کمالوندی: اقدام مجلس درباره کاهش تعهدات خوب است

کدخبر: 2368880

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه اقدام مجلس در مبارزه با کاهش تعهدات اقدام خوبی هست چون باید یک فشار به طرف مقابل بیاید، اظهار داشت: الان یک یکصدایی در کشور هست و همه می‌خواهیم بر استکبار پیروز شویم و همه می‌خواهیم که استکبار را به زانو در بیاوریم.

برنامه جهان آرا با حضور بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و با موضوع «بررسی آخرین تحولات صنعت هسته‌ای کشور همزمان با آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد» دوشنبه شب (۲۲ دی ماه) از شبکه افق سیما به روی آنتن رفت.

کمالوندی در ابتدای این برنامه پیرامون آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد و طرح مجلس برای الزام دولت در این خصوص اظهار داشت: شروع غنی‌سازی۲۰ درصد با توجه به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که مصوبه مجلس بود که در ماده اول مقرر کرده بلافاصله بعد از تصویب، باید غنی سازی ۲۰ درصد را شروع کنیم.

وی با بیان اینکه ما اکنون حدود ۴ تن مواد اولیه داریم و مصوبه مجلس که ما باید حدود ۱۲۰ کیلو در یک سال تولید کنیم به راحتی برای ما قابل تحقق است اظهار داشت: با این روندی که شروع کرده ایم شاید در ۸ما هم به مقداری که قانون تعیین کرده برسیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما به عنوان یک سازمان مجری تصمیمات عالی نظام را اجرا می کنیم و طبیعتاً وقتی قانونی باشد باید اجرا شود گفت: ما در مسیر شکل‌گیری قانون حضور داشتیم و قانون می‌توانست طوری باشد که ما نتوانیم آن را اجرا بکنیم.

وی افزود: دولت بنا به دلایلی موافق نبود که در این مقطع این قانون تصویب شود و ملاحظات خود را هم مطرح کرد و من هم به عنوان نماینده دولت در صحن علنی این موارد را مطرح کردم اما در عین حال در سازمان انرژی اتمی نظر آقای صالحی این است که یک فرصت برای صنعت هسته‌ای ما برای یک خودنمایی دوباره است.

کمالوندی ضمن تاکید بر اینکه علیرغم اینکه عده‌ای می‌گویند صنعت هسته‌ای ما از بین رفت ولی صنعت هسته‌ای ما قابل مقایسه با ۶ و ۷ سال گذشته نیست و این به لحاظ پیشرفت‌هایی هست که از لحاظ فنی کرده است، اظهار داشت: بخش مهمی از سانتریفیوژهای ما چه به دلایل سیاسی و چه فنی کار نمی کردند بنابراین وقتی که از حدود ۱۱ هزار سانتریفیوژ به حدود ۶ یا ۷ هزار سانتریفیوژ آمده‌ایم و این محدودیت درحالیست که در صنعت هسته‌ای صحبت از بیش از حدود ۴۸هزار سانتریفیوژ می‌کنید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که در مورد راکتور اراک پیشنهاد از طرف ایران بود که درون لوله‌ها و کلندریا سیمان ریخته شود، چون همان موقع اطلاع داشتیم که ما لوله های دیگر را داریم تا اینها را عوض کنیم، اظهار داشت: در مجلس هم این صحبت را کردیم که اگر بخواهیم می‌توانیم در دو ماهان راکتور را هم احیا کنیم و این صحبت متخصصی هست که همین الان مسئولیت پروژه را برعهده دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه راکتور جدید به دلیل اینکه شار نوترونی بالایی دارد و به ما فضایی برای آزمایش‌های بعد از پرتو دهی می دهد راکتور بهتری هست اظهار داشت: رآکتور قبلی به دلیل این که سوخت عادی غیر غنی شده مصرف می‌کرد تمام فضا را برای سوخت اشغال می کرد الان که از سوخت غنی شده استفاده می‌کنیم چیزی حدود یک سوم این فضا اشغال می شود و بقیه به آزمایشگاه ها و کارهای دیگر اختصاص داده می‌شود.

کمالوندی در پاسخ به سوالی در خصوص خداحافظی ایران با فناوری آب سنگین پس از برجام اظهار داشت: هدف در این تغییرات این بود که ما کارخانه آب سنگین را حفظ کنیم که آن کارخانه بخشی از آب سنگین است برای راکتور جدید استفاده می‌شود. راکتور جدید مدرن شده می‌تواند با آب سبک کار کند البته اینکه با آب سنگین کار می کند اشکال نیست بلکه یک نوع مزیت است.

وی افزود: پس یک کارخانه ای داریم که آب سنگین لازم را تولید میکند و هرچند آب سنگین همیشه میتواند در دسترس باشد ولی برای اینکه این مشکل حل شود دوستان طراحی کردند به نحوی که هر چند از قدرت حرارتی کم می‌شود و از ۴۰ مگاوات به ۲۰ مگاوات می‌رسد ولی چون هدف آنها حرارت و قدرت نیست و هدف آن ها شار نوترونی هست که جمعیت نوترونی که برداشت می‌شود به مراتب بیش از قبل می شود و این یک مزیت است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که همین الان ما چهار تن مواد اولیه داریم و با قانون مجلس قرار است ظرفیت را به ۵۰۰ کیلو در ماه برسانیم، خاطرنشان کرد: با افزایش ماشین ها و بخصوص ماشین‌های جدید حدود یک سال تا ۱/۵سال دیگر به حداقل همان مواد قبلی می‌رسیم و به سرعت هم می‌تواند افزایش پیدا کند ولی واقعاً ۵ یا ۱۰ تن با ۳۰ تن تفاوت زیادی ندارد.

کمالوندی در پاسخ به پرسشی در خصوص عدم پاسخ سازمان انرژی اتمی به نقض تعهدات آمریکا در قبال برجام در سالهای گذشته اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی مثل یک سرباز است و شما در صحنه جنگ سوال را از سرباز نمی‌کنید و فرمانده مقامات ارشد در کشور هستند.

وی با بیان اینکه تلقی در کشور این بود که با داد و ستدهای برجام می‌شود یک‌سری از مشکلات کشور را حل کرد و اینکه این دیدگاه خوشبینانه یا بدبینانه بوده مطالبی هست که می‌شود راجع به آنها صحبت کرد، گفت: تلقی من این است که باید همین کار انجام می شد ما باید راهی برای قطعنامه های فصل هفت شورای امنیت پیدا می‌کردیم که این ها در عالم سیاسی و روابط بین الملل بدترین چیزی هست که برای یک کشورها می تواند پیش بیاید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: در ابتدا گشایش‌هایی حاصل شد ولی بعد تغییراتی در دولت آمریکا به وجود آمد و باید بدانید که با شیطان بزرگ مواجه هستیم.

کمالوندی ضمن بیان اینکه اگر ما آن اقدام را برای رفع تحریم‌های سازمان ملل و فصل ۷ انجام دادیم از این طرف هم نباید کاری کنیم که به صنعت هسته‌ای ما صدمه ای برسد، اظهار داشت: ما سیاست می‌خواهیم که اول آن درها را باز کند تا مواد اولیه وارد شود و برای مثال پیش‌بینی شده که در سال دهم ما هیچ محدودیت هسته‌ای نداریم.

وی با تاکید بر اینکه باید گره های صنعت هسته‌ای را یکی یکی باز کنیم و اگر بنابر تعهداتی باشد که حقوق ما را تامین کند این گره ها باز می شود اظهار داشت: در حالتی که مقتدرانه وعزتمندانه از منافع کشورمان دفاع کنیم و با یک سری کارهای سیاسی توام با تدبیر مشکلات را حل کنیم تجربی نخواهد داشت که بی اعتنایی کنیم و بگوییم قطعنامه پشت قطعنامه بیاید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما تعهد ابدی نداریم و تنها چیزی که داریم ۲۵ سال نظارت روی معدن است اظهار داشت: برجام مدت زمانی دارد و بعد از آن محدودیت ها کنار می‌رود.

کمالوندی با تاکید بر این که فضای سیاسی فضای داد و ستد هست و فضای این نیست که من این را می خواهم و حتماً باید باشد اظهار داشت: ما باید خودکفایی داشته باشیم ولی معنی خودکفایی این نیست که همه چیز را خودمان تولید کنیم و در را ببندیم و هیچ ارتباطی نداشته باشیم.

وی در پاسخ به پرسش پیرامون بیانات رهبر انقلاب به نقل از وزیر امور خارجه در خصوص عدم رعایت برخی خطوط قرمز در برجام اظهار داشت: یک سری کفها مثلا از نظر تعداد سانتریفیوژ و بحث های دیگر مشخص شده بود که باید رعایت می شد. همه می خواستند این خطوط قرمز همگی اجرا شود ولی به جاهایی می رسید که نمی‌شد و در جاهایی هم خیلی بالاتر از کف بود ولی حضرت آقا صلاح دیدند که به خود دولت واگذار کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه یک بالانس نسبی ایجاد شده و می توانست خواسته ها بیشتر از این باشد ولی ممکن بود مذاکرات به بن‌بست بخورد و به نتیجه نرسد، اظهار داشت: این تیم تلاش خودشان را کردند و حالا ممکن است شما این تلاش را نپسندید.

کمالوندی با اشاره به اینکه اقدام مجلس در مبارزه با کاهش تعهدات اقدام خوبی هست چون باید یک فشار به طرف مقابل بیاید، اظهار داشت: الان یک یکصدایی در کشور هست و همه می‌خواهیم بر استکبار پیروز شویم و همه می‌خواهیم که استکبار را به زانو در بیاوریم.

وی با تاکید بر اینکه قسم آقای دکتر صالحی به موقع خودش قسم درستی بوده است، گفت: ما وقتی که تعداد سانتریفیوژها را کم کردیم یعنی محدود هستیم ولی منظور آقای صالحی این بود که این صنعت متوقف نمی‌شود و ما به اهداف کلان‌مان می‌رسیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از ترور شهید فخری زاده شما در مصاحبه‌ای گفتید که هیچ اتفاقی برای هیچکدام از دانشمندان هسته‌ای‌مان نیفتاده است، تصریح کرد: شهید فخری‌زاده از دوستان خود من بود. بعد از حادثه نطنز می‌خواست در سطح بین المللی گفته شود که ضربه دیگری به صنعت هسته‌ای وارد شد و در آن زمان به ذهن ما رسید که بگوییم متخصصین صنعت سازمان انرژی اتمی صدمه ای ندیده است که البته حرف دروغی هم نبوده است.

وی افزود: آن زمان اینگونه به ذهن ما رسید که این طور اعلام کنیم ولی این معنای عکس ندارد که ایشان دانشمند هسته‌ای نیستند چون ایشان دانشمند هسته‌ای هستند.

کمالوندی در پاسخ به پرسشی پیرامون ماجرای مذاکرات عمان، اظهار داشت: آقای دکتر صالحی که به وزارت خارجه آمدند به من اصرار کردند که به عنوان معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه مسئولیت بپذیرم و در آن موقع می‌شنیدم که افراد شایسته‌ای را هم برای این موضوع انتخاب کرده بودندهمانطور که من از آقای صالحی شنیدم نظر حضرت آقا این بود که در سطح وزیر نباشد.

معاون اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه من از آقای دکتر صالحی شنیدم که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور وقت مخالف این مذاکرات بودند گفت: چون مذاکرات آشکار نبود خیلی در سطح جامعه نیامده بود که چه کسی موافق و چه کسی مخالف است و آنطور که آقای دکتر صالحی مطرح می‌کند، خود حضرت آقا گفته بودند که من بدبین هستم و پس از اصرار آقای دکتر صالحی ایشان فرموده بودند که ولی مذاکره نباشد و طولانی نشود و در حوزه‌های دیگر وارد نشوید و سطح بالا نباشد.

منبع: صدا و سیما
ارسال نظر: