انگلیس: برجام جزو اولویت‎های مذاکره با بایدن است

کدخبر: 2369385

وزیر امور خارجه انگلیس گفته توافق هسته‌ای برجام جزو اولین موضوعات گفت‌وگو میان لندن و دولت جدید آمریکا خواهد بود.

«دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس از موضع تیم «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در خصوص بازگشت به برجام استقبال کرده است.

«راب» که سه‌شنبه در پارلمان انگلیس سخنرانی می‌کرد درباره آشوب‌های پساانتخاباتی در آمریکا گفت تأیید پیروزی بایدن در آمریکا نشان می‌دهد که «اقلیت خشن» نمی‌تواند دموکراسی را در ایالات متحده به چالش بکشد.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص پاسخ آمریکا به حمله هواداران «دونالد ترامپ» به ساختمان کنگره گفت: «از سرگیری فعالیت کنگره و تأیید پیروزی جو بایدن در روز ۷ ژانویه حامل این پیام مهم بود که اقلیت خشن نمی‌تواند اراده دموکراتیک مردم آمریکا را به چالش بکشد.»

جو بایدن قرار است چهارشنبه هفته جاری به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا سوگند یاد کند و نگرانی‌ها در واشنگتن از احتمال حمله طرفداران مسلح ترامپ به این مراسم شدت گرفته است.

دومینیک راب در جلسه پارلمان گفت که گفت‌وگو در خصوص توافق هسته‌ای برجام جزو نخستین موضوعاتی خواهد بود که میان انگلیس و دولت آتی آمریکا مورد رایزنی قرار خواهد گرفت.

او گفت: «اینکه رئیس‌جمهور منتخب، بایدن و دولت جدید آمریکا درباره بازگشت به برجام و تقویت آن صحبت کرده‌اند مورد استقبال است. این جزو نخستین موضوعات رایزنی خواهد بود که ما با دولت جدید خواهیم داشت.»

«جو بایدن»، تا به حال به طور صریح و شفاف سیاستش در قبال برجام را اعلام نکرده است. او، در عوض، با استفاده از عباراتی مبهم و تفسیرپذیر هم از بازگشت به برجام سخن گفته و هم از قصدش برای انجام مذاکراتی جهت «طولانی‌تر کردن و تقویت» این توافق هسته‌ای.

جمهوری اسلامی ایران گفته که هیچ قید و شرط و مطالبات جدیدی را برای اینکه آمریکا تعهداتش در برجام را اجرا کند نخواهد پذیرفت.

یک منبع که با تفکرات تیم بایدن در خصوص ایران آشنا است روز گذشته (دوشنبه) به شرط عدم افشای نام به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «اگر ایران به پایبندی به توافق بازگردد ما هم به آن باز می‌گردیم. این نخستین گام خواهد بود.»

 

منبع: فارس
ارسال نظر: