خانه مجلل شهرداران تهران به چه کسی فروخته شد؟

کدخبر: 2369702

خانه مجلل شهرداران به یک شرکت فروخته شد. حناچی وعده داده بود که این خانه را به کسی می فروشد که بلدوزر زیر آن نیندازد اما رئیس سازمان املاک شهرداری تهران گفت مالک می توانند در این ملک ۵ طبقه ساخت و ساز کند.

11 آذر سال گذشته پیروز حناچی سومین شهردار اصلاح‌طلبان در دوره پنجم مدیریت شهری دستور فروش عمارت اقدسیه معروف به خانه شهرداران را در منطقه یک  شهرداری تهران صادر کرد و تأکید کرد که این ملک باید نقدی فروخته شود و پول آن صرف هزینه‌های عمرانی شود. 

خانه شهرداران که در منطقه اعیان‌نشین تهران قرار دارد، محل سکونت چندین شهردار از جمله مرتضی الویری که در حال حاضر هم عضو پنجم شورای شهر است، بود.

در دوره فعلی شهرداری تصمیم گرفته شد که این ملک بی‌سر و صدا به فروش رسیده و اسباب واثاثیه آن که شامل فرش‌های گرانبها و تابلوهای خوشنویسی بود، به گفته برخی از مدیران به محلی در بوستان گفت‌وگو منتقل شد که البته با وجود پیگیری‌ها نتوانستیم از این محل دیدن کنیم. 

از هزینه 400 میلیونی برای بازسازی تا انتقال اسباب و اثاثیه

نجفی اولین شهردار اصلاح‌طلبان وقتی که روی کار آمد دستور داد که 400 میلیون تومان برای بازسازی این عمارت هزینه کنند. 

فروش امارت اقدسیه اعضای شورای شهر را هم شوکه کرد. آئینه‌کاری‌های خاص این بنا و همچنین تاریخ معاصری که داشت، باعث شد که برخی بگویند این ملک دارای ارزش است. هر چند که مدیران شهری این موضوع را منکر شدند و تأکید کردند که این ملک بنای خاصی نیست.

حناچی: خانه را به هر کسی نمی‌فروشیم به کسی می‌دهیم که  بلدوزر زیر آن نیندازد

اما پیروز حناچی شهردار تهران وعده داد که این خانه را به هر کسی نمی‌فروشیم و به کسی می‌دهیم که شرایط فعلی‌اش را حفظ و بلدوزر زیر آن نیندازد. اما برخی کارشناسان واکنش های  به صحبت‌های حناچی نشان دادند.

اگر شهرداری ملک را به کسی بدهد که به شکل فعلی آن را حفظ کند، باید پایین‌تر از قیمت منطقه بدهد

پژمان پشم‌چی‌زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در دوره قالیباف تأکید کرد که این ملک در پهنه‌ای قرار دارد که مالک آن می‌تواند پنج طبقه ساخت و ساز کند و قطعا خریدار به دنبال حداکثر ارزش افزوده است. اگر شهرداری بخواهد ملک را به کسی بدهد که به شکل فعلی آن را حفظ کند، باید پایین‌تر از قیمت منطقه بدهد که قطعاً به ضرر شهرداری است و اگر قرار باشد به قیمت روز بدهد و فرد هم ساخت و سازی نکند، این برخلاف مقتضای ذات عقد است و باطل است. 

کش و قوس‌ها ادامه داد. کرونا فروش عمارت اقدسیه را به تأخیر انداخت، اما خبر رسید که بالاخره عمارت اقدسیه معروف به خانه شهرداران به فروش رسیده است، اما کسی از جزئیات آن خبری ندارد.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران بعد از فروش ملک اقدسیه اعلام کرد که نه خریدار ملک معلوم است و نه قیمت آن. 

وی ادامه داد: عدم شفافیت در نحوه کسب درآمد گاهی گریبانگیر می‌شود. چند ماه پیش شورا لایحه‌ای را تصویب کرد که طی آن امکان فروش چند ملک از املاک شهرداری را به وجود آورد. اولاً درآمد آن باید به حساب خزانه واریز شود که معلوم نیست این کار انجام شده یا خیر. مشخصاً یک ملک به خانه شهرداران تهران معروف است فروخته شده، ولی نه خریدار آن معلوم است و نه قیمت دقیقی که ملک فروخته شده. 

واکنش‌ها ادامه داشت و اظهارنظر در خصوص ملک اقدسیه تمامی نداشت. محمدزاده رئیس اداره املاک و مستغلات شهرداری تهران امروز به خبرنگار فارس گفت: به خانه شهرداران به مزایده گذاشته شده است. مزایده هم تشریفات خاص خود را دارد. اگر تا هفته پیش برنده بر روی سامانه قرار نگرفته بود، به این دلیل بود که بعد از مزایده باید قرارداد تنظیم و پس از طی مراحل اداری، اسم فرد روی سامانه قرار می‌گیرد. 

کسی که ملک را خریده فرد خاصی نیست و یک شرکت است

وی در پاسخ به این پرسش که خانه شهرداران به چه کسی فروخته شده است، گفت: کسی که ملک را خریده فرد خاصی نبوده است یک شرکت بوده، ما موضوع پنهانی هم نداریم. این ملک حدود 840 متر بوده و هر متر آن 180 میلیون تومان به فروش رسیده و در مجموع حدود 153 میلیارد تومان پول دریافت کرده‌ایم. 

وی در پاسخ به این پرسش که این پول در کجا هزینه می‌شود، گفت: پول به خزانه شهرداری واریز می‌شود و صرف پروژه‌های عمرانی می‌شود. 

این مقام مسوول در پاسخ به این پرسش که عده‌ای در خصوص رقم فروخته ملک انتقاداتی دارند، گفت: آخرین معامله‌ای که در منطقه انجام شده و در سامانه ثبت شده بود، به قیمت هر مترمکعب 150 میلیون تومان بود. این ملک هم در یک کوچه قرار داشت و خریدار فقط می‌تواند در آن پنج طبقه بسازد. ما  ملک را به قیمت  هر متر مربع  180  میلیون تومان فروخته‌ایم.

در جریان نیستم/ملک را با بالاترین قیمت فروختیم

وی در پاسخ به این پرسش که شهردار تهران اعلام کرده بود که خانه را به فرد خاصی می‌فروشیم و اجازه نمی‌دهیم بلدوزر زیر آن بیندازند، گفت: من در جریان موضوع نیستم، اما ملک را به مزایده گذاشته و با بالاترین قیمت فروخته‌ایم و خریدار می‌تواند پنج طبقه مسکونی در آن بسازد. 

وضعیت خانه شهرداران از حدود 17 سال پیش تاکنون

براساس این گزارش، عمارت اقدسیه در سال 1379 به شهرداری تهران واگذار شده و مدتها محل اقامت شهرداران بود. از زمانی که احمدی‌نژاد شهردار تهران شد، وضعیت تغییر و این عمارت در اختیار سازمان فرهنگی - هنری شهرداری قرار گرفت و بعد از آن در زمان قالیباف به اداره‌کل روابط عمومی واگذار شد. 

اصل بر این است که بناهای فاخر نگهداری شود، اما اعضای شورای شهر معتقدند که نیازمند بودجه مالی هسند و برای فروش این ملک هم چراغ سبز نشان دادند. بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان این ملک فروخته شد، ملکی که وعده داده بودند به فرد خاصی بفروشند تا آن را تخریب نکنند. اما حالا شهرداری نظرش تغییر کرده و می‌گوید مالک می‌تواند این ملک را تخریب و پنج طبقه ساخت و ساز کند. البته در سال گذشته اعضا انتقاداتی داشتند که شهرداری اطلاعاتی در خصوص عمارت نمی‌دهد و حجت نظری تأکید کرد که سامانه استعلامات طرح تفصیلی عمارت اقدسیه برای اعضای شورای شهر محدود است.

نامه نمایندگان هم جلوی فروش خانه شهرداران را نگرفت

البته برای جلوگیری از فروش خانه شهرداران، نمایندگان مجلس هم سال گذشته به میدان آمدند و طی نامه‌ای به وزیر کشور و میراث فرهنگی خواستار جلوگیری از فروش این امارت شدند، اما شهرداری توجهی نکرد زیر قولش زد و این ملک را فروخت و در حال حاضر هم تأکید دارد مالک می‌تواند براساس طرح تفصیلی در این ملک ساخت و ساز کند.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: