علت واقعی کاهش صادرات ایران چه بود؟

کدخبر: 2369273

نایب‌رییس اتاق بازرگانی: با وجود تحریم‌های بانکی و محدودیت‌های جدی، صادرکنندگان توانستند ارز موردنیاز کشور را تامین کنند اما وقتی برخی به دلیل مشکلات و عده بسیار ناچیزی با سواستفاده از شرایط، ارز را نیاوردند، با کل جامعه صادرکننده کشور طوری صحبت شد که انگار مقصر تمام مشکلات آنها هستند و این افراد به دنبال غارت بوده‌اند. چنین نگاهی قطعا به کاهش علاقه به صادرات و فعالیت در این حوزه‌ها منجر می‌شود.

حسین سلاح ورزی اظهار کرد: ما در سال‌های گذشته بارها گفته بودیم که سیاست‌های ارزی که از سوی بانک مرکزی و برخی از دیگر نهادهای اجرایی در دستور کار قرار گرفته، مشکل آفرین می‌شود و دستورالعمل‌های ارزی کار را به جایی می‌رساند که میزان به صرفه بودن کالای ایرانی در بازارهای بین المللی و توان ایستادن صادرکننده ایرانی در برابر فشارها محدود می‌شود و این موضوع به ضرر تولیدات کشور تمام خواهد شد.

به گفته وی، با وجود تمام این هشدارها، همچنان اصلاحات لازم در سیاست‌های ارزی اجرایی نشد و همین امر اثری جدی بر عملکرد صادراتی کشور گذاشت. البته در کنار ارز باید سایر سو مدیریت‌ها، بخش‌نامه‌های متعدد و بعضا متناقض را نیز در کنار آن قرار داد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره میزان تاثیرگذاری تحریم‌ها و شیوع کرونا بر صادرات ایران نیز بیان کرد: از نظر من میزان تاثیر کرونا، تحریم و به طور کلی عوامل خارجی بین ۳۰ تا حداکثر ۴۰ درصد است و بیش از ۵۰ درصد عوامل به موضوعات داخلی باز می‌گردد. بر اساس اعلام مقامات دولتی، در سال‌هایی صادرات نفت کاهش یافته و دولت برای به دست آوردن منابع درآمدی خود به مشکل برخورده، این صادرکنندگان غیرنفتی بودند که توانستند بخش مهمی از نیازهای ارزی کشور را تامین کنند.

سلاح ورزی ادامه داد: با وجود تحریم‌های بانکی و محدودیت‌های جدی، صادرکنندگان توانستند ارز موردنیاز کشور را تامین کنند اما وقتی برخی به دلیل مشکلات و عده بسیار ناچیزی با سواستفاده از شرایط، ارز را نیاوردند، با کل جامعه صادرکننده کشور طوری صحبت شد که انگار مقصر تمام مشکلات آنها هستند و این افراد به دنبال غارت بوده‌اند. چنین نگاهی قطعا به کاهش علاقه به صادرات و فعالیت در این حوزه‌ها منجر می‌شود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی حضور داشت، خاطر نشان کرد: با وجود میل باطنی ما، پیش بینی‌هایی که درباره نرخ ارز و تاثیر آن بر صادرات داشتیم درست درآمد و امروز نیز بخش خصوصی همچنان می‌گوید که ارز باید به سمت تک نرخی شدن حرکت کند و ارز دولتی جز رانت و فساد هیچ آورده‌ای برای اقتصاد نداشته و در این بستر است که می‌توان انتظار داشت بخش خصوصی امکان گسترش فعالیت‌های خود را پیدا کند.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: