزمایش خون وضعیت سلامت بدن و کمبودها را به خوبی مشخص می‌کند. ممکن است دلیل ریزش موها تنها کمبود مواد معدنی یا ویتامین‌ها باشد.

  • بافت برداری از پوست

نمونه برداری از پوست یا چند تار موی جدا شده از سر یکی از آزمایشاتی است که ممکن است توسط پزشک توصیه شود. در این پروسه، ریشه‌های مو در زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند تا دلیل ریزش مو مشخص شود. اگر موها به دلیل عفونت دچار ریزش شده باشند، در این تست تعیین می‌شود.

  • بررسی میکروسکوپ نوری

است که عمدتا برای درمان ریزش مو در مردان تجویز می‌شود. توجه کنید که مصرف هریک از این داروها با عوارضی نظیر کاهش میل جنسی، افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات و خطر سقط جنین در زنان باردار همراه است.

  • اصلاح رژیم غذایی

ابزاری که ریشه‌ی موها را آنالیز می‌کند و اختلالات احتمالی در ریشه و ساقه‌ی مو را مشخص می‌کند.

نتیجه‌ی تمام آنالیزهای فوق به تشخیص بهتر پزشک کمک می‌کند. ممکن است سابقه‌ی خانوادگی و ژنتیکی دلیل ریزش مو باشد؛ یا یک عفونت جزئی به مرور منجر به ریزش گسترده‌ی موها شده باشد. در هر حال تشخیص دقیق‌تر پزشک تاثیر بسیار مهمی در درمان ریزش مو دارد.

مهم ترین روش‌های درمان ریزش مو

همواره درمان موثری برای انواع ریزش مو وجود دارد. حتی در مواردی شاید بتوان این ریزش را معکوس یا حداقل سرعت ریزش را کند کنید. در شرایطی همچون آلوپسی آره آتا این احتمال وجود دارد که موها در یک دوره‌ی طولانی مدت یکساله دوباره رشد کنند. در ادامه روش های درمانی ریزش مو در مردان و زنان معرفی می‌شود:

  • درمان دارویی

اگر ریزش موی فرد بر اثر بیماری زمینه‌ای باشد، باید هرچه سریع‌تر درمان شود تا خسارت ریزش مو بیش از این ادامه نیابد. اگر مصرف برخی داروها دلیل ریزش مو باشد، توصیه می‌شود مصرف آن‌ها را متوقف کنید. یکی از داروهایی که برای درمان ریزش مو معرفی می‌شود، شامل ماینوکسیدیل ( Rogaine ) است که به صورت روغن بر روی پوست اعمال می‌شود. در نظر داشته باشید که درمان ریزش مو با دارو به حداقل 6 ماه زمان نیاز دارد. پس از این دوره پزشک تعیین می‌کند که روش درمانی موثر واقع شده است یا خیر؛ در صورت کسب نتایج موثر، روش درمانی ادامه می‌یابد. فیناستراید ( Propecia ) داروی خوراکی دیگری است که عمدتا برای درمان ریزش مو در مردان تجویز می‌شود. توجه کنید که مصرف هریک از این داروها با عوارضی نظیر کاهش میل جنسی، افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات و خطر سقط جنین در زنان باردار همراه است.

  • اصلاح رژیم غذایی

در صورتی که نتایج آزمایشات کمبود مواد مغذی در بدن را نشان دهد، لازم است تغییرات ویژه‌ای در سبک زندگی و عادات غذایی خود ایجاد کنید. در صورت تشخیص پزشک از مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی برای تقویت بدن استفاده کنید. اگر خواب مناسبی ندارید، باید به مرور الگوی خواب منظمی پیدا کنید. ریزش مو هشداری است که از سوی بدن مبنی بر بی‌خوابی یا ضعف جسمانی نشان می‌دهد.

  • کاشت مو

یکی از رایج‌ترین روش های درمان ریزش مو در زنان و مردان، کاشت مو است. برداشت مو از نواحی پرتراکم سر و پیوند آنها به نواحی خالی سر روشی موثر برای ایجاد طیف یکنواختی از موها در پوست سر است. کاشت مو از گذشته تا به امروز با پیشرفت‌های زیادی همراه بوده است. تا حدی که در حال حاضر روش‌های متنوعی برای پیوند مو در دسترس پزشکان قرار دارد. این روش‌ها محدودیت‌های کاشت مو برای افراد مختلف را از بین برده است. در ادامه مهم‌ترین روش‌های پیوند مو برای درمان ریزش مو معرفی می‌شود.

مهم ترین روش های کاشت مو

کاشت مو نخستین با روش FUT مطرح شد. فرآیندی که در آن نوارهای نازکی از پوست به صورت افقی از ناحیه‌ی پشت سر بیمار برداشته می‌شود. سپس گرافت‌های مو در زیر میکروسکوپ جداسازی شده و برای کاشت آماده می‌شود. بدیهی است که برش و برداشت نوارهای پوستی جراحت وسیعی در پوست ایجاد می‌کند که با عوارض مختلفی همراه است. برای بهبود این روش، کاشت مو با روش FUE معرفی شد. روشی که به مراتب دارای بازدهی بالاتر و عوارض کمتری است. در روش کاشت مو FUE برش‌های کوچک دایره مانندی دراطراف گرافت‌های مو ایجاد می‌شود و فولیکول‌ها یک یه یک جدا می‌شوند. سپس با استفاده از تجهیزات پیشرفته‌ عمل پیوند مو انجام می‌شود. امروزه کاشت مو به مراحل عالی‌تری رسیده است و هر روزه روش پیشرفته‌تری برای پیوند مو معرفی می‌شود. در این بخش به معرفی مهم‌ترین روش‌های کاشت مو که مورد توجه بسیاری از متخصصان قرار گرفته است، می‌پردازیم:

  • کاشت مو به روش میکروگرافت

کاشت مو طبیعی از طریق میکروگرافت یکی از زیرمجموعه‌های روش FUE است؛ روشی که با تکیه بر تجهیزات پیشرفته‌تر، به طور دقیق‌تر و با بازدهی بیشتری به کاشت مو می‌پردازد. بهره گیری از تجهیزات دقیق‌تری نظیر دستگاه ایمپلنتر به کاهش جراحات ناشی از برداشت مو و افزایش تراکم کاشت کمک می‌کند. دقت و ظرافت بالای کار در این سبب شده است بتوان خط موی کاملا طبیعی‌تری در پیشانی ایجاد کرد.

  • کاشت مو به روش sut

روش دیگری که عموما از سوی پزشکان برای درمان ریزش مو توصیه می‌شود، کاشت موی طبیعی به روش sut است. فناوری sut از دستگاه‌های اتوماتیک برای برداشت فولیکول‌ها استفاده می‌کند. همچنین با طراحی دقیقی از سطح کاشت، پیوندی کاملا طبیعی را نتیجه می‌دهد. با توجه به اینکه روش sut از پیشرفته‌ترین روش‌های پیوند مو است و دقت و ظرافت کار در این روش مثال زدنی است. اگرچه تراکم کاشت این روش نسبت به روش‌های پیشین بیشتر است، اما در مقایسه با روش میکروگرافت تراکم کمتری ایجاد می‌کند. بنابراین افرادی که نیاز به تراکم بالای کاشت مو داشته باشند، می‌توانند روش میکروگرافت را برای پیوند مو انتخاب کنند.

ریزش مو از مشکلات شایعی است که در بسیاری از افراد و در هر سنی ممکن است رخ دهد. بنابراین درمان ریزش مو باید تحت نظر افراد متخصص و با بررسی دقیق عوامل احتمالی انجام شود. افرادی که با مشکل ریزش مو مواجهند، می‌توانند پس از مشاوره با کلینیک تخصصی هلیا، پروسه‌ی درمانی را آغاز کنند. توجه داشته باشید که این مشکلات نیاز به صرف زمان دارد و در کوتاه مدت قابل درمان نیست. چنانچه راه‌های مختلف درمانی برای توقف ریزش مو و بازگردانی موهای از دست رفته پاسخگو نباشد، کاشت مو پیشنهاد می‌شود. پیوند مو در مرکز زیبایی هلیا تحت نظر دکتر خراسانی و با استفاده از تجهیزات نوین کاشت مو انجام می‌پذیرد. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در این خصوص می‌توانید با همکاران ما در مرکز مشاوره زیبایی هلیا https://heliaclinic.com / به شماره 02122810089 در تماس باشید.

ارسال نظر: