اروپا از گوایدو روی برگرداند

کدخبر: 2369715

اتحادیه اروپا اعلام کرد از این پس «خوان گوایدو» سردسته مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور به رسمیت نمی‌شناسد.

اتحادیه اروپا اعلام کرد «خوان گوایدو» را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد. 

به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، این اتحادیه اعلام کرد: علیرغم آن که گوایدو را یک "طرف مذاکره دارای امتیاز" به حساب می‌آوریم، از این پس وی را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا نمی‌دانیم.

بیست و هفت عضو این بلوک در این بیانیه مشترک گفتند علیرغم آن که در قطعنامه پارلمان اروپا از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته شده بود به رئیس‌جمهور موقت خواندن گوایدو ادامه دهند، این اتحادیه او را تنها بخشی از مخالفان "دموکراتیک" می‌داند. 

در ادامه این بیانیه که بعد از جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل منتشر شد، آمده است: اتحادیه اروپا درخواست خود برای آزادی و امنیت همه مخالفان سیاسی، بخصوص نمایندگان احزاب مخالف منتخب برای مجمع ملی در سال ۲۰۱۵ و به ویژه خوان گوایدو را تکرار می‌کند. 

هفته گذشته گوایدو از پارلمان اروپا برای به رسمیت شناختن وی به عنوان رئیس مجمع ملی ونزوئلا تشکر کرد و مدعی شد انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۰ که حزب «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا پیروز آن شد، با تقلب همراه بوده است. 

با این حال بعد از آن که اوایل ماه جاری میلادی ریاست گوایدو بر مجمع ملی پایان یافت، اتحادیه اروپا دیگر از وی به عنوان رئیس‌جمهور موقت نام نبرد. 

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور از جمله انگلیس سوم بهمن ماه سال ۱۳۹۷ در اقدامی غیرقانونی گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجدداً به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.

نتایج انتخابات پارلمانی ۲۰۲۰ ونزوئلا حاکی از آن است که حزب رئیس‌جمهور ونزوئلا موسوم به حزب «سوسیالیست متحد ونزوئلا» و احزاب متحد رئیس‌جمهور این کشور موفق به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمانی شدند. با این حال گوایدو رهبر مخالفان و رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا که در صدد کاهش اعتبار این انتخابات پارلمانی بود، آن را بایکوت کرد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی کشورش در یک سخنرانی که از تلویزیون ملی این کشور پخش می‌شد، گفت: «ما مجمع ملی را با اکثریت آراء مردم ونزوئلا احیا کردیم. قطعاً این یک پیروزی بزرگ برای دموکراسی است».

اتحادیه اروپا به خاطر مخالفت ایتالیا و قبرس، هرگز نتوانست به رسمیت شناختن گوایدو را به تصویب برساند اما عملاً و به صورت تمام عیار از او حمایت می‌کرد.

علاوه بر اتحادیه اروپا، گروه لیما متشکل از دوازده کشور آمریکای لاتین نیز در بیانیه خود درباره پارلمان جدید ونزوئلا به گوایدو به عنوان رئیس جمهور موقت هیچ اشاره‌ای نکردند.

منبع: فارس
ارسال نظر: