چین مجددا تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم کرد

کدخبر: 2368949

وزارت خارجه چین با محکوم کردن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، ایالات متحده را بزرگترین عامل بی‌ثبات کننده صلح و امنیت جهانی خواند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست روز سه‌شنبه با خبرنگاران به مسائل روز منطقه و جهان از جمله تحریم‌ها علیه ایران و برخی کشورهای دیگر پرداخت و تحریم‌های آمریکا علیه ایران را غیر قانونی خواند.

به نوشته «وبگاه وزارت خارجه چین» «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در زمینه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و اتهام زنی علیه چین گفت، پکن همواره حامی صلح جهانی است  و به تازگی رئیس جمهور چین 50 میلیون دلار برای کمک به مقابله به کرونا به سازمان ملل متحد اختصاص داده است.

وی در ادامه گفت: «این ایالات متحده است که بزرگترین عامل بی‌ثبات کننده بوده که صلح و امنیت جهانی را تهدید و همکاری چند جانبه را تضعیف می‌کند. این کشور با پیگیری گسترده یک جانبه گرایی آشکارا از معاهدات و سازمان‌ها کناره گیری می‌کند و خودسرانه به تهدید به تحریم متوسل می شود. آمریکا تاکنون از 10 کنوانسیون و سازمان بین‌المللی خارج شده است. ایالات متحده به طور یکجانبه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران را احیا کرد و از محل برگزاری سازمان ملل برای لکه دار کردن آشکار سایر کشورها سوء استفاده کرد که مخالفت گسترده جامعه جهانی را در پی داشت. چنین رفتارهایی همکاری بین المللی در زمینه‌های مختلف، نظم و ساز و کار بین‌المللی موجود و صلح، ثبات و امنیت جهانی را به شدت زیر سئوال می‌برد.»

اعمال این تحریم‌ها بخشی از سیاست موسوم به کارزار فشار حداکثری است که دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام علیه ایران را از سر گرفته است. دولت آمریکا به موجب این سیاست علاوه بر احیای تحریم‌ها به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا   وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که دوران ۴ ساله ریاست‌جمهوری ترامپ رو به اتمام است او در تحقق این هدف ناکام مانده و ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است. منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: