هیچ راهی جز واکسیناسیون نداریم

کدخبر: 2368825

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تنها راه مقابله با کرونا را، واکسیناسیون علیه این بیماری عنوان کرد.

محمدرضا ظفرقندی، روز دوشنبه در نشست خبری که در سالن کنفرانس سازمان نظام پزشکی برگزار شد، گفت: ما با یک بیماری کشنده روبرو هستیم که خوشبختانه راه کنترل آن تولید و تأثیر واکسن است. در حالی که در برخی بیماری‌ها که مردم سال‌ها با آن درگیرند، مانند اچ آی وی، هنوز واکسن ندارند.

وی افزود: در زمینه تولید واکسن کرونا کار علمی ارزشمندی در دنیا و با مدل‌های مختلف انجام شد و موفقیت بالای ۹۵ درصد حاصل شده که یک پیشرفت جهانی است.

ظفرقندی ادامه داد: در ایران‌هم اقدامات ارزشمندی در زمینه تولید واکسن انجام شده و حداقل هشت مرکز هم هستند که دارند روی واکسن کرونا کار می‌کنند. باید توجه کرد که راهی جز استفاده از واکسن برای کنترل این بیماری کشنده نداریم.

وی گفت: کرونا یک تا یک و نیم درصد مرگ و میر و چهار درصد بستری دارد و تولید واکسن برای کنترل آن موفقیت علمی بزرگی محسوب می‌شود. چه واکسن‌هایی که MRNÀ هستند، چه واکسن‌های پروتئین بِیس و چه واکسن‌های ویروس کشته شده و ضعیف شده می‌توانند مؤثر باشند.

وی با بیان اینکه باید در زمان مناسب و سریعی این واکسن تولید، توزیع و استفاده شود، گفت: واقعیت موجود این است که مشخص شده این ویروس جهش‌هایی را انجام می‌دهد. اکنون در انگلیس شاهدیم که رشد بیماری صعودی و عمودی شده و مرگ‌و میر در برخی کشورهای اروپایی بالای ۱۰۰۰ در روز است. در برخی قسمت‌های انگلیس ۷۰ درصد ابتلاها از ویروس جهش یافته است که زنگ خطری برای همه است. در آفریقای جنوبی هم ویروس جهش داشته که ۹۰ درصد ابتلاها در برخی مناطق آنجا هم از نوع جهش یافته است. در عین حال باید بدانیم که ویروس هم مختص یک کشور نیست و می‌تواند منتشر شود. همانطور که ویروس جهش یافته انگلیس را در ایران هم مشاهده کردیم که خوشبختانه فعلاً تحت کنترل است.

ظفرقندی تاکید کرد: اگر در یک زمان مناسب واکسیناسیون انجام نشود، این جهش‌ها می‌تواند اثر واکسن را کم کرده و به اصطلاح ویروس از واکسن فرار کند. بنابراین موضوع مهم این است که واکسن برای جلوگیری از مرگ و میر و قطع زنجیره انتقال اهمیت دارد.

وی ادامه داد: از طرفی ما هر روز به نتایج جدیدی می رسیم مثلاً گفته می‌شد که واکسن برای افرادی که قبلاً مبتلا شدند نیاز نیست، اما مطالعات جدید نشان می‌دهد اگر سطح آنتی بادی این افراد کاهش یافته باشد، باید تزریق کنند که این در میزان تولید واکسن هم مؤثر است. یا اینکه باید تزریق واکسن بعد از مدتی تجدید شود.

 

منبع: مهر
ارسال نظر: