متخصص بیوتکنولوژی: واکسن فایزر قدرتی ندارد

کدخبر: 2368743

متخصص بیوتکنولوژی و استاد دانشگاه پزشکی بقیةالله(عج) گفت: واکسن فایزر، واکسن ژنی است که علاوه بر مدت ایمنی پایین، در مقابل ویروس‌های جهش‌یافته قدرتی ندارد.

علی کرمی متخصص بیوتکنولوژی و استاد دانشگاه پزشکی بقیةالله(عج) شامگاه شنبه در نشست خبری مجازی بررسی تخصصی واکسن‌های خارجی و داخلی کرونا که به‌همت مرکز نسرای سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس برگزار شد، با بررسی انواع واکسن، واکسن‌ها را به چهار دسته ویروسی کشته، ویروسی ضعیف‌شده، پروتئینی، و نوترکیب ژنتیکی تقسیم‌بندی کرد.

وی با طرح این سؤال که "چرا مقام معظم رهبری به بحث خرید واکسن فایزر ورود کردند؟" دلیل این امر را سلامت ملت دانست و تصریح کرد: واکسن یکی از مهم‌ترین داروهایی است که با توجه به مواد بیولوژیکی که در آن وجود دارد، به بحث امنیت ملی برمی‌گردد.

کرمی گفت: بعضی‌ها از بی‌اطلاعی تقاضای واکسن‌های فایزر کرونا دارند، بعضی‌ها نمی‌دانند که ایران سابقه صدساله در تولید واکسن دارد و پس از انقلاب هم تحول عظیمی در این راه داشته است.

به‌گفته این استاد دانشگاه پس از 40 سال از گذشت انقلاب، بسیجیان با رفتن به روستاها، ایمن‌سازی را انجام دادند و امروز، ایران یکی از معدود کشورهایی است که ایمن‌سازی درخصوص خیلی از بیماری‌ها دارد.

این متخصص بیوتکنولوژی، در خصوص زمان بهره‌برداری از واکسن‌ها، اظهار داشت: به‌صورت معمول در زمان معمولی، بین 30 تا 32 ماه در آزمایش‌های بالینی واکسن‌ها زمان صرف می‌شود، اما در واکسن کرونای فایزر، زمان خیلی کمی صرف شده است؛ در حد یک ماه و نیم. درست است که فناوری مهندسی ژنتیک رشد کرده است، اما اورژانسی ساخته‌شدن واکسن‌های کرونای آمریکایی، جای شک و شبهه زیادی در جامعه پزشکی گذاشته است.

استاد دانشکده پزشکی بقیةالله(عج)، با انتقاد از منتقدان حکم مقام معظم رهبری در خرید واکسن فایزر، متذکر شد: متأسفانه بعضی‌ها در فضای مجازی انتقاد کردند که چرا رهبری ورود واکسن را ممنوع کرده است، غافل از اینکه واکسن‌های آمریکایی واکسن‌های ژنی هستند و این مایه تأسف است که عده‌ای بدون اطلاع از ماهیت واکسن فایزر، از آن دفاع می‌کنند. دولت آمریکا حتی به مردم خود هم رحم نمی‌کند؛ چرا که آنها سرمایه‌دار هستند. در آمریکا سیاست‌ها ثابت است، عروسک‌ها هستند که عوض می‌شوند.

کرمی گفت: جمهوری اسلامی ایران یک کشور کاملاً مستقل است و برای جان مردمانش ارزش قائل است؛ رهبری عالم و عادل دارد که مایه فخر جهان است و واکسن، یک پدیده امنیتی است، چراکه همه مردم از آن استفاده می‌کنند، پس نمی‌توان اجازه داد که هر واکسنی وارد شود و به مردم تزریق شود، آن هم واکسن‌هایی که ژنی هستند.

وی با یادآوری اینکه در فایزر به‌جای استفاده از ویروس کشته یا ضعیف‌شده، از ژن کرونا استفاده شده است، ادامه داد: برای ساختن واکسن چون از mrna استفاده شده و بسیار حساس است و سریع تجزیه می‌شود، به همین دلیل در دمای منفی 70 درجه نگهداری می‌شود.

این متخصص بیوتکنولوژی، با اشاره به اینکه در فضای مجازی، عده‌ای از پزشکان در رشته‌های دیگر بدون تخصص از واکسن فایزر حمایت بی‌جا می‌کنند، تأکید کرد: هر پزشکی نمی‌تواند در ارتباط با تولید واکسن نظر بدهد. نظریه در مورد واکسن، در تخصص متخصصین بیولوژیک است.

این استاد دانشگاه ضمن بررسی دیگر واکسن‌های آمریکایی ـ آلمانی، و انگلیسی با نمونه چینی، نمونه چینی را از ویروس ضعیف یا کشته‌شده دانست که همانند دیگر واکسن‌های موجود ساخته شده و آزمایش خود را پس داده است و واکسن ایرانی هم از همین روش تولید شده است.

به‌گفته وی دوزهای استفاده از واکسن‌های مختلف همه مثل هم است، اما میزان ایمنی، نوع نگهداری و نیز هزینه برای هر دوز، تفاوت بیشتر این واکسن‌ها را نمایان می‌کند.

این متخصص بیوتکنولوژی در ادامه، به سابقه واکسن‌سازی ایران اشاره کرد و گفت: از تأسیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی حدود 100 سال می‌گذرد و خیلی از واکسن‌های انسانی در این مؤسسه تولید می‌شود و انستیتو واکسن ایران هم بالغ بر 90 سال است که در حال تولید واکسن است.

کرمی با ابراز اینکه واکسن کرونای ایرانی هم همانند نمونه چینی، از ویروس کشته‌شده ساخته شده است که ایمنی بسیار خوبی کنار عوارض کم دارد، تصریح کرد: اگر افرادی که در یکی دو روز گذشته ادعا کردند که واکسن آمریکایی می‌خواهند، این اطلاعات را داشته باشند، قطعاً از خواسته خود کوتاه می‌آیند.

وی با یادآوری یک سال گذشته و سختی‌هایی که مردم تا کنون متحمل شده‌اند، تأکید کرد: ما مردمی مؤدب، خوب و بافرهنگ داریم که شرایط سخت این روزها را تحمل می‌کنند؛ اما مدیران خوبی نداریم.

وی در مورد چگونگی مهار ویروس کرونا گفت: مدیریت قوی ستاد و قرارگاه کرونا توسط کمیته علمی ستاد کرونا، تصمیمات درست و هماهنگ بدون تغییر در اظهار نظرهای اعضا که سبب سردرگمی مردم نشود، اجرای قرنطینه و اعمال محدودیت‌ها با قدرت و رعایت پروتکل‌ها توسط مردم، حمایت معیشتی از مردم، تقویت روحیه خسته‌شده مردم به‌خصوص کادر بهداشت و درمان قهرمان کشور، اطلاع‌رسانی درست، شفاف و با کمال صداقت و پرهیز از شعار و اغراق‌گویی، غربالگری سریع برای شناسایی ناقلین و پیشگیری شروع موج‌های بعدی، پیگیری تهیه واکسن مطمئن برای گروه یک و دو، عدم اجبار برای مردم تا آماده شدن واکسن ایرانی، و توجه به نظرات دانشمندان در اعترافات سوءمدیریت‌ها و اقداماتی که سبب شد کل کشور قرمز شود و فوت بیش از 54 هزار نفر و عذرخواهی از ملت را از راه‌های مهار ویروس کرونا دانست.

کرمی همچنین با توجه به شیوع کرونای انگلیسی ابراز کرد: واکسن‌های ژنی پیشگیری‌کننده نخواهد بود و فقر فرهنگی مردم برای تورهای یک‌میلیاردی ترکیه جهت زدن واکسن واقعاً تأسف‌برانگیز است.

این متخصص بیوتکنولوژی همچنین تأکید کرد: برای کنترل کرونا، اصرار به واکسن ضرورتی ندارد؛ اما اگر باشد بهتر است؛ اما شناسایی ناقلین و پیشگیری، بهترین راه کنترل و مهار کروناست، در عین حال که واکسن دوم ایران هم در حال آماده شدن است.

این استاد دانشکده پزشکی بقیةالله گفت: استفاده از ویروس کشته یا ضعیف‌شده، سابقه بالغ بر 40 سال و حداقل 6 ماه ایمنی دارد اما واکسن فایزر، ایمنی حداکثر 2 تا 3 ماه دارد.

کرمی یادآور شد: اساتید طب سنتی در چین باعث کنترل کرونا شدند، اما در ایران استفاده نشد. داروی موسوم به امام کاظم(ع) هم در سال 92 مطرح و تصویب شده و حتی تست شده است، اما متأسفانه در این ایام هیچ توجهی نشد.

این متخصص بیوتکنولوژی معتقد به همراهی طب نوین و سنتی است و خواهان اجرایی شدن سند مقام معظم رهبری در این رابطه است.

وی با بیان اینکه دلال‌های واردات واکسن، می‌خواهند کمر مؤسسه‌های رازی و انستیتو واکسن ایران را بشکنند، خاطرنشان کرد: همه ما در جنگ و دفاع هستیم و مبارزه هزینه دارد، در جنگ نرم هستیم و باید پشت‌سر رهبر باشیم.

این استاد دانشگاه متذکر شد: تهدیدات ژنتیکی و سلاح‌های بیولوژیک، قطعاً قوی‌تر می‌شود و باید آماده هرنوع حمله‌ای از این نوع باشیم.

 

منبع: تسنیم
ارسال نظر: