صادرات نفتی ایران سیر صعودی گرفت

کدخبر: 2369758

یک رسانه آمریکایی با استناد به داده‌های موسسات ناظر نفتی، روند صادرات نفتی ایران را صعودی ترسیم کرد.

یک رسانه آمریکایی معتقد است با به سرآمدن دوره کارزار فشار حداکثری، انتظار می‌رود مشتریان نفتی ایران جسارت بیشتری برای ورود به مبادلات تجاری با این کشور پیدا کنند.

خبرگزاری بلومبرگ در مطلبی با یادآوری تبعات منفی کارزار فشار حداکثری دولت پیشین آمریکا بر صادرات نفتی ایران، پیش بینی می‌کند نظر به تمایل دولت جو بایدن برای احیای برجام شرکت‌های ناظر بر صادرات نفتی ایران از جمله Petro-Logistics SA, Kpler Ltd. , SVB International LLC شاهد رشد بیشتری در این زمینه هستند.

بنیانگذار و رئیس شرکت SVB رشد تدریجی صادارت نفتی ایران را مرهون چشم انداز یک رویکرد نرم‌تر در دولت بایدن نسبت به ایران می‌داند. هر چند تخمین ۳۰ الی ۵۰ هزار بشکه در روز در ماه ژانویه تغییر بزرگی محسوب نمی‌شود.

ارزیابی لجستیک نفتی شرکت Petro- logistics بر این پایه است که برای اولین بار از آوریل، صادرات نفتی ایران به بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز برسد و شرکت SVB نیز تخمین رشدی ۴۵% در صادرات نفتی ایران از ماه اکتبر را اعلام کرده است.

دانیل گربر، مدیر اجرایی شرکت پترو مستقر در ژنو هم می‌گوید انتقال‌های مکرر محموله‌های نفتی ایران، امکان تشخیص فروش آن‌ها و یا ذخیره سازی برای فروش فوری پس از لغو تحریم‌ها را دشوار کرده است. به گفته برگر در صورت رفع تنش ها، خریداران چینی برای دریافت محموله‌های نفتی ایران وارد میدان خواهند شد.

بلومبرگ یادآور می‌شود هنوز مشخص نیست که آیا رشد لحظه‌ای صادرات نفتی ایران پایدار باشد و به تدریج به سیل عظیمی در صادرات تبدیل شود یا خیر. همه این‌ها به حل مناقشه دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن بستگی دارد. هر چند وزیر خارجه جدید آمریکا از مسیرهای زیادی که در پیش است سخن می‌گوید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر: