۳ عامل اصلی تجزیه سیاسی آمریکا به روایت نشریه تایم

کدخبر: 2369442

نشریه آمریکایی تایم در مقاله‌‌ای به ۳ عامل اصلی که منجر به تجزیه و بروز شکاف‌های عمیق سیاسی در ایالات متحده شده پرداخته است.

نشریه آمریکایی تایم در مقاله ای به نوشته «ایان بریمر» به شکاف‌های سیاسی در آمریکا که میان نژادپرستان و سرمایه داران و صحنه رسانه‌ای این کشور متفاوت است و از دهه‌های گذشته تاکنون عامل آشوب در واشنگتن بوده، پرداخته است. 

بر اساس این گزارش، تا امروز در هیچ کجای جهان به اندازه آمریکا در میان کشورهایی که ادعای دموکراسی دارند شاهد این حجم از شکاف و اختلافات سیاسی نبوده‌ایم. اما چگونه قدرتمندترین کشور جهان به این نقطه می‌رسد؟

رفتارهای خشونت‌آمیزی که در پایتخت ایالات متحده دیده می‌شود تنها متعلق به چند سال اخیر نبوده و ریشه تاریخی در دهه های گذشته دارد. این امر به 3 ویژگی در جامعه آمریکا برمی‌گردد که سیاستمداران این کشور از گذشته تاکنون آنها را نادیده گرفته‌اند: 

-میراث ماندگار نژادپرستی.

-تغییر ماهیت سرمایه داری.

-شکاف عمیق در فضای رسانه‌ها.

نژادپرستی: آمریکا تنها کشور نژادپرست جهان در طول تاریخ نبوده است؛ اما این کشور در حل مشکل نژادپرستی بسیار کند عمل کرده است. البته در دهه‌های گذشته تلاش زیادی به این منظور صورت گرفت و مقامات ایالات متحده تلاش کردند تا حدی زندگی سیاپوستان در این کشور را به حد اعتدال برسانند. حتی برای نخستین‌بار یک رئیس جمهور از میان سیاه‌پوستان آمریکا انتخاب شد. 

تایم نوشت: اما اعتراضات گسترده‌ای که تابستان گذشته تحت عنوان جنبش «زندگی سیاهان مهم است» در آمریکا به راه افتاد نشان می‌دهد که نژادپرستی در ایالات متحده به این سادگی‌ها ریشه کن نمی‌شود. البته این اعتراضات تنها بخشی از این قصه است. بخش دیگر آن به رفتارهای خشونت‌بار سفیدپوستان آمریکایی علیه سیاه‌پوستان بر می‌گردد، زیرا سفیدپوستان احساس می‌کنند موقعیت جمعیتی و محاسبات نژادی آنها در خطر است. این امر در بخش سیاسی ایالات متحده نیز حاکم است و احساسات نژادپرستانه در آمریکا به ویژه در دوره «دونالد ترامپ» به اوج خود رسید.

نشریه تایم خاطرنشان کرد: البته موضوع نژادپرستی تنها منحصر به ایالات متحده نبوده و بسیاری از کشورهای اروپایی در دوره اخیر شاهد بروز جنبش‌های گوناگون مردمی برای مقابله با نژادپرستی بوده‌اند. اما اینکه نژادپرستی بخش سیاسی آمریکا را نیز تحت تاثیر قرارداده موضوع خطرناکی است.

تغییر ماهیت سرمایه داری: سرمایه داری و رشد اقتصادی همان چیزی است که آمریکا را به عنوان بزرگترین قدرت جهانی معرفی کرده است. روحیه کارآفرینی و رشد و توسعه در آمریکا به واسطه جهانی شدن به سراسر دنیا انتقال پیدا کرده است. بنابراین بسیاری از مهاجران برای پیشرفت و رشد اقتصادی، آمریکا را مقصد مناسبی برای خود می‌بینند و به همین دلیل است که امروزه شرکت های بزرگ از سراسر جهان در این کشور فعال هستند. 

بر اساس گزارش نشریه آمریکایی تایم، اما از سوی دیگر نوع دیگری از سرمایه‌‌داری نیز در جهان وجود دارد؛نظام اقتصادی سرمایه‌‌داری فردی که ثروت‌های زیادی در اختیار اشخاص سرمایه‌دار قرار می‌دهد. این امر همچنین منجر به ایجاد یک طبقه متوسط کارگر در آمریکا شده که امنیت اجتماعی ضعیفی دارند. 

تایم افزود: این موضوع واقعیت جدیدی نیست که با رسیدن دونالد ترامپ به کاخ سفید، در آمریکا نمود پیدا کرده باشد. هم‌زمان با آن سرمایه‌داری آمریکایی از دوره گذشته تاکنون منجر به نابرابری در تقسیم فرصت‌ها میان اقشار مختلف جامعه شده است. به این ترتیب طبقه پایین تر جامعه که فرصت کمی پیش روی خود می‌بیند، به روش های مختلف اقدام به ابراز خشم و نارضایتی می‌کند.

به گزارش این نشریه آمریکایی 30  سال قبل زمانی که از کسانی که از نظام سرایه داری آسیب دیده‌اند صحبت میکردیم این موضوع به گروهی از کارگران «یقه آبی» (در اوایل سده بیستم، این کارگران از لباس‌های ارزانی استفاده می‌کردند که کثیفی را به راحتی نشان نمی‌داد؛ این لباس‌ها عموماً آبی بودند) باقی‌مانده از تجارت آزاد مربوط می‌شد.  امادر حال حاضر هوش مصنوعی و اتوماسیون به آرامی منجر به از رده خارج شدن شمار زیادی از کارگران در آمریکا شده است. 

شکاف در صحنه رسانه‌ای: شرکت‌های تکنولوژی که دنیای مدرن ما را محاصره کرده‌اند، مولد انقلابی در رسانه‌ها بوده و بسیاری، این شرکت‌ها را به تجزیه صحنه رسانه‌ای متهم می‌کنند. در این میان شبکه‌های اجتماعی با ورود به عرصه رسانه‌، شکاف بین رسانه‌های جمعی را بیشتر کرده‌اند.در این میان ایالات متحده در مقایسه با کشورهای اروپایی که محدودیت‌های ویژه ای برای محتوای اخبار نشریافته در شبکه های اجتماعی در نظر گرفته‌اند، قوانین جدی در این زمینه ندارد.

نشریه آمریکایی تایم خاطرنشان کرد: البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که در تشدید شکاف‌های سیاسی ایالات متحده دخیل هستند، اما این سه مورد بارزتر و مهم تر از بقیه است. در سایه عدم وجود تلاش‌های جدی از جانب مقامات سیاسی آمریکا برای تعامل مناسب با این مسائل و عدم اجرای راهکارهای مناسب سیاسی، این مشکلات بیشتر نیز خواهد شد.  

این نشریه در پایان گزارش خود آورده است: دولت دموکرات‌های آمریکا به ریاست «جوبایدن» از زمان ورود به کاخ سفید با چالش‌های متعددی مواجه خواهد شد؛ هرچند که بحران اپیدمی کرونا در حال حاضر بزرگترین چالش داخلی آمریکاست، اما مشکلات دشوارتر از آن در مرحله آینده پیش روی بایدن خواهد بود.

 

منبع: الف
ارسال نظر: