شاد و وعده‌هایی که محقق نشد!

کدخبر: 2368705

رونمایی از قابلیت‌های جدید شاد و رفع هرچه سریعتر مشکلات آن وعده‌ای تکراری که همچنان روی کاغذ جا خوش کرده است.

شبکه شاد علی رغم حرف و حدیث‌های بسیاری که درباره آن وجود دارد، خواسته یا ناخواسته به طور رسمی مدرسه دوم این روز‌های دانش آموزان محسوب می‌شود، خواه این شبکه مورد رضایت و پذیرش مدارس و معلمان قرار گیرد و خواه نه، اما نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور این روش را به رسمیت می‌شناسد.

شبکه شاد رویکرد نوین آموزش مجازی در آموزش و پرورش محسوب می‌شود، موضوعی که صرفا در قالب طرح‌های گوناگون فقط گزینه‌ای روی کاغذ بود و کرونا علی رغم تمام دشواری‌ها و منحوس بودن، حداقل کمکی کرد تا کاتالیزوری برای به جریان انداختن آموزش مجازی در نظام سنتی آموزشی باشد.

موضوعی که مسئولان آموزش و پرورش و در راس آن آقای وزیر به آن تاکید دارند و از عملکرد این مدرسه دوم مجازی و به تعبیر خودشان مولود ٧ ماهه رضایت دارند.

جدا از هرگونه کمبود و نقصانی که به شبکه شاد وارد می‌شود، گام‌هایی هر چند کوتاه برای ورود به عرصه آموزش مجازی در نظام آموزش و پرورش قابل توجه تلقی می‌شود البته که این جریان پیشرفت در مدارس دولتی عادی و مدرسه های واقع در مناطق کمتر توسعه یافته بیشتر خودنمایی می‌کند چراکه مثل همیشه کفه عدالت آموزشی برای بعضی اقشار و مدارس بیشتر سنگینی می‌کند و دستشان برای انتخاب ابزار‌های دیگر آموزش مجازی کاملا باز است ونارسایی‌های شبکه را با جایگزین کردن روشی دیگر برای دانش آموزان جبران می‌کنند.

انتظار بی پایان شاد برای برداشتن گام‌های جدید

دوم دی بود که محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش ضمن دفاع از شبکه شاد، از ویژگی‌های این شبکه و ایجاد چند قابلیت جدید به این مولود نوپا و مدرسه مجازی طی ١٠ روز آینده خبر داد و این موضوع بار دیگر هفتم دی ماه مطرح شد و باز هم قول تحقق این رونمایی از قابلیت‌های جدید با وعده ١٠ روز آینده سپری شد.

قابلیت‌های جدیدی که مصداقی از آن گفته نشد و توضیحات بیشتر به زمان رونمایی‌اش واگذار شد، زمانی که گویی فقط روی کاغذ معنا پیدا می‌کند و با تقویم آموزشی وزارتخانه همخوانی ندارد.

رونمایی از قابلیت‌های جدید شاد در حالی مطرح می‌شود که از ابتدای شروع سال تحصیلی جاری از ویژگی‌های جدیدی نام برده شد که هنوز به مرحله اجرا در نیامده است و آن را به روز‌های آتی موکول می‌کنند و گذر زمان تاکنون چندین ١٠ روز و چند ماه را سپری کرد، اما هنوز مجال رونمایی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز شبکه شاد که انتظار می‌رفت بیشتر از این‌ها برای جلب اعتماد عمومی آن تلاش شود، پیدا نشده است.

مسئولان مستقیم شبکه شاد هم که در این روز‌ها و بعد از وعده آقای وزیر سعی دارند موضع سکوت پیشه کنند، پاسخی ندهند و صحبتی از رفع مشکلات شاد از قبیل نبود ارتباط دوطرفه، کندی سرعت، در مواردی تامین امنیت کافی محتوای آموزشی و مواردی از این دست را مطرح نکنند تا شگفتانه موعود آقای وزیر محقق شود.

افزایش امنیت برگزاری امتحانات در شبکه شاد یکی از مواردی بود که سکاندار آموزش و پرورش به آن اشاره داشت و اکنون که برگزاری امتحانات تقریبا در سراشیبی و رو به اتمام است هنوز در باره ارتقای این قابلیت ادله‌ای قابل توجه وجود ندارد.

جدا از بلاتکلیفی‌هی نشات گرفته از زیرساخت‌های ضعیف آموزش مجازی و باز هم توسل به خیرین برای پیش بردن آموزش‌ها آنچه موجب نگرانی می‌شود بلاتکلیفی و تکرار چرخه معیوب چنین جریان آموزشی برای روز‌ها و ماه‌های آتی است و آنطور که مسئولان بهداشتی معتقدند علی رغم فروکش کردن بیماری، اما هنوز خطر ابتلا به آن تا حدود یکسال بعد باقی است و این یعنی تداوم آموزش مجازی، اما نبود پل ارتباطی پاسخگو و خلف وعده‌ها برای پیشرفت کار بنای اعتماد به شبکه اجتماعی داخلی اموزشی که به شدت خلا آن حس می‌شود، بر هم می‌زند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر: